שחלות פוליציסטיות

תסמונת שחלות פוליציסטיות נפוצה בקרב נשים וגורמת לתופעות לוואי רבות ומשמעותיות, בהן ביוץ ומחזור לא סדירים, אקנה, שיער יתר בגוף וגם השמנה בטנית. במקביל לטיפול בתסמונת, מומלץ לחתור גם לירידה במשקל, כאשר טיפול תרופתי יכול לסייע מאד.

מהן שחלות פוליציסטיות?

אחת מכל עשר נשים בגיל הפריון, סובלת מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, ולמעשה מדובר בהפרעה ההורמונלית הנפוצה ביותר בקרב נשים. במסגרת התסמונת ניתן למצוא אצל הנשים הסובלות ממנה שחלות מוגדלות, אשר מכילות מספר רב של ציסטות קטנות או זקיקים קטנים.

הגורם לשחלות הפוליציסטיות אינו ברור לחלוטין, אבל ידוע כי התסמונת מייצרת רמות גבוהות של הורמונים סטרואידיים (אנדרוגנים), אשר מובילים לעמידות הגוף לאינסולין ובעקבות זאת גם לסוכרת והשמנה בטנית.

תסמונת השחלות הפוליציסטיות התגלתה בשנת 1935, כאשר שני גינקולוגים אמריקאים בשם אירווינג סטיין ומייקל לוונטל, גילו אז כי לתסמינים הללו יש קשר לשחלות מוגדלות – תופעה שבה השחלות מכילות מספר גדול של זקיקים או ציסטות קטנות.

תחילה זכה הגילוי לכינוי “תסמונת סטיין-לוונטל” ומאוחר יותר שונה לשם המוכר כיום – תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

שחלות פוליציסטיותמהם התסמינים של שחלות פוליציסטיות?

ישנם כמה תסמינים אופייניים לשחלות פוליציסטיות, אשר הנשים לוקות בחלקם או לעתים בכולם:

  • וסת לא סדירה
  • פצעי בגרות
  • שיעור יתר
  • השמנת יתר
  • סכרת
  • יתר לחץ דם
  • קשיי פוריות

איך מאבחנים שחלות פוליציסטיות?

מכיוון שהתסמינים של שחלות פוליציסטיות לא תמיד ספציפיים, ישנם מצבים שבהם אבחון הבעיה מתבצע באיחור. למעשה, ישנן נשים רבות אשר סובלות מכמה תסמינים כגון שיעור יתר, אקנה או השמנה וללא אבחנה ברורה גם אין מקבלות את ההתייחסת הרפואית המתאימה.

במצב זה עלול להיווצר מעגל רשע של סבל מתסמינים לא מטופלים, מצב רוח ירוד, דימוי עצמי וגופני נמוך ואף דיכאון. כל אלה עלולים להוביל למצב של אכילת יתר ובכך מעצימים את המעגל השלילי של התסמונת.

לכן נשים הסובלות ממחזור לא סדיר, הפרעות ביוץ, שיער יתר באזורים שונים בגוף לעומת נשירת שיער מהראש ואקנה, מומלץ כי יפנו לבירור רפואי במטרה לאבחן האם מדובר בשחלות הפוליציסטיות. האבחון נעשה באמצעות בדיקת אולטרסאונד של האגן, שיכולה לשלול או לאשר את התופעה.

במקרה של שחלות פוליציסטיות ניתן גם לצפות בזקיקים קטנים  בהיקף השחלה, במראה שמזכיר מחרוזת פנינים, אם כי חשוב לדעת כי לא כל תמונה של שחלה פוליציסטית המתקבלת באולטרסאונד משמעותה תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

כדי לאשר אבחנה של התסמונת נדרש תסמין נוסף של העדר ביוץ או רמות גבוהות של הורמונים גבריים בדם, כדי ניתן לקבוע כי מדובר בתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

מהי המשמעות של שחלות פוליציסטיות?

תסמונת שחלות פוליציסטיות נחשבת לאחד הגורמים השכיחים ביותר לאי-פריון. ישנן נשים רבות המתקשות להיכנס להיריון ובמסגרת הבירור הרפואי מאובחנות כבעלות שחלות פוליציסטיות, ובכך מקבלות הסבר לתסמינים נוספים שסבלו מהן כגון שיעור יתר, אקנה או השמנת יתר.

מה הקשר בין שחלות פוליציסטיות והשמנה?

