לא מצליחה לרדת במשקל?

לא מצליחה לרדת במשקל? יש טיפול יעיל גם כשהפיזיולוגיה שלך פועלת נגדך

בעבר זה היה מאד פשוט – היית עולה על המשקל, מגלה שצריך לקזז כמה קילו, עושה איזו דיאטה שהוכתרה בתור הכוכבת התורנית במגזינים ומצליחה לרזות. יש שתי בעיות – הראשונה היא שבכל פעם המשקל היה עולה בחזרה, והבעיה השניה שעכשיו אפילו זה כבר לא עובד. המשקל מסרב לזוז בשיטות המוכרות. ואז את שואלת את עצמך – למה אני לא מצליחה לרדת במשקל, ומה ניתן לעשות?

המלחמה של אנשים בעודף משקל קיימת משחר ההיסטוריה, ונראה כאילו במרבית המקרים עודף המשקל מנצח. מחקרים מראים כי 90% מבעלי עודף המשקל שמצליחים לרזות, מעלים לאחר מכן את מרבית המשקל בחזרה. זו סיטואציה שמוכרת לרבים מאיתנו – אנחנו חוגגים הצלחה של דיאטה, ואז מגלים שלשמור על התוצאות זה הרבה יותר מסובך, כמעט בלתי אפשרי.

למה כל כך קשה לנו לרדת במשקל?

אחת ההשערות שמסבירות את הקושי לרדת במשקל קשורה בחילוף החומרים שלנו. במשך שנים מחקרים בתחום השמנת יתר הצביעו על כך, שברגע שאנשים עם עודף משקל הפחיתו ממשקלם, חילוף החומרים שלהם הואט והם חוו שינויים הורמונליים שהגבירו את התיאבון שלהם. לכן אנשי מחקר שיערו, ששינויים פיזיולוגיים אלו עשויים להסביר מדוע רוב האנשים עם עודף משקל מעלים במהירות את כל המשקל שהם הצליחו להוריד במאמץ רב בדיאטה.

קבוצת חוקרים שהחליטה לקחת את הנושא צעד אחד קדימה, בחנה באופן מדעי את השאלה איך לרדת במשקל במצב של השמנת יתר, והאם ניתן לשמר את התוצאות לאורך זמן, או שמא קיימים מנגנונים פיזיולוגים שלעולם יפעלו נגדנו. לשם כך הם גייסו אנשים, חלקם עם עודף משקל וחלקם עם השמנת יתר, ונתנו להם ליישם למשך 10 שבועות דיאטה קיצונית מאוד, על בסיס 500 קלוריות ביום.

כתוצאה מכך, המשתתפים השילו כ- 14% בממוצע ממשקלם, וזאת ללא תרופות עבור טיפול בהשמנת יתר. לאחר מכן המשיכו המשתתפים ליישם דיאטת תחזוקה מתונה יותר עד תום תקופת המחקר.

תוצאות המחקר הראו כי בסיום המחקר המשתתפים העלו בחזרה מחצית (!) מהמשקל שהם הפחיתו בשלב הדיאטה הקיצונית. כלומר המשתתפים לא הצליחו לשמר לאורך זמן את התוצאות המדהימות שהם השיגו, למרות שהם עדיין נשארו בדיאטה. החוקרים ייחסו את העלייה במשקל לשינויים ברמות של הורמונים מסוימים הקשורים למנגנוני רעב ושובע והחליטו לבחון את הנושא.

החוקרים גילו כי הרמה בדם של ההורמון 'לפטין', שתפקידו לתקשר למוח את מאזן השומן בגוף, ירדה בשני שליש מיד לאחר שהמשתתפים הורידו ממשקלם. וכשרמות הלפטין צונחות, התוצאה היא עלייה בתיאבון וירידה בקצב חילוף החומרים – אין אופציה אחרת. אך מה שעוד יותר הפתיע הוא, שגם שנה לאחר הירידה הגדולה במשקל, רמות הלפטין היו עדיין נמוכות בשליש מהרמות שלו לפני תחילת המחקר.

כפי שניתן לנחש, רמות הלפטין (וגם רמת השובע) החלו לעלות, ברגע שהמשתתפים עלו בחזרה במשקל. יתרה מכך, גם ברמותיהם של ההורמון גרלין והורמון בשם פפטיד YY שתפקידם להגביר את תחושת רעב, התגלו כעבור שנה שינויים מובהקים. שינויים אלו תרמו אף הם לעלייה המשמעותית בתיאבון של המשתתפים בהשוואה לתקופה שלפני המחקר.

כלומר בתקופה שבה יישמו המשתתפים דיאטה קיצונית, חלו שינויים ארוכי טווח במנגנון הרעב והשובע שלהם – הורמון השובע צנח ותחושת הרעב עלתה.

אז בפעם הבאה כשתשאלי את עצמך לאחר הדיאטה, "למה דווקא אני לא מצליחה לרדת במשקל?" תביני שזה לא רק את – זה הורמון הלפטין שמתוכנת לפעול כנגד כל אחד ואחת מאיתנו באופן פיזיולוגי, ולא רק במצבי השמנת יתר.

