073-7944445

רעב מדומה והשמנת יתר: אילו גורמים עשויים ליצור רעב מדומה?

רעב מדומה הוא מושג שבא לתאר מצב שבו אנחנו חשים רעב שאין בינו לבין הצרכים התזונתיים של הגוף כל קשר. אילו גורמים עשויים ליצור רעב מדומה?

כל תינוק בא לעולם כשהוא מצויד במנגנון טבעי המווסת את הרעב והשובע באופן מושלם. יחד עם זאת, המנגנון הטבעי מושפע מגורמים חיצוניים המתחילים לקלקל אותו כבר בתקופת הינקות. במצב האידיאלי, מנגנון הרעב נכנס לפעולה אך ורק כל אימת שהגוף זקוק לאנרגיה. בפועל, מדובר על מציאות שונה לגמרי. ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שמשפיעים על סטטוס הרעב שלנו ועשויים ליצור מצב של רעב מדומה. להלן כמה מהם על קצה המזלג בנקודות:

פעילות גופנית

לפעילות גופנית, בדגש על פעילות גופנית בעצימות גבוהה, קיימת השפעה על מידת הרעב. ההשפעה אינה אחידה שכן במקרים מסוימים הפעילות הגופנית עשויה ליצור רעב גדול ובמקרים אחרים, להעלים את הרעב. ההשפעה של הפעילות הגופנית על מידת הרעב משתנה בהתאם לדרגת הכושר הגופני של המתאמן, למשך הפעילות, להרכב הארוחות סביב האימון ועוד.

מחסור בפחמימות

רמות הגלוקוז בדם משפיעות באופן ישיר על מצב הרעב שלנו. אי לכך דיאטות דלות בפחמימות, עשויות להוביל לתחושת רעב באופן תדיר.

מחסור במרכיבים תזונתיים מסוימים

לפי אחת התיאוריות הרווחות כיום, אדם הסובל ממחסור במרכיב תזונתי מסוים, עשוי לחוש רעב מדומה שמטרתו לגרום לו להמשיך לאכול, עד שימלא את המאגרים החסרים. לפי תיאוריה זו אנשים הצורכים דיאטה לא מאוזנת ומפתחים חסרים תזונתיים כאלו ואחרים, עשויים לחוש לעיתים קרובות רעב מדומה.

הימנעות ממזונות מסוימים

הורדת פריטים כאלו ואחרים מהתפריט, עשויה ליצור תחושת רעב מדומה הבאה לידי ביטוי בהשתוקקות (craving) למזונות אלה. כך לדוגמה נשים רבות שמתנזרות מסושי במהלך ההיריון, עשויות לחוש תשוקה עוצמתית לסושי המזכירה רעב של ממש.

עייפות

אנשים רבים סובלים מרעב בזמן שהם עייפים שכן הבלבול בין רעב לעייפות, שכיח מאוד באוכלוסייה הכללית. המזון מספק אנרגיה, האכילה מהווה תעסוקה והסחת דעת והארוחה משכיחה לזמן מה את העייפות הכבדה.

רעב פבלובי

ישנם פאבים רבים שנוהגים לתלות מול עיני הלקוחות נקניקים ובמסעדות רבות ניתן לראות את הטבחים עובדים במטבח הפתוח, מעיפים פיצות באוויר ומקפיצים מחבתות מעל להבה עוצמתית. כל זה נועד לגרות את החושים וליצור תחושה של רעב, המתעוררת בנו כל אימת שאנחנו מביטים באוכל טעים. זוהי גם אחת הסיבות לכך שנזמין קינוח שנראה לנו טעים, גם כשאנחנו שבעים לחלוטין.

הרגלים הקשורים לאכילה

אם פלוני התרגל לאכול איזה חטיף קטן או ארוחה קטנה בכל פעם שהוא נכנס למטבח, יתכן מאוד שכל אימת שייכנס למטבח, יחוש רעב. כך גם אנשים המתרגלים לאכול מדי יום בשעות קבועות, עשויים לחוש רעב בדיוק בשעות האלו, גם אם הלכה למעשה לא יהיו זקוקים למזון וכן ישנם גם אנשים החשים רעב למשל בזמן שהם מתיישבים מול הטלוויזיה.

