073-7944445

להוריד מהלחץ: הקשר בין השמנת יתר לכאבי גב

80 אחוזים מהאוכלוסיה העולמית סובלים מכאבי גב, כשעם הגורמים הרבים לתופעה נמנית השמנת יתר. גם אם המדע לא הגיע לפסיקה חד משמעית בנושא, אורתופדים משוכנעים כי הרזיה עשויה להקל על הכאבים ומסבירים את הסיבות לכך

אחת התופעות הכי בעייתיות וקשות לפענוח היא כאבי גב. מעיטוש, דרך נשיאת ארגז כבד ועד פריצת דיסק וסיבות גנטיות, המיחושים החדים שמקשים על התפקוד ולעתים אף מנטרלים אותנו מכלל פעילות מחכים בפינה. בוודאי לא יפתיע אתכם לדעת שכאבי גב נחשבים לתופעה הרפואית הנפוצה ביותר, כש-80 אחוז מכלל האוכלוסיה בעולם סובלים ממנה. מעטים האנשים שלא חוו על בשרם את התופעה, מעטות עוד יותר הדרכים שבהן ניתן לטפל בה.

כשהמשקל עודף הגב סובל

לאור שלל הסיבות לכאבים בגב, הגיוני לחשוב שגם לעודף משקל יש חלק בכך. אבל מדוע, בעצם? תשובה אפשרית אחת טמונה בעמוד השדרה. כחלק מתפקידיו, עמוד השדרה מחלק את המשקל בין איברי הגוף השונים בזמן פעילות ומנוחה. כשמשקל הגוף חריג, עמוד השדרה נאלץ לשאת בעומס בעצמו, מה שעלול להוביל לכאבים בגב התחתון.

כדי לפשט את העניין, חשבו לרגע על ארגז ספרים השוקל עשרה ק"ג. אם תשאו את הארגז הזה בידיכם ותיאלצו ללכת עמו למרחק של ק"מ בודד, סביר להניח שבסוף המסע תחושו בכאב. כשתורידו את הארגז לקרקע תזכו בהקלה מידית. כעת חשבו על הגב שלכם כשהוא נאלץ לסחוב את עשרת הקילוגרמים הללו מדי יום ביומו. לכם אולי נדמה שזה חלק מהתפקיד שלו, אבל אם ה-BMI, מדד מסת הגוף, גבוה, המשקל העודף מייצר על עמוד השדרה עומס בדיוק כמו ארגז הספרים.

לא רק הגיל, גם התרגיל

המדע עדיין חלוק. על אף הדעה הרווחת בין מומחים, מחקרים שנערכו בנושא לא העלו תוצאות חד משמעיות והוכיחו חד-משמעית את הקשר בין עודף משקל לכאבים בעמוד השדרה. למרות זאת, מחקר שפורסם ב-2015 מצביע על מספר גורמים אפשריים לכאבי גב, כמו צריכת אלכוהול, עישון ודיכאון. גם השמנת יתר נמנתה עם אחת הסיבות. "עודף משקל מייצר לחץ על המפרקים", אמר סקוט שמורי, האורתופד שהוביל את המחקר, "אם כואב לכם הגב, זה לא קורה בהכרח מלחץ על עמוד השדרה, אלא מעומס על השרירים".

ובכל זאת, עמוד השדרה עשוי להיות מושפע גם בעקיפין. מקובל לחשוב כי בעיות גב מתעצמות עם הגיל. זה נכון מהרבה בחינות, אולם טועה מי שמייחס את הכאבים לשחיקה של הגוף ולהיחלשות פיזית בלבד. היעדר פעילות גופנית, למשל, גורם לחוסר גמישות ולחולשת השרירים, מה שהופך את הגב התחתון לפגיע יותר. גם יציבה לא נכונה פוגעת בעמוד השדרה, ואצל אנשים בעלי עודף משקל התופעה מאוד נפוצה. השילוב של יציבה לא נכונה ומשקל עודף יוצרי לחץ, ומשם הדרך לכאבי גב ודלקת מפרקים ניוונית קצרה.

לבחור בין הרזיה לכאב

איגודי אורתופדיה ממליצים לנסות להישאר בטווח של כ-5 ק"ג ממשקל הגוף הרצוי, כדי לא ליצור עומס מיותר על הגב. לכן, עליכם להיות במעקב תמידי אחרי משקל גופכם ולדעת שמלבד הנזקים ה"שקטים" של משקל יתר, כמו לחץ דם גבוה או עודף כולסטרול, אתם חשופים בגזרה הזאת. רבות כבר דובר בשבחי ההרזיה. לסיבות הידועות אפשר להוסיף גם מניעת כאבי גב.

אלא שכוונות לחוד ומציאות לחוד. "בעוד ניתן למנוע לעתים כאבי גב, מרבית האנשים בוחרים פשוט לחיות איתם", מסכם שמורי את המחקר ומצביע על נקודה בעייתית: רבים מעדיפים לא להתמודד עם הכאב ולכן אינם מבצעים פעילות גופנית ומעלים במשקל. כאן, בעצם, נוצרת בעיה שונה: כאב שמונע פעילות גופנית הופך להיות גורם להשמנה ולא להפך.

הבשורות הטובות הן שלא חייבים להשלים עם זה. בעוד שפעילות גופנית תמיד מומלצת בליווי תהליך ירידה במשקל, היום כבר אפשר לרדת במשקל ללא פעילות גופנית – לפחות בתחילת הדרך. אם אתם סובלים מכאבים, אל תסתפקו בביקור אצל אורתופד. בדקו את ה-BMI (מדד מסת השומן הגוף) שלכם והמידה והנכם מתאימים לטיפול תרופתי, מומלץ להתחיל בתהליך ירידה במשקל במרפאה של ד"ר רז, המתמחה בטיפול תרופתי בהשמנת יתר, שאחריו תרגישו טוב יותר ואולי גם תוכלו לבצע תרגילים שקודם התקשיתם בביצועם. קיים סיכוי גדול שאחרי שתפחיתו במשקל, תופתעו מהאפקט החיובי על הגב שלכם, ותרגישו טוב יותר.