השמנה אצל נשים: כיצד ניתן להתמודד עם זה?

השמנה אצל נשים בגיל המעבר הינו דבר שכיח והן סובלות מעלייה עקבית במשקל ומהשמנה.

גם אלה שמבנה גופן היה “אגסי” קודם, עלולות לצבור שומן בטני מסוכן ולקבל מבנה גוף “תפוחי”.

השמנה אצל נשים – האם אפשר להתמודד עם הבעיה?

נשים רבות חשות תסכול רב כאשר הן מגיעות לגיל המעבר. על אף שלא שינו את הרגליהן, לא אחת הן נאלצות להתמודד עם השמנה מתמדת ושינוי בצורת גופן. ממוצע ההשמנה לאחר גיל 44 אצל נשים הוא חצי קילו בשנה עד להפסקת הווסת (מנופאוזה). על פי מחקרים מחמירים יותר, אישה שלא משנה הרגלים ואוכלת בסוף שנות ה-40 לחייה את אותה כמות שאכלה בשנות ה-30, את עלולה להוסיף למשקלך 13 ק”ג!

כדי להבין מדוע השמנה אצל נשים נגרמת ואיך ניתן למנוע אותה, יש להבין את שינויי הגוף. הם מתחילים כ-5 שנים לפני הפסקת הווסת, תקופה הנקראת פרי-מנופאוזה. בתקופה זו ייצור האסטרוגן והפרוגסטרון יורד, מה שגורם לשיבוש הביוץ ולחוסר עקביות במחזור החודשי. לכך מצטרפות תופעות לוואי שונות, בהן שינוי צורת הגוף והשמנה.

עם ההגעה לגיל המעבר, המטבוליזם יורד וקשה לנו להמשיך לאכול כרגיל מבלי לראות השלכות על הגוף. בנוסף, נשים נוטות לירידה במסת השריר, ומאחר ששריר שורף יותר קלוריות, התדלדלותו משפיעה גם כן על קצב חילוף החומרים של הגוף. מחקר של אוניברסיטת Wake Forest גילה שלא די בדיאטה בלבד כדי להיפתר מהשומן הבטני, יש לעסוק גם בפעילות גופנית כגון התעמלות או הליכה נמרצת.

לפי המחקר, קבוצות הנשים שערכו ספורט בשילוב עם דיאטה הצליחו לצמצם את תאי השומן הבטני בכ-18%, לעומת אלה שביצעו דיאטה ללא פעילות, שלא צמצמו שומן בטני כלל. עם זאת, יש לזכור כי פעולת הירידה במשקל אינה פשוטה כך או כך.

השמנה אצל נשים

התפוח לא נופל רחוק מהבטן

ניתן להבחין בין שתי צורות גוף שונות, המחלקות בעיקר לפי אופן צבירת השומן בגוף. חלק מהנשים יצברו שומן מתחת לקו המותן, ברגליים ובאגן ועל כן יקבלו מראה אגסי. בעלות מבנה מסוג זה יאבדו משקל קודם בחלק העליון של הגוף. בעלות צורת התפוח יצברו שומנים באזור הבטן, יגדלו צמיג וכרס ויקבלו מראה עגלגל. לא כל מי שסובלת מעודף משקל נמצאת ברמת סיכון זהה. השמנה מסוג “תפוח” באזור הבטן מסוכנת הרבה יותר מהשמנה מסוג “אגס” באזור הירכיים.

אף על פי שלרוב הנשים מבנה גוף אגסי, עם גיל המעבר, ירידת האסטרוגן מעודדת השמנה באזור הבטן, היקף המותניים גדל וצורת הגוף משתנה מ”אגס” נשי ל”תפוח” עגלגל. גם נשים שמשקלן לא יעלה, יגלו כי בעקבות מסת השריר המתדלדלת עם הגיל, המטבוליזם הפוחת והשינויים ההורמונליים, מבנה גופן ישתנה גם כן והשומן יתחיל להצטבר באופן שונה.

לצורת הגוף הטבעית של האישה יש השפעה על חומרת תופעות גיל המעבר. בקרב נשים במשקל עודף, בעיקר אלו עם שומן בטני, משתחרר יותר אסטרוגן למחזור הדם. כפועל יוצא, נשים שהן בכל מקרה בעלות מבנה “תפוח” נוטות לסבול פחות מתופעות גיל המעבר, מאחר שהשומן התוך בטני ממשיך להפריש נגזרת של אסטרוגן (אסארדיול) גם לאחר הירידה בתפקוד השחלות בהפרשת אסטרוגן.

