השמנה היא מחלה כרונית

בשנים האחרונות גוברת יותר ויותר ההבנה כי השמנה היא מחלה כרונית. מדובר בהגדרה אשר מציבה את המאבק בהשמנה בחזית אחרת לחלוטין, ומבססת התייחסות אחרת אל  החולים ואל הטיפול בהם.

למעשה, ארגוני הבריאות בישראל הם אלה שהכריזו לפני מספר שנים כי השמנה היא מחלה כרונית וכי יש להתייחס אליה בהתאם. 

זאת לאור הנתונים המדאיגים לגבי השמנה בישראל ולפיהם אחד מכל ארבעה ישראלים סובל מעודף משקל או מהשמנה, וכתוצאה מכך נמצא בסיכון מוגבר לתחלואה נילווית. בכך הצטרפה ישראל לשורה של מדינות בעולם אשר כבר הבינו כי השמנה היא מחלה כרונית, ומתייחסים אליה כאל מגפה של ממש.

ההתפתחות המשמעותית בתחום חלה בעשור האחרון, עם יציאתן לשוק של תרופות להורדה במשקל, אשר ניתנות במסגרת טיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי ושינוי תזונתי, לטובת תהליך טיפול מבוקר ויעיל של ירידה במשקל. 

כיום ניתן לטפל במגוון רחב של תרופות אשר פועלות במספר מנגנונים, ובמרכז הרפואי ד"ר רז מתמחים בביצוע שילובי תרופות באופן שממקסם את תוצאות הטיפול בזמן קצר ומפחית תופעות לוואי.

השמנה היא מחלה כרונית

מדוע ההגדרה לפיה השמנה היא מחלה כרונית חשובה כל כך?

שנים רבות נתפסה ההשמנה בצורה שגויה, אשר גרמה סבל רב לחולים וחמור מכך – הובילה לתפיסת טיפול לא נכונה. ההנחה כאילו השמנה נובעת אך ורק מאורח חיים לא נכון, תזונה לקויה והעדר מוטיבציה של האנשים לרדת במשקל, הובילה למעגל רשע מתסכל של אשמה, בושה ואכילת יתר בקרב הסובלים מעודף משקל.

הם נתפסו כאנשים "מפונקים" אשר מרבים באכילה ולא מצליחים לגייס את כוח הרצון הדרוש על מנת לרדת במשקל. 

עם התקדמות המחקר בתחום, התבססה ההבנה כי השמנה היא מחלה כרונית לכל דבר, אשר נובעת ממכלול גורמים גנטיים, רפואיים, סביבתיים ונפשיים, כאשר על רבים מהם אין לחולים שליטה. מעבר לשינוי החשוב בסטיגמה השלילית הנילווית להשמנה, להגדרה לפיה השמנה היא מחלה כרונית יש משמעות כבדת משקל בכל הקשור להתייחסות הטיפולית. 

במקום להילחם בעודף המשקל באמצעות לופ של דיאטות, אשר מרביתן מסתיימות בכישלון ועליה מחודשת במשקל, יש לאמץ כלים רפואיים לכל דבר על מנת לטפל במחלת השמנה, כפי שנדרש בכל מחלה אחרת.

השמנה היא מחלה כרונית מסוכנת

אחד השלבים החשובים בתחום חקר ההשמנה, היה הבנת הסיכון הרפואי שכרוך בהשמנת יתר. ההערכות היום הן כי השמנת יתר היא גורם המוות החמישי בעולם, כאשר כמעט 3 מיליון בני אדם מתים מדי שנה כתוצאה מעודף משקל והנזקים הכרוכים במצב זה. 

השמנה מעלה את הסיכון להתפתחות סוכרת, מחלות לב כלי דם, מחלות סרטן שונות, קשיי נשימה ובעיות שריר שלד רבות. יתרה מכך, בשל ממדי ההשמנה גם בקרב ילדים ובני נוער, גם הם חשופים להשלכות בריאותיות ארוכות טווח, מעבר לנזקים הנפשיים והחברתיים שמלווים אותם בחיי היום יום. 

ומבחינה גלובאלית – מעבר למשמעות הבריאותית הפרטית לכל אדם ואדם, מגפת השמנה היא מעמסה כלכלית אדירה על המשק, שיכולה להימנע עם טיפול מתאים.

לעצור את ההשמנה כבר בגיל צעיר

התפיסה שגורסת כי השמנה היא מחלה כרונית מחזקת גם את חשיבות הטיפול כבר מהגיל הצעיר.

כידוע, ילד שמן סביר כי יגדל להיות מבוגר שמן, ולכן אסור להזניח את בעיית עודף המשקל גם ובעיקר בקרב ילדים ובני נוער. ע"פ הנתונים אחד מכל שלושה ילדים בישראל סובל מעודף משקל או השמנה, וחשוף בשל כך לנזקים בריאותיים ארוכי טווח.

