073-7944445

קרן קיימת לאשליות: מדוע אתם טועים בחישוב הקלוריות שלכם?

המדד לשמירה על תזונה נכונה מחושב דרך צריכת קילו-קלוריות (קק"ל), אבל שיטה זאת לא רק בעייתית, היא עלולה לעתים קרובות להביא לתוצאה הפוכה. מהן בעצם קלוריות ומדוע לא נכון לסמוך עליהן כדי לרדת במשקל?

ב-1993 חויבו יצרני ויבואני המזון בישראל לציין על האריזה של כל מוצר את ערכיו התזונתיים. המודעות להשמנת יתר ולמאכלים לא בריאים גברה, ובעולם כבר החלו להגיע לתובנה שיש לנסות למגר השמנה בכל דרך אפשרית. המטרה בחוק הסימון התזונתי הייתה לייצר מעין "תעודת זהות" שתבהיר מהם הרכיבים ותכולת המוצר. החיים הפכו לקלים יותר, כבר לא היה צורך לתור אחרי טבלאות בעיתונים ובספרים (האינטרנט היה אז בחיתוליו) ולעשות את החישובים. בראש הטבלה שהתנוססה על המדבקה ניצב דרך קבע סימון הקלוריות, מתוך הבנה והסכמה שזהו הנתון החשוב ביותר עבור הצרכן.

מהי קלוריה, בעצם? הגוף החי מפיק אנרגיה מחמצון של גלוקוז, וקלוריות הן מאגר האנרגיה שהגוף זקוק לו כדי להמשיך לתפקד. המונח הנכון, אגב, למדידה בתחום המזון הוא קילו-קלוריה (קק"ל) – אלף קלוריות, האנרגיה הנדרשת לחימום ליטר מים במעלה אחת. יש שיטות שונות למדידת קלוריות, והן משמשות כיחידה האוניברסלית והפשוטה ביותר לפיקוח על הצריכה היומית שלנו. השאלה היא האם אנחנו יודעים כיצד לעשות את זה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, התשובה עבור רובנו היא לא.

משמירה לדיכאון: הרעבה עצמית היא לא שיטה

"העיכול הוא עסק מורכב במיוחד", כתב הביולוג האמריקאי רוברט דאן, "השיטה פותחה במאה ה-19 כדי לחשב מספר קלוריות ממוצע בגרם אחד של שומן, חלבון ופחמימה, אבל אין כזה דבר, מזון ממוצע". גם אם דאן ומומחים אחרים עדיין מסכימים שלא נמצאה שיטה טובה יותר, תהליכי ייצור המזון שונים ותהליכי קבלתם בגוף מסועפים, שלא לדבר על כך שכל אדם מעכל את המזון באופן שונה. בניגוד לחידה הישנה "מה כבד יותר, קילו ברזל או קילו נוצות", במקרה של קילו-קלוריות בהחלט יש הבדל בהרכב החומרים, בדרך בישולם, בדרך אכילתם ובעוד הרבה מאוד גורמים. להבדלים הללו אנשים רבים אינם מודעים.

אז מדוע כל כך חשוב להבהיר שקיים ספק גדול באשר לאמינותה של ספירת הקלוריות? משום שכמו בכל דבר, חישוב לא נכון מוביל לטעויות, ועל טעויות משלמים, במקרה הזה לא בכסף אלא במשקל. מאמר שפורסם במגזין "Health" מנה מספר מיתוסים שגויים שהופרכו, בהם הטיעון לפיו חישוב קלוריות הוא שיטה בטוחה להפחתה במשקל. במאמר אף הוצג מחקר שבדק קבוצות שונות של נשים, שרובן שמרו על ספירה של 1,200 קלוריות ביום, הנחשבת למינימלית עבור בנות מינן. במחקר נמצא כי חלק גדול מנשים אלה לקו בלחצים נפשיים שגרמו להפרשת הורמון הקורטיזול. הורמון זה מעורר את הצורך בסוכרים ובשומנים, מעודד צריכת מאכלים עתירי שומן וגורם לעלייה במשקל.

השימוש בספירת קלוריות כמדד מוחלט וכמעט בלעדי לשמירה על משקל עלול לייצר את הפעולה ההפוכה. כשאוכלים פחות נהיים עייפים, עצבניים ומדוכאים. השאלה העיקרית היא לא כמה אתה אוכל אלא מה אתה אוכל. מי שלא מקפיד על תזונה נכונה עלול להגיע למצב של משקל עודף, גם אם נדמה לו שמבחינת צריכת הקלוריות הוא עושה הכול נכון.

הפיתרון: ייעוץ וליווי של איש מקצוע מוסמך

אז מה אתם צריכים לעשות כדי לרזות? אם אתם סובלים מעודף משקל, אל תניחו שירידה בצריכת הקלוריות היומית שלכם פשוט תעשה את העבודה. נהפוך הוא, רוב הסיכויים שבטווח הארוך רק תעלו במקום לרדת, וייתכן שלא תוכלו בכל מקרה לעמוד בתנאים שגזרתם על עצמכם. במקרים כאלה מומלץ להיוועץ בתזונאי מוסמך.

בקליניקה של ד"ר רז, החבר באיגודים מקצועיים רבים, בהם גם החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, מטפלים במקרים של השמנת יתר, בין היתר כזאת שנובעת מחישובים לא נכונים של צריכת מזון. הטיפול בקליניקה אישי, החל מהגדרות הצורך הרפואי, התאמת הטיפול הנכון וליווי המטופלים עד לירידה הנכונה במשקל בצורה מבוקרת ונכונה. אצל ד"ר רז, המטפל בהשמנת יתר באמצעות תרופות מרשם, מקבלים בנוסף לטיפול הרפואי גם ייעוץ וליווי תזונתי על ידי דיאטן קליני מוסמך, שמקנה הרגלי תזונה נכונים המתאימים לשגרת החיים של המטופל, על מנת שהירידה שלכם במשקל תתבצע על הצד הטוב ביותר.

אם אתם סובלים מהשמנת יתר וזקוקים לייעוץ ולהדרכה רפואית ותזונתית, אל תמתינוהתחילו את תהליך הירידה במשקל עם הטיפול של ד"ר רז.