לעומתן, נשים בעלות מבנה “אגס” ונשים רזות בכלל עלולות לחוות את תופעות גיל המעבר בצורה החמורה ביותר: גלי חום חזקים, אי שקט, מצבי רוח, בעיות שינה ועוד.

השמנה לכשעצמה היא תופעה לא בריאה, אך גם למיקום השומן משמעות רבה. בניגוד לשומן תת עורי, השומן הבטני העודף מתעטף סביב איברים פנימיים, לוחץ אותם, מחלחל אליהם ופוגע בתפקודם. בנוסף, השומן הבטני מוריד את הרגישות לאינסולין, מעלה את רמת הטריגליצרידים בדם, מעלה את לחץ הדם ובכך מעודד התפתחות סוכרת, סרטן ומחלות דם ולב.

השמנה אצל נשים

השמנה אצל נשים: יש מה לעשות? בהחלט

החדשות הטובות הן שלא מדובר בגזירה משמיים, בעיקר עם האפשרויות של ימינו. בגלל טיפול בהשמנת יתר ככלל הוכרה בשנים האחרונות כמחלה, היום קיימים טיפולים תרופתיים להילחם בה, והם עוזרים בהשמנה אצל נשים בגיל המעבר. אם את מרגישה שאת כבר לא מכירה את הגוף שלך, שהמשקל מטפס למרות שלא עשית שום שינוי באורח חייך ואת מרגישה חוסר שליטה מתסכל – ניתן לפנות למרפאה לטיפול בהשמנה המנוסה בטיפול במאות נשים במצבך, להתאמת תוכנית טיפול אישית, הכוללת:

  • טיפול תרופתי בהשמנה – תרופות להורדה במשקל הן שיטת טיפול מצוינת לסייע לגוף לווסת מחדש את מנגנוני הרעב והשובע ובכך להוביל להפחתה משמעותית במשקל “ולעקוף” את השיבושים החדשים שגרמו להשמנה. ישנן כיום תרופות רבות הפועלות במנגנונים שונים אשר ניתנות בהזרקה או בכדורים או טבליות, ומתאימות במיוחד לנשים אשר מבקשות לרדת במשקל בצורה מבוקרת ויעילה.
  • פיקוח רפואי – ליווי של רופא המתמחה בהשמנה יכול לסייע באבחון הגורמים להשמנה, לאתר מחלות רקע ולהתאים טיפול מדויק שמתחשב במאפיינים הגופניים והנפשיים של כל אחת. במרכז הרפואי ד”ר רז מעמידים לרשות המטופלות מוקד ייעודי שזמין 24/7 למענה לכל שאלה או בעיה, בנוסף לאפליקציה שבה יכולות הנשים לעקוב אחר הליך הטיפול והשגת היעדים.
  • ליווי תזונתי – צוות מנוסה של דיאטניות קליניות יכול לסייע בשינוי הרגלי חיים והתאמות תזונתיות, בהתאמה לאורח חיי האישה וההעדפות שלה. נשים רבות סובלות מאכילה רגשית ומחפשות אחר אוכל “מנחם” בעיתות מצוקה או קושי. מסגרת טיפול תומכת המשלבת טיפול תרופתי וליווי תזונתי מאפשרת להן להתמודד עם הבעיה ולהחליף את ההרגלים בהתנהלות נכונה יותר.

חשוב להתאים את תוכנית הטיפול המדויקת והנכונה לך, תוכנית אינטגרטיבית, תומכת ועוטפת, המשלבת מכלול של כלים ואפשרויות ומתייחסת אלייך באופן אישי. גם אם ניסית כבר מספר שיטות דיאטה בעבר ובכל פעם עלית מחדש במשקל, אולי את כבר חוששת שעלייך להשלים עם עודף המשקל – אין סיבה. שיטות טיפול חדשות משנות את כללי המשחק ויכולות להיות גם ה-Game changer שלך בדרך לחיים בריאים, שמחים וטובים יותר.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר והשמנה אצל נשים.

שאלות ותשובות - השמנה אצל נשים: כיצד ניתן להתמודד עם זה?

השארת תגובה