סיבות להשמנת יתר – גנטיקה, מחלות ועוד

הנטייה של רבים היא לחשוב שהסיבות להשמנת יתר מגיעה רק מאכילה מוגברת של קלוריות או מחוסר פעילות ספורטיבית, אבל לתופעה הזאת יש לא מעט סיבות, מסביבת המגורים שלכם דרך גנים שירשתם ועד תרופות שאתם לוקחים

מה הסיבות להשמנת יתר? אנשים רבים מאמינים שהתשובה לשאלה הזאת מאוד פשוטה: צריכה גבוהה של קלוריות או שריפת קלוריות נמוכה. ובכל זאת, אם אכילה ואימונים היו הסיבות היחידות להשמנת יתר, הטיפול היה פשוט: תאכלו פחות, תתאמנו יותר.

עדיין, רבים מהסובלים מהשמנת יתר ניסו את השיטה הזאת ונכשלו. האם זה קרה משום שהם לא ניסו מספיק?

האמת היא שהשמנת יתר היא מחלה מורכבת שהופכת את הטיפול בה למאתגר. השמנת יתר בדרך כלל מורכבת ממספר ממספר גורמים, כמו סביבה, גנטיקה, תרופות, סיבות פסיכולוגיות, מחלות, הורמונים וסגנון חיים.

כל המרכיבים האלה עובדים ברוב המקרים יחד וגורמים להשמנת יתר, וכתוצאה מכך אין טיפול אחיד שאפקטיבי לכולם.

סיבות להשמנת יתר

גורמים סביבתיים- חברתיים

סביבת המגורים משפיעה גם היא על השמנת היתר , החברה בה אנחנו גרים היא חברה עם זמינות מזון גבוהה וזולה ובעלת צפיפות קלורית גבוה (high calorie density) מעובד זול וטעים עם גישת אכול כפי יכולתך ולכן יש קשר בין אם אתם גרים בשכונה שמכילה מספר מסעדות ומזללות עם מזון מהיר וסיכוי בהשמנה, בנוסף גודל המנות שלנו הולך וגדל- כולנו נוטים להאריך בפחות את מה שאנחנו אוכלים וגודל המנות נמצא בעליה מתמדת משנות ה-70 ועד היום.

כמו כן חיי הקדמה והנוחות של העולם המערבי מביאים לעלייה בשעות מחשב\טלוויזיה וסמאטרפון ומיעוט בפעילות גופנית של כולנו, הרי הרבה יותר קל לעלות במעלית ולא ברגל .

גורמים גנטיים

גנים – אלה שאתם יורשים מאחד ההורים או משניהם – יכולים לגרום להשמנת יתר. אם אחד ההורים סובל מהתופעה, יש לכם סיכון גבוה לסבול גם כן. ישנם 79 סימפטומים גנטיים ספציפיים להשמנת יתר.
גנים יכולים להיות אחראיים גם לקביעת הטעם של האוכל,בחירת המזון -האם אדם יהיה מועד יותר לזלילה בין ארוחות או אם אנשים ימשיכו לאכול אפילו כשהם לא רעבים.

מחלות

תסמונת קושינג, דום נשימה בזמן השינה ותסמונת השחלות הפוליציסטיות הן תסמונות שיכולות לגרום להשמנת יתר. מחלות אלה גורמות להשמנה באמצעות שיבוש חילוף החומרים ויצור מוגבר של הורמונים מסוימים, כך שירידה במשקל הופכת להיות משימה קשה יותר.

תרופות

תרופות רבות ידועות בכך שמסייעות להשמנת יתר. בקבוצת התרופות הללו אפשר למנות תרופות פסיכיאטריות הגורמות לעליה לא רצונית במשקל: אנטיפסיכוטיות , אנטי דיכאוניות (כגון SSRI,פרוזאק), ואנטי חרדתיות. בנוסף קיימות תרופות אחרות כגון :אינסולין , סטרואידים והורמונים לאחר הפסקת הווסת , אם אתם חושבים שהתרופה שלכם גורמת לעלייה במשקל , חשוב להמשיך ולקחת אותה ובמקביל להביע את דאגותיכם בפני הרופא המקצועי שבמטפל בכם.

סיבות להשמנת יתר

מתח מתמשך וחוסר שינה הם גם חלק מהסיבות להשמנת יתר. מצבים אלה יכולים לעלות את רמת הקורטיזול והאינסולין, הורמונים שמביאים להשמנה.