למעשה, כיום ניתן לראות כבר בגיל הצעיר מחלות שהיו בעבר נחלתן של מבוגרים בלבד – החל מסוכרת סוג 2 ועד לחץ דם גבוה. מעבר לכך, לעודף משקל בגיל הצעיר ישנה משמעות חברתית ונפשית כבדת משקל, בעיקר בעידן שמקדש את הרשתות החברתיות והניראות החיצונית. ילדים שמנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לדחייה חברתית ולעג ועקב כך להתפתחות בעיות נפשיות כגון דיכאון וחרדה. 

מחקר שהתפרסם לאחרונה מצא ש-75% מבני הנוער אשר סובלים מהשמנה מעידים כי הם מתכוונים לעשות דיאטה ולרדת במשקל, אבל מרביתם אינם יודעים כיצד לעשות זאת. חשוב להבין כי טיפול בהשמנת ילדים מצריך גישה ייעודית אשר לוקחת בחשבון את המאפיינים הרגשיים של אוכלוסייה זו, על מנת שלא לגרום לנזק גדול יותר ולהתפתחות הפרעות אכילה. 

מבחינה זו ההגדרה כי השמנה היא מחלה כרונית היא בשורה מעודדת שאולי תנער את המערכת ותגרום להבנה כי טיפול בהשמנת יתר חייב להתחיל כבר בגיל צעיר, לטובת צעירים בריאים יותר – נפשית וגופנית. 

פריצת דרך בטיפול בהשמנת יתר

שינוי התפיסה הרפואית לגבי השמנה, הוביל גם להבנה כי יש צורך לשנות את אופן הטיפול. אם השמנה היא מחלה כרונית אשר הגורמים לה נובעים ממנגנונים פיזיולוגיים לקויים, הרי שטיפול שמתייחס רק לתזונה ולאורח החיים – סופו להסתיים בכישלון.

ואכן, הנתונים מראים כי מעל 80% מהאנשים אשר עושים דיאטה, מעלים במשקל בחזרה. לאור זאת החל חיפוש מדעי אחר כלים רפואיים שניתן להציע לחולים.

עד לפני מספר שנים, הדרך היחידה לטפל באנשים עם השמנת יתר חולנית שלא הצליחו לרדת במשקל היתה באמצעות ניתוח בריאטרי. אופציה כירורגית אשר כרוכה בסיכונים רבים, ולעתים מסתיימת גם היא בכישלון. למעשה, חמישית מהניתוחים הבריאטרים שהתקיימו בישראל בשנת 2020 היו ניתוחים חוזרים לאחר כישלון הניתוח הראשון ועליה מחודשת במשקל.

אבל בשנים האחרונות חלה פריצת הדרך שכל העולם חיכה לה – תרופות להורדה במשקל. כדורי הרזיה או זריקות הרזיה אשר ניתנים במסגרת טיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי ותזונתי, מצליחים להוביל לירידה דרמטית במשקל אצל החולים, ולחולל מהפך בחייהם. 

מדובר בתרופות הפועלות במנגנונים של דיכוי התיאבון והשראת תחושת ושבע לאורך זמן לאחר ארוחות, ובכך מצליחות "לעקוף" ולתקן את הכשלים התפקודיים הפיזיולוגיים אשר גורמים להשמנה.

טיפול רב תחומי בהשמנת יתר

טיפול תרופתי בהשמנה הוא ללא ספק המהפכה הגדולה של המאה ה-21, אבל כדי שהטיפול יצליח הוא צריך להינתן במסגרת תוכנית טיפול מותאמת אישית, הכוללת פיקוח רפואי, ניטור תופעות לוואי, ליווי תזונתי ושינוי ממשי באורחות החיים.

או אם תרצו – טיפול קסם, אבל עם כוכבית. אנשים אשר מסתפקים בנטילת תרופות עם מרשם שלא במסגרת טיפול רב תחומי, מפחיתים משמעותית את הסיכוי להצלחת הטיפול.  

במרכז הרפואי ד"ר רז מתמחים בהתאמת תוכניות ייחודיות הכוללות שילובי תרופות הפועלות במנגנונים שונים, תוך ליווי צמוד בזמינות 24/7 של המרכז, בראשות ד"ר רז הגואל, רופא מומחה בעל ניסיון רב בטיפול בהשמנת יתר.

 דיאטנית קלינית מלווה את המטופלים באופן רצוף, ומעניקה להם סל של כלים המאפשר להם לבצע שינוי בהרגלי החיים, על מנת לשמור על המשקל החדש לאורך זמן, לחיים בריאים ושמחים יותר.

זה הזמן להתחיל את הטיפול שלכם בהשמנה
השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם:

שאלות נפוצות בנושא השמנה

ההגדרה של השמנת יתר כמחלה כרונית, הובילה לשינוי משמעותי בתפיסת הטיפול ולפיתוח כלים רפואיים חדשים אשר יסייעו לחולים לרדת במשקל.

הטיפול היעיל בהשמנת יתר הינו באמצעות תוכנית מקיפה הכוללת תרופות להורדה במשקל הניתנות בפיקוח רפואי ומלוות בשינוי תזונתי ואימוץ הרגלים חיים בריאים.

*התוכן הכתוב באתר הוא למידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.
השארת תגובה