רעב באירועים חברתיים

באופן כללי פעולת האכילה נוטה להרגיע אותנו ולנחם אותנו. אי לכך יש אנשים שיחושו רעב באירועים חברתיים שבהם הם מרגישים לא נוח. בדיוק כך גם רבים מאיתנו חווים רעב גדול בזמני משבר, לאחר פרידה מבן זוג, בתקופות של מעבר דירה ועוד.

צמא והתייבשות

בדיוק כמו שיש המבלבלים בין עייפות לרעב, כך גם רבים נוטים לבלבל בין צמא לרעב. לפיכך בפעם הבאה שאתם חשים רעב אבל יודעים שאכלתם לא מזמן, שאלו את עצמכם מתי שתיתם בפעם האחרונה. תופעה זו, של בלבול בין צמא לרעב, נפוצה בעיקר בקרב אנשים שלא מקפידים לשתות במהלך היום.

פעילות הורמונלית

להורמונים שלנו יש השפעה משמעותית על התחושות השונות שאנו חשים לאורך היום, השבוע והחודש. נשים רבות למשל מדווחות על תחושת רעב גדולה בתקופות שונות לאורך המחזור החודשי המופיעות בקביעות, ישנן נשים המדווחות על שינויים ברמת הרעב בגיל המעבר ועוד.

כיצד ניתן לחזק את מנגנון הרעב והשובע הטבעי?

הרעב המדומה, שאינו קשור לצרכים האנרגטיים הריאליים של הגוף, ברוב המקרים מוביל לאכילת יתר, שבתורה מובילה לעודף משקל ולהשמנה. אי לכך יש חשיבות עליונה לפעול למען חיזוק מנגנון הרעב והשובע הטבעי. חיזוק מנגנון הרעב והשובע הטבעי, הטמון בכל אחד ואחת מאתנו, יוביל לשקט נפשי ולבריאות טובה יותר ויסייע לנו לשמור על משקל גוף תקין.

אחת השיטות הטובות ביותר המאפשרות לנו לדעת האם תחושת הרעב שתקפה אותנו היא תוצאה של מחסור באנרגיה או של גורם כזה או אחר המוביל להתפתחות של רעב מדומה, מבוססת על שאילת שאלות ומעבר תהליך של אלימינציה. לפיכך בפעם הבאה שמתעוררת בכם תחושת רעב ואתם סבורים שאתם לא באמת רעבים כי הגיעה השעה לארוחה הבאה, כל שעליכם לעשות זה לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

האם אני לא באמת רעב אלא יותר צמא או עייף?

האם אני רוצה לאכול כיוון שהאוכל שבמקרה מונח מולי מריח מצוין או נראה נהדר?

מדוע אני רעב בעצם: מתי אכלתי בפעם האחרונה ומה כללה האחרונה? האם סביר שאהיה רעב תוך פרק זמן שכזה מהארוחה האחרונה?

האם הדיאטה שעליה אני מקפיד היא דיאטה מאוזנת ומבוקרת והאם אני מספק לגוף שלי את כל המרכיבים התזונתיים להם הוא זקוק?

האם ביצעתי שינויים בתכנית האימונים לאחרונה? האם הגעתי רעב לאימון האחרון או שדאגתי למלא את המאגרים?

האם אני נמצא בתקופה לחוצה? האם אני מדוכדך או מצוברח, כועס או עצוב? ואם התשובה היא כן, האם אני רוצה לאכול כדי להרגיע את עצמי ולא כי אני רעב באמת?

בחינה מתמדת של הרעב תאפשר לכם לזהות את המקרים שבהם אתם אוכלים שלא בהתאם לצורכי הגוף. במקרים האלו באפשרותכם לבחור בדרכי התמודדות שונות, שלא כוללות אכילה מיותרת.