תזונה נכונה

מהי הנוסחה הנפוצה לשמירה על תזונה נכונה? צריכת קלוריות, נכון? אבל מדד זה הוא לא רק בעייתי, אלא עלול לעתים קרובות להביא לתוצאה הפוכה. מהן בעצם קלוריות ומדוע לא נכון לסמוך עליהן כדי לרדת במשקל?

תזונה נכונה – מהן קלוריות?

קלוריות הן מאגר האנרגיה שהגוף זקוק לו כדי להמשיך לתפקד, בשעה שהוא מפיק אנרגיה מחמצון של גלוקוז. המונח הנכון, אגב, למדידה בתחום המזון הוא קילו-קלוריה (קק"ל) – אלף קלוריות, האנרגיה הנדרשת לחימום ליטר מים במעלה אחת. יש שיטות שונות למדידת קלוריות, והן משמשות כיחידה האוניברסלית והפשוטה ביותר לפיקוח על הצריכה היומית שלנו. השאלה היא האם אנחנו יודעים כיצד לעשות את זה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, התשובה עבור רובנו היא לא.

מהי הבעיה בספירת קלוריות?

אנחנו מורגלים להתייחס לספירת קלוריות כאל מדד בלעדי ומוחלט שקובע עד כמה נעלה במשקל, או לא. רבים מאיתנו בוחנים את טבלת הקלוריות על גבי המוצרים שאנחנו קונים, כדי להבין עד כמה המוצר משמין. ובישראל זה קל – בשנת 1993 חויבו יצרני ויבואני המזון בארץ לציין על האריזה של כל מוצר את ערכיו התזונתיים שלו. המטרה בחוק הסימון התזונתי הייתה לייצר מעין "תעודת זהות" שתבהיר מהם הרכיבים ותכולת המוצר. מעכשיו כבר לא היה צורך לתור אחרי טבלאות בעיתונים ובספרים (האינטרנט היה אז בחיתוליו) ולעשות את החישובים. בראש הטבלה שהתנוססה על המדבקה ניצב דרך קבע סימון הקלוריות, מתוך הבנה והסכמה שזהו הנתון החשוב ביותר עבור הצרכן. האמנם?

השימוש בספירת קלוריות כמדד מוחלט וכמעט בלעדי לשמירה על משקל עלול לייצר את הפעולה ההפוכה. כשאוכלים פחות נהיים עייפים, עצבניים ומדוכאים. השאלה העיקרית היא לא כמה אתה אוכל אלא מה אתה אוכל. מי שלא מקפיד על תזונה נכונה עלול להגיע למצב של השמנת יתר, גם אם נדמה לו שמבחינת צריכת הקלוריות הוא עושה הכול נכון.

ואם נעלה ברמת הקושי – ישנה חשיבות גם לאופן ההכנה והצריכה של האוכל. בניגוד לחידה הישנה "מה כבד יותר, קילו ברזל או קילו נוצות", במקרה של קילו-קלוריות בהחלט יש הבדל בהרכב החומרים, בדרך בישולם, בדרך אכילתם ובעוד הרבה מאוד גורמים. להבדלים הללו אנשים רבים אינם מודעים.

מה הבעיה? פשוט נאכל כמה שפחות

זוהי אחת הטעויות הנפוצות ביותר בדרך לירידה במשקל. אנשים סבורים בטעות כי ככל שיפחיתו בצריכת הקלוריות – לפעמים למספרים נמוכים ברמה אבסורדית – כך הם יורידו במשקל. אבל הרעבה עצמית, מעבר להיותה מסוכנת לבריאות, עלולה להוביל לתוצאה הפוכה. כך למשל פורסם במאמר במגזין "Health" שמנה מספר מיתוסים שגויים שהופרכו, בהם הטיעון לפיו חישוב קלוריות הוא שיטה בטוחה להפחתה במשקל ותזונה נכונה.

בין השאר הוצג שם מחקר שבדק קבוצות שונות של נשים, שרובן שמרו על ספירה של 1,200 קלוריות ביום, הנחשבת למינימלית עבור בנות מינן. במחקר נמצא כי חלק גדול מנשים אלה לקו בלחצים נפשיים שגרמו להפרשת הורמון הקורטיזול. הורמון זה מעורר את הצורך בסוכרים ובשומנים, מעודד צריכת מאכלים עתירי שומן וגורם לעלייה במשקל. כלומר הפחתה בצריכת הקלוריות לרמה נמוכה מאד, לא רק שלא סייעה לתהליך הירידה במשקל אלא אף הובילה לתוצאה ההפוכה – אכילת יתר.

למה המתמטיקה של הקלוריות לא עובדת?