בשל העובדה כי תסמונת השחלות הפוליציסטיות קשורה בעמידות לאינסולין, ישנו גם קשר ישיר בין התופעה לבין השמנה, אם כי לא תמיד – ניתן למצוא גם נשים רזות אשר סובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

ההשמנה המאפיינת את הנשים הסובלות משחלות הפוליציסטיות היא השמנה בטנית, או השמנה תפוחית, המובילה לתסכול רב כי איננה מגיבה לדיאטות רגילות ונשים רבות אינן מבינות מדוע אינן מצליחות להיפטר מהבטן הנפוחה.

בניגוד להשמנה באזור הירכיים והישבן הנקראת גם השמנה אגסית – השמנה בטנית נחשבת למסוכנת יותר, מכיוון שהשמנה בטנית מורכבת בעיקר מרקמת שומן עמוקה.

רקמה זו נוטה להפריש רמות גבוהות יותר של חומרים המעוררים תהליכים דלקתיים ומאידך רמות מופחתות של חומרים המיטיבים ומגינים על כלי הדם, וכתוצאה מכך ישנו סיכון מוגבר להתפתחות של סוכרת וטרשת נפוצה.

בנוסף מחקרים רחבים מצאו כי השמנה בטנית נמצאה כבעלת המתאם הגבוה ביותר למחלות לב וכלי דם, אף יותר מאשר BMI גבוה, והיא כשלעצמה תורמת במידה רבה להתפתחות תסמונת מטאבולית, סוכרת סוג 2 וכבד שומני.

חשוב לזכור כי בניגוד למקרים רבים אחרים, במקרה של תסמונת השחלות הפוליציסטיות ההשמנה היא תופעת לוואי של מחלה ולא הגורם המוביל אליה. לכן ה”אשמה” להשמנה בטנית אינה נופלת על הרגלי תזונה לקויים או גנטיקה, ויש לטפל בה במקביל לטיפול בתסמונת עצמה, ובאמצעים שונים לחלוטין.

איך מטפלים בתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

לא ניתן לרפא לחלוטין את תסמונת השחלות הפוליציסטיות, אבל ניתן לטפל בתסמינים בטיפול ייעודי המתאים לכל סימפטום. עם הטיפולים בתסמונת נמנות גלולות נגד הריון, שמפחיתות את רמת האנדרוגנים, מונעות התעבות של רירית הרחם ומורידות את הסיכוי לחלות בסרטן השחלות.

נשים שרוצות להיכנס להריון נוטלות תרופות אשר משרות ביוץ ומסדירות את השיבוש ההורמונלי, ובמקביל קיימות גם תרופות לטיפול בסוכרת ובשיער היתר. אבל מה עושים נגד השמנת יתר?

פעילות גופנית ותזונה נכונה יכולות לעזור כנגד השמנת יתר, אבל השמנה ביטנית מאופיינת לרוב בעקשנות יתר ולעתים יהיה צורך באמצעי נוסף. טיפול בהשמנה הנובעת מתסמונת השחלות הפוליציסטיות צריך להתאפיין בהתייחסות ייעודית וראייה רב מערכתית של הבעיה.

זוהי הסיבה שנשים פוליציסטיות רבות נאבקות באין ספור דיאטות אשר נכשלות ואף מובילות לעלייה גדולה יותר במשקל ואיתה לעלייה במידת התסכול והקושי.

להצליח לרזות למרות תסמונת השחלות הפוליציסטיות

בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום הטיפול בהשמנה, ואיתה בשורה גדולה גם לסובלות מההשמנה העיקשת הכרוכה בשחלות פוליציסטיות. טיפול תרופתי רב תחומי הכולל התאמה אישית של תרופות להורדה במשקל בליווי רפואי, במקביל לשינוי תזונתי והתייחסות להרגלי החיים יכול להניע תהליך מהיר ויעיל של ירידה במשקל.

טיפול זה כולל תרופות להורדה במשקל כגון זריקות להרזיה או כדורי הרזיה, הניתנים לאחר הליך אבחון רפואי קפדני, על מנת לתת מענה למחלות רקע נוספות ולהפחית סיכון ותופעות לוואי.

כך ניתן לטפל בהשמנה ביטנית המאפיינת את תסמונת השחלות הפוליציסטיות באמצעות תרופות להרזיה שניתנות במסגרת תכנית מקיפה במרכז רפואי מנוסה לטיפול בהשמנת יתר, על מנת להעלות את  הסיכוי לשמור על התוצאות לאורך זמן.

