073-7944445

ברך חתחתים: כך עודף משקל מסכן לכם את הברכיים

נהוג לחשוב כי כאבים ודלקות בברכיים נגרמים כתוצאה משחיקה וגיל, אבל למשקל שלכם עשויה להיות השפעה ישירה על מצב המפרקים. מהם הסיכונים בטווח הקצר והארוך, ומדוע הפחתה במשקל יכולה להתברר כפיתרון היעיל ביותר?

אחד הדברים שאנו נוטים להתעלם מהם הוא ניתוח של ההשפעות מרחיקות הלכת של מצב הגוף שלנו. אדם שחש בכאבי ברכיים, למשל, עשוי לחשוב שבעיותיו נובעות ממאמץ יתר, מחבלות או משחיקה טבעית. אם הוא סובל ממשקל עודף, סביר שלא ייתן דעתו על כך שייתכן מאוד שהכאבים שלו נגרמים מהעובדה שהברכיים מחזיקות קצת יותר משהן יכולות לעמוד בו, תרתי משמע.

 

דלקת בברכיים? זו לא רק בלות טבעית

הנה קצת מספרים מהאומה ש"מצטיינת" יותר מכולן בתחום השמנת היתר: ארצות הברית. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות, נמצא כי כ-27 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת, אחד מכל ארבעה אנשים מעל גיל 15, סובלים ממשקל עודף. כ-20 אחוז, אחד מכל חמישה, סובלים מכאבי ברכיים. זהו קשר שקשה להתעלם ממנו. לא בכדי פורסמו ב-30 השנים האחרונות עשרות מאמרים מדעיים, המסבירים מדוע הרזיה עשויה להקל על כאבי הברכיים ואף להעלימם לחלוטין.

 

כך, למשל, ירידה של חצי ק"ג במשקל הכללי מפחיתה לחץ של כמעט שני ק"ג ממפרק הברך. זה אומר שאם השלתם ממשקלכם חמישה ק"ג, הברך שלכם תזכה להנחת משא של כעשרה ק"ג, פער משמעותי ביותר. דלקת מפרקים ניוונית נחשבה במשך שנים לתופעה שנגזרת כתוצאה מהשחיקה הטבעית של הגוף, אולם במחקר שנערך התברר כי לנשים שסובלות מעודף משקל יש פי ארבעה סיכוי ללקות בדלקת ולגברים פי חמישה.

 

הנעה לפעולה: תרגילים ומזון בריא

הפיתרון המידי להתמודדות עם כאבי ברכיים הוא תרגילים. מכפיפות ברכיים, דרך מספר סוגי מתיחות ועד הרמות רגליים, תרגול ממושך ועקבי אמור להפחית את הכאבים. אלא שגם אם אימוני כושר יכולים להקל, לעתים קרובות זה לא מספיק ויותר מכך – לפעמים זה כלל לא אפשרי. רבים מהאנשים שמנסים לתרגל כדי להקל מדווחים כי אינם יכולים לעשות זאת בגלל הכאבים. כך נוצר לו מעגל קסמים בעייתי שבו אדם רוצה להקל על הכאב, אך הכאב הוא שמונע ממנו לעשות זאת.

 

בטווח המידי, ההמלצה היא לאכול מזונות אנטי-דלקתיים כמו סלמון, טונה, ביצים אורגניות, ירקות ופירות. שילוב של המאכלים הללו בתפריט היומי מייצר תזונה נכונה לגוף ותורם להפחתה בכאבי הברכיים. זהו גם צעד ראשון לכיוון ירידה במשקל, אבל הוא קטן מאוד, ועדיין אינו משחרר אתכם ממעגל הקסמים של כאב – צורך להיפטר מכאב – כאב.

 

קודם יורדים במשקל, אחר כך נכנסים לכושר

ירידה במשקל אינה תהליך פשוט. אנשים רבים מדווחים על קשיים, ויותר מכך – קרוב ל-90 אחוז מאלה שרזו בעבר חזרו למשקלם המקורי ואף למעלה מכך. לבעלי משקל עודף הסובלים מכאבי ברכיים, תהליך ירידה במשקל הוא בגדר הכרח. ללא הרזיה ותרגול, בטווח הארוך עלול להיגרם נזק גדול יותר מכאבים, עד כדי ניתוחים מסובכים ותקופת שיקום ארוכה מהם.

 

מאחר שנקודת הפתיחה לכושר גופני אינה טובה בשל המוגבלות והכאבים – כניסה לכושר על ידי תרגילים לא כל כך אפשרית במצב הקיים – כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר, מומלץ תהליך מבוקר ומפוקח על ידי רופא המתמחה בטיפול בהשמנת יתר, יחד עם דיאטן קליני המקנה הרגלי תזונה בריאים התואמים לטיפול התרופתי. עם הירידה במשקל עשויים גם הכאבים לפחות, וכך יוכל המטופל גם להיכנס למסלול של תרגילים ופעילות גופנית, שיעזרו לו להתחזק ולשמור על משקלו.

 

אם אתם סובלים מכאבים, אל תסתפקו בביקור אצל אורתופד, בדקו גם את ה-BMI (מדד מסת השומן בגוף) שלכם והתחילו בתהליך ירידה במשקל במרפאתו של ד"ר רז. ייתכן מאוד שאחרי שתרדו, תופתעו מהאפקט החיובי על הברכיים שלכם.