אז איפה זה משתבש? למה בעניין קלוריות 1+1 לא תמיד שווה 2? מדוע לא מספיק להפחית בכמות הקלוריות על מנת לרדת במשקל? כי, כאמור, ישנם גורמים רבים שמשפיעים על המשקל שלנו, ולא רק מספר הקלוריות הנצרכות. כך למשל מזון קלורי אבל משביע יותר ומתפרק לאט יותר בגוף יכול לסייע לנו לשמור על תחושת שובע לאורך זמן, אופן בישול המזון משפיע גם הוא על המשקל שלנו וכמובן – הרגלי האכילה שלנו. אכילה תוך כדי הסחת דעת (למשל צפיה בטלוויזיה) גורמת לנו להמשיך לאכול מעבר לנקודת השובע, ללעוס מהר יותר ובאופן לא מודע לאכול הרבה יותר. בשנים האחרונות גדלה ההבנה לחשיבותה של אכילה קשובה, המאפשרת לנו להיות מודעים למזון שאנחנו אוכלים, ואגב כך – גם להנות ממנו יותר. מרכיב נוסף המשפיע על המשקל הוא אופן סידור הארוחות – אכילה מסודרת מסייעת לשמור על משקל תקין הרבה יותר מאשר נשנושים מפוזרים על פני היום, גם אם בסופו של יום צרכתם את אותה כמות קלוריות. ישנה גם משמעות מתי נאכלת הארוכה הכבדה של היום – האם בצהריים או בשעות הערב, או הכי גרוע – בשעות הלילה. האם אתם אוכלים ארוחת בוקר? האם המזון הוא שומני, האם האוכל עשיר בפחמימות? האם אתם אוכלים באופן יציב מדי יום או זוללים בסוף השבוע ומקזזים ביום ראשון? כל אלה הם חלק מתמהיל מקיף שקובע בסופו של דבר האם אנחנו עולים, יורדים או נותרים במשקל יציב.

איך בכל זאת להתייחס לקלוריות ועל תזונה נכונה

היחס לקלוריות צריך להיות כבדהו וחשדהו. כמובן שלכמות הקלוריות יש השפעה על המשקל, אבל היא לא הגורם היחיד שמשפיע עליו. אם אתם סובלים ממצב של עודף משקל, אל תניחו שירידה בצריכת הקלוריות היומית שלכם פשוט תעשה את העבודה. נהפוך הוא, רוב הסיכויים שבטווח הארוך רק תעלו במקום לרדת, וייתכן שלא תוכלו בכל מקרה לעמוד בתנאים שגזרתם על עצמכם.

מומלץ להיוועץ בדיאטן קליני מוסמך כדי להימנע מחישובים לא נכונים של צריכת מזון ולקבל הרגלי תזונה נכונה המתאימים לשגרת חייכם. כמו כן, מומלץ לבדוק שילוב של טיפול בהשמנת יתר שהוא תרופתי המותאם אישית גם עבור ירידה במשקל בגיל המעבר, עם טיפול תזונתי מתאים, לירידה מאוזנת, מבוקרת ונכונה במשקל.

 

שאלות ותשובות - תזונה נכונה

אנשים רבים סבורים בטעות שספירת קלוריות וקיזוז בהן זוהי הדרך הנכונה לרדת במשקל, אבל השימוש בספירת קלוריות כמדד מוחלט וכמעט בלעדי לשמירה על משקל הינו טעות. השאלה העיקרית היא לא כמה אתה אוכל אלא מה ואיך אתה אוכל, וישנם גורמים רבים שמשפיעים על עליה וירידה במשקל מעבר לצריכת קלוריות.
קלוריות הן מאגר האנרגיה שהגוף זקוק לו כדי להמשיך לתפקד, בשעה שהוא מפיק אנרגיה מחמצון של גלוקוז. כך למשך קילו-קלוריה – אלף קלוריות, זוהי האנרגיה הנדרשת לחימום ליטר מים במעלה אחת.
כדי לרדת במשקל בעזרת תרופות מומלץ להגיע למרכז רפואי המנוסה בטיפול תרופתי בהשמנת יתר במסגרת תכנית טיפול רב תחומית, שכולל ליווי רפואי, שילובי תרופות, ניטור תופעות לוואי, שינוי תזונתי וביצוע שינויים בהרגלי החיים.
מחקרים הוכיחו כי טיפול רב תחומי המשלב טיפול תרופתי לירידה במשקל הינו הדרך היעילה ביותר לרזות בצורה מהירה ובטוחה, ולשמור על המשקל החדש לאורך זמן.
צריך להתייחס לספירת קלוריות בצורה מסויגת, כמובן שלכמות הקלוריות יש השפעה על המשקל, אבל היא לא הגורם היחיד שמשפיע עליו. אם אתם סובלים מעודף משקל, אל תניחו שירידה בצריכת הקלוריות היומית שלכם פשוט תעשה את העבודה. נהפוך הוא, רוב הסיכויים שבטווח הארוך רק תעלו במקום לרדת, וייתכן שלא תוכלו בכל מקרה לעמוד בתנאים שגזרתם על עצמכם.
השארת תגובה