ניהול מסלול הרזיה

ניהול מסלול הרזיה

מהי הדרך היעילה ביותר לנהל תהליך הרזיה?

העידן המודרני בתחום הטיפול בהשמנה פתח אפשרויות טיפול חדשות שלא היו קיימות עד לפני מספר שנים.

למעשה, עד לפני כעשור, אופציות טיפול בהשמנת יתר נעו בין דיאטות כאלה ואחרות לבין ניתוח בריאטרי.

בפני המטופלים לא ניצב אף כלי שיכול לעזור להם לנהל מסלול הרזיה מבוקר ויעיל בצורה נכונה ולאורך זמן.

עד להופעת תרופות ההרזיה. הטיפול התרופתי בהשמנה חולל מהפכה שכל העולם חיכה לה שנים רבות, בהובלת כמה זריקות הרזיה שמככבות בעולם כולו.

אז הנה לפניכם המלצות לניהול מסלול הרזייה בעזרת וויגובי, סאקסנדה, אוזמפיק ומונג'רו – עצות מהמומחים.

ניהול מסלול הרזיה
ניהול מסלול הרזיה

הכירו את מובילות הטיפול התרופתי בהשמנה

ארבעת השמות המובילים בתחום הטיפול בהשמנה הן זריקות ההרזיה וויגובי, סאקסנדה, אוזמפיק ומונג'רו:

  • וויגובי – זריקת ההרזייה וויגובי הגיעה רק לאחרונה לישראל, לאחר שרשמה בכל העולם שיעורי הצלחה מרשימים. וויגובי משתייכת למשפחת תרופות לטיפול בהשמנה שדומות במבנה להורמון אנושי בשם GLP-1והיא פועלת במספר מנגנונים משולבים: מגבירה את תחושת השובע לאחר ארוחות, תורמת לדיכוי הרעב ומאטה את קצב התרוקנות הקיבה לאחר אכילה. לוויגובי יש מספר יתרונות בולטים: היא מצליחה לתרום לירידה משמעותית מאד במשקל ומסייעת לשמירה על המשקל החדש לאורך זמן, היא שונה ממרבית הזריקות הקיימות כיום ונדרשת להזרקה רק פעם בשבוע, במקום הזרקה יומית והיא אחת התרופות הבודדות אשר מותרות לשימוש בילדים החל מגיל 12.
  • אוזמפיק – אוזמפיק מכילה את אותו חומר פעיל של וויגובי, רק במינון נמוך יותר ומסייעת להפחתת משקל על ידי על ידי השפעה על אזורים במוח שגורמים להאטת קצב התרוקנות הקיבה לאחר ארוחות ולהגברה משמעותית של תחושת השובע. אוזמפיק מגיעה כתמיסה להזרקה תת עורית בעט מוכן לשימוש ונדרשת להזרקה יומית. היא מותרת לשימוש החל מגיל 18 ולמעשה הפכה לשם נרדף לטיפול בהשמנה ושמה נישא כחלוצת הדור החדש של הטיפול התרופתי בהשמנה.
  • סאקסנדה – זריקת ההרזייה סאקסנדה היא מהוותיקות בישראל וניתנת החל מגיל 12 לבעלי BMI 30 ומעלה, או BMI 27 ומעלה עם גורם סיכון נוסף הקשור בהשמנת יתר. החומר הפעיל בסאקסנדה מחקה את פעילות הורמון שמשפיע על המוח כאשר הוא נקשר לתאי עצב (נוירונים) שאחראים על ויסות התיאבון ועל התרוקנות איטית יותר של אוכל מהקיבה. סאקסנדה נחשבת רתופה יעילה ובטוחה והמחקרים אף הוכיחו כי היעילות הטיפולית שלה נשמרת למשך 3 שנים לפחות – כלומר היא מסייעת גם לשמירה על תוצאות הירידה במשקל לאורך זמן.
  • מונג'רו – מונג'רו או טירזפטייד היא תרופה חדשנית, המהווה נגזרת סינטטית של ההורמון הטבעי GIP, אשר משפיע על הפרשת האינסולין מתאי הלבלב ובכך מסייע להכניס סוכר מהדם אל התאים ולווסת רמות גבוהות של סוכר בדם (שעולות לאחר ארוחות). מונג'רו מפחיתה צריכה של מזון ובמקביל תורמת להגברת שריפת הקלוריות, ומכאן חשיבותה בהקשר של השמנת יתר. מנגנון הפעולה המשולב של התרופה כולל האטת קצב התרוקנות הקיבה ממזון, הגברת הפרשת אינסולין מהלבלב והפחתת הסוכר שמשתחרר מהכבד אל הדם.