במסגרת הטיפול ניתן לבצע שילובים שונים של תרפות הרזיה הפועלות במנגנונים שונים ובכך ניתן למקסם את סיכויי ההצלחה ולהפחית תופעות לוואי. הטיפול ניתן תחת פיקוח רפואי וליווי תזונתי, כדי לספק למטופלות סט של כלים התנהגותיים אשר יאפשרו להם לשמר את המשקל החדש לטווח ארוך ובאופן כללי יכולים גם לסייע בשיפור תסמינים נוספים של השחלות הפוליציסטיות.

חשוב לדעת כי גם ירידה של 5% במשקל הגוף מפחיתה משמעותית את הסיכון לתחלואה שנובעת מהשמנה ביטנית כגון סוכרת, מחלות כלי דם ולחץ דם גבוה. הפחתה כזו במשקל ניתן להשיג בצורה מהירה ובטוחה באמצעות טיפול תרופתי בליווי רפואי, הכולל שילובי תרופות והתאמה דינמית של סוגי התרופות והמינון שלהן תוך כדי תהליך הטיפול.

כאשר מדובר בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות, חשוב לתת גם מעטפת רגשית תומכת, כיוון שמרביתן סובלות מתסמינם נוספים המקשים עליהן מאד, כגון שיעור יתר, אקנה וקשיי פוריות. נשים אלה יכולות לגלות כי הטיפול בעודף המשקל יכול להיטיב מאד גם עם שאר התסמינים ולהפחית את עוצמתם.

לכן אין סיבה לסבול – אם יש לך תסמונת שחלות פוליציסטיות ואת גם נאבקת בעודף משקל – פני למרכז רפואי מסודר שיכול לסייע לך מאד באמצעות טיפול תרופתי מותאם אישית. בצד הטיפול בתסמינים הנוספים של התסמונת – את יכולה להביא לשיפור משמעותי במצבך הבריאותי, באיכות חייך ובמצב הרוח שלך.

 

שאלות ותשובות - שחלות פוליציסטיות

נשים הסובלות ממחזור לא סדיר, הפרעות ביוץ, שיער יתר באזורים שונים בגוף לעומת נשירת שיער מהראש ואקנה, מומלץ כי יפנו לבירור רפואי במטרה לאבחן האם מדובר בשחלות פוליציסטיות. האבחון נעשה באמצעות בדיקת אולטרסאונד של האגן בליווי בדיקות דם, שיכולות לשלול או לאשר את התופעה.
שחלות פוליציסטיות זו תסמונת במסגרתה השחלות מכילות מספר גדול של זקיקים קטנים, ותסמיניה העיקריים הם וסת לא סדירה, פצעי בגרות, שיעור יתר, השמנת יתר וסכרת.
בניגוד להשמנה באזור הירכיים והישבן הנקראת גם השמנה אגסית – השמנה בטנית נחשבת למסוכנת יותר והלוקות בה חשופות לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם וללחץ דם גבוה.
הגורם לשחלות פוליציסטיות אינו ברור לחלוטין, אבל ידוע כי התסמונת מייצרת רמות גבוהות של הורמונים סטרואידיים (אנדרוגנים), אשר מובילים לעמידות הגוף לאינסולין ובעקבות זאת גם לסוכרת ועודף משקל. ההשמנה המאפיינת את הנשים הסובלות משחלות פוליציסטיות היא השמנה בטנית, או השמנה תפוחית.
השמנה בטנית היא עיקשת במיוחד המובילה לתסכול רב כי איננה מגיבה לדיאטות רגילות ונשים רבות אינן מבינות מדוע אינן מצליחות להיפטר מהבטן הנפוחה. טיפול תרופתי רב תחומי הכולל התאמה אישית של תרופות להורדה במשקל בליווי רפואי, במקביל לשינוי תזונתי והתייחסות להרגלי החיים יכול להניע תהליך מהיר ויעיל של ירידה במשקל. ניתן לטפל בהשמנה ביטנית המאפיינת את תסמונת השחלות הפוליציסטיות באמצעות זריקות להרזיה שניתנות במסגרת תכנית מקיפה במרכז רפואי מנוסה לטיפול בהשמנת יתר, וכך גדל הסיכוי לשמור על התוצאות לאורך זמן.
השארת תגובה