בנוסף ישנם מספר הורמונים שמשפיעים על השמנת יותר וכאשר הן לא פועלים באופן תקין הם עלולים לסייע בהתפתחות השמנת יתר : לפטין- הורמון המופרש מרקמת השומן ומעכב צריכת מזון . לרוב כאשר אדם סובל מהשמנה הורמון זה קיים אצלו ברמות גבוהות. גרלין – “הורמון הרעב” מופרש מתאים בקיבה ומעורר תנועתיות במערכת בעיכול. GLP-1- מופרש מתאי המעי ותפקידו לעכב התרוקנות קיבה .

השמנת יתר היא מחלה מורכבת, והגורמים לה רבים יותר מסתם צריכת קלוריות גבוהה או נמוכה מדי. בדרך כלל, גורמים רבים עובדים יחד כדי לגרום להשמנת יתר. כתוצאה מכך, מציאת טיפול יעיל יכולה להיות משימה מאתגרת ולעתים קרובות דורשת יותר מאכילה מועטה או אימונים מוגברים.

סיבות להשמנת יתר

מדוע חשוב לטפל בהשמנת יתר?

השמנת יתר היא מחלה מורכבת, והגורמים לה רבים ומורכבים יותר מצריכת קלוריות גבוהה או נמוכה מדי. כתוצאה מכך, מציאת טיפול יעיל יכולה להיות משימה מאתגרת ולעתים קרובות דורשת יותר מאכילה מועטה או אימונים מוגברים.

אבל לאור העובדה כי השמנת יתר כרוכה בסיכון בריאותי, הטיפול בה הוא חלק עיקרי בקידום חיים בריאים.

כיום ידוע כי השמנה מהווה את גורם המוות החמישי בעולם, ובנוסף היא ידועה כגורם עיקרי למחלות כרוניות נלוות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן, דיכאון קליני, הפרעות שינה, בעיות נשימה ובמערכת השלד ועוד.

להשמנת יתר יש גם משמעויות חברתיות ונפשיות מרחיקות לכם ומחקרים רבים מקרים כי אנשים עם השמנה נוטים לסבול מדיכאון וחרדה, פעמים רבות נופלים קורבן לאפליה תעסוקתית ועלולים לפתח דימוי עצמי נמוך ובעיות נפשיות.

ההבנה כי השמנת יתר היא מחלה ככל מחלה אחרת, צריכה לשחרר את כולנו מדעות קדומות, הומופוביה, אצבעות מאשימות וסטיגמות שגויות רבות שקיימות היום בתחום הזה. השמנה היא מחלה, והחולים זקוקים לטיפול רפואי.

מהפכת הטיפול בהשמנת יתר

ההכרה כי השמנת יתר היא מחלה מורכבת הובילה את המדע והרפואה לחיפוש אחר כלים רפואיים שיוכלו לסייע למטופלים.

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בתחום, ופותחו תרופות לטיפול בהשמנה, וכך הדור החדש של טיפול בהשמנה מציע כלים חדשניים הכוללים גם טיפול תרופתי הניתן בפיקוח רפואי לצד ליווי תזונתי, אשר יכול להוביל להפחתה ניכרת במשקל “ולעקוף” חלק ניכר מהסיבות לעיל.

באמצעות תרופות להורדה במשקל, הניתנות בהתאמה אישית לכל מטופל ומטופלת ופועלות במנגנונים של השראת שובע ודיכוי התיאבון, ניתן להתגבר על סיבות רבות להשמנה, אשר קשה לשלוט בהן באמצעות שינוי אורח חיים בלבד.

במרכז הרפואי ד”ר רז מתבצע תהליך הטיפול באמצעות שילובי תרופות במנגנונים שונים, בפיקוח רפואי של ד”ר רז הגואל, רופא המתמחה בטיפול בהשמנה, ובליווי תזונאיות של המרכז אשר מתאימות תפריט בריא ומאוזן למטופלים.

בדרך זו מתאפשר למטופלים לשמור על המשקל החדש גם לאחר תום הטיפול ולהמשיך בחיים חדשים ובריאים יותר.

אם אתם סובלים מהשמנת יתר, מומלץ ומעוניינים להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך לצורך הבנת התמונה הכללית והתאמת טיפול בהשמנת יתר מותאם אישית למחלה.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - סיבות להשמנת יתר – גנטיקה, מחלות ועוד

השארת תגובה