אחד ועוד אחד שווה שלוש

אחד היתרונות הגדולים בריבוי תרופות ההרזיה הוא מתן האפשרות לביצוע שילובים בין תרופות.

ד"ר רז הגואל, רופא המטפל בהשמנה ומנהל את המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, מומחה בביצוע שילובים שונים של תרופות הפועלות במנגנונים משולבים ובכך מצליח למקסם את מסלול ההרזיה במינימום זמן, ולהפחית משמעותית תופעות לוואי.

במסגרת תוכנית טיפול מותאמת אישית מוחלט על פרוטוקול טיפול כל אחד ואחת ובמהלך הטיפול מתבצעים שינויים והתאמות בהתאם לתגובת הגוף ולהתקדמות ההרזיה.

ניהול מסלול ההרזיה – עצות מהמומחים

ניהול הירידה במשקל בעזרת תרופות להרזיה כרוך בשילוב של טיפול תרופתי, שינויים באורח החיים והשגחה רפואית.

הנה כמה עצות להגדלת יעילות התהליך:

  1. פיקוח רפואי – פנו תמיד אל רופא שבקיא בטיפול בהשמנה במסגרת מרפאה ייעודית, אשר יכולה להעניק מעטפת שלמה לתהליך הטיפול. הרופא יוכל לרשום את התרופות הנכונות ביותר, לפקח על התקדמות התהליך ולוודא כי הטיפול בטוח ומבוקר, עם מיעוט תופעות לוואי.
  2. שינוי תזונה – תרופות הרזיה הן לא פיתרן קסם אלא כלי עזר בדרך אל שינוי אורח החיים כך שיתמוך במשקל מאוזן לאורך זמן. אמצו תזונה מאוזנת עם התמקדות במזון מלא, חלבונים רזים, פירות, ירקות ודגנים מלאים. הגבילו מזון מעובד, משקאות ממותקים ומזונות עתירי שומן.
  3. פעילות גופנית – הספורט חיוני לבריאות גם מעבר להרזיה, נסו למצוא פעילות גופנית שמתאימה לכם וניתן לשלב אותה עם מפגש חברתי שיסייע לכם להתמיד בה.
  4. מעקב אישי – הקפידו לקבוע פגישות מעקב אחר ההתקדמות, התאמת תרופות במידת הצורך וניהול תופעות לוואי. מומלץ לנהל יומן או אפליקציה אישית כדי לעקוב אחר התזונה, הפעילות הגופנית ושינויי המשקל.
  5. טווח ארוך – זוהי אולי העצה החשובה ביותר. אנשים עם השמנה בדרך כלל למודי דיאטות שנכשלו ועליות וירידות במשקל. כדי להבטיח שהמשקל החדש לאחר ההרזיה יישמר לאורך זמן, יש לבצע שינויים בהרגלים ובאורח החיים, בעזרת אנשי מקצוע מתאימים ולארגן מעגלי תמיכה גם להמשך.
  6. התאמת ציפיות – היו ריאליים לגבי התהליך שצפוי לכם. אמנם טיפול תרופתי בהשמנה הוא כלי עוצמתי ורב השפעה אבל הוא לא טיפול קסם ויש להתייחס אליו כחלק עיקרי בתוך תוכנית טיפול מקיפה, הכוללת פיקוח רפואי וליווי תזונתי.

לסיכום – ניהול נכון של מסלול ההרזיה שלכם יכול לעשות את ההבדל בין תהליך מוצלח ומהפך בחיים, לבין טיפול מתסכל עם תוצאות קצרות טווח ולא משביעות רצון.

זוהי ההזדמנות שלכם לשינוי בחיים, מומלץ להתייחס אליה בחפץ לב ובאחריות, בעזרת מעטפת תומכת.

שאלות ותשובות - ניהול מסלול הרזיה