השינויים ההורמונליים האלה הם גם אחת הסיבות לכך שככל שאנחנו מתבגרים, כך קשה לנו יותר לרדת במשקל. בוודאי שמעת את המונח "סט פוינט"  – זוהי נקודת המשקל שבה נוח לגוף שלנו, שם הוא שואף להתייצב. עם השנים, ההתבגרות, הירידה בקצב חילוף החומרים והדיאטות השונות שפוגעות בהורמוני הרעב והשובע, הסט פוינט של הגוף עלול לעלות, כלומר בכל פעם הוא "מתאהב" בנקודת משקל גבוהה יותר שממנה קשה לנו לרדת.

לאור כל הממצאים, החוקרים הסיקו, כי ירידה במשקל אינה מהווה "אירוע ניטראלי" עבור הגוף, וזוהי הסיבה לכך שלמעלה מ- 90% מהאנשים באוכלוסייה אשר משילים קילוגרמים עודפים ממשקלם, מעלים בסופו של דבר הכל בחזרה. למעשה בכל דיאטה אנחנו מכניסים את הגוף לסיטואציה שמעוררת בתוכו מנגנוני התנגדות הורמונליים, שמאטים את קצב חילוף החומרים וגורמים לרעב מוגבר.

לא מצליחה להוריד במשקלאת לא מצליחה לרדת במשקל? אז איך בכל זאת יורדים במשקל?

החוקרים טוענים כי יש דבר אחד ברור, והוא שעד כה כל המאמצים האדירים שהושקעו בשכנוע של הציבור לשנות את הרגלי התזונה, לא תרמו למניעה או לריפוי של השמנת יתר. הסיבה לכך, היא אותם מנגנוני התנגדות הורמונליים לתהליך הירידה במשקל.

אז אם את לא מצליחה לרדת במשקל ושואלת איך לרדת במשקל בכל זאת, גם כשהפיזיולוגיה הטבעית שלך פועלת נגדך, יש לכך בהחלט פתרונות מעשיים. במידה ואובחנת עם עודף משקל (מדד מסת גוף 27 ומעלה עם גורם סיכון למחלות נלוות) או השמנת יתר (מדד מסת גוף מעל 30), תוכלי ליטול תרופות לטיפול בהשמנה שיותאמו לך אישית ובאופן מדויק, על ידי רופא שמתמקצע בתחום הטיפול בהשמנה.

חלק גדול מהתרופות להורדה במשקל פועל על מנגנוני הרעב והשובע שלנו באופן שמגביר את תחושת השובע, כך ניתן לשמור על רמות הורמונים מאוזנות לאורך זמן, וכפועל יוצא, לשמר את תוצאות הירידה במשקל לטווח ארוך. חלק מהתרופות יכולות להילקח באופן כרוני, לעיתים לכל החיים (במינון מותאם), כך שכל עוד תקפידי על תזונה נכונה ועל אורח חיים בריא, לא תצטרכי עוד לייסר את עצמך בשאלה למה דווקא את לא מצליחה לרדת במשקל.

חשוב לציין שהיעילות והבטיחות של תרופות לטיפול בהשמנה הוכחו מחקרית בניסויים על אלפי אנשים ברחבי העולם. התוצאות הראו שכתוצאה מהאיזון ההורמונלי, התרופות מעניקות תחושת שובע מתמשך ודיכוי של התיאבון המוגבר.

התוצאה היא שאנשים מפסיקים לאכול יתר על המידה גם לאחר שהשילו קילוגרמים רבים מהמשקל, ואפילו במצב של אכילה רגשית.  הערך המוסף של הטיפול התרופתי הוא באיזון המדדים המטבוליים, כגון רמות הסוכר והשומנים בדם.

טיפול תרופתי רב תחומי להרזיה

לסיכום, אם את לא מצליחה לרדת במשקל הסוד טמון בטיפול תרופתי שניתן עם ליווי צמוד של רופא ותזונאי/ת, שיתאימו תרופה ותפריט שמתאימים בדיוק לך, משום שאין באמת תפריט אחד שיעזור לכולם לנהל את המשקל.

הרופא והתזונאי/ת ידעו לאבחן למה את לא מצליחה לרדת במשקל בהתאם לגנטיקה שלך, לבדיקות הדם ולהרכב הגוף הייחודי שלך, והם ינחו אותך כיצד להתאים את הכמות, הסוג והרכב המזון, כדי שגם תיהני מהאוכל והוא גם ישרת את המטרות שלך בכל הקשור לירידה במשקל ושמירה על התוצאות.

שאלות ותשובות - לא מצליחה לרדת במשקל?

חוקרים גילו כי במהלך דיאטה חלה צניחה ברמת הורמון השובע לפטין ואנחנו מרגישים רעבים יותר, בהשפעה שנשמרת יותר משנה לאחר הדיאטה.
תחושת הרעב שלנו נובעת בעיקר מפעילותם של שני הורמונים בעלי השפעה מנוגדת. ההורמון גרלין (Ghrelin) שמכונה גם "הורמון הרעב", מופרש בעיקר בתאי הקיבה, מגיע למוח ומייצר תחושת אי נוחות של רעב. לעומתו תחושת השובע מוגברת על ידי ההורמון לפטין (Leptin), שמופרש מתאי שומן בתגובה לעלייה ברמת הסוכר בדם ומייצר תחושת שובע.
יש מגוון רחב של תרופות להרזיה, אשר חלקן הגדול פועל על מנגנון הרעב והשובע במוח, ואלה התרופות שיכולות לסייע בהורדת החשק למזון מנחם גם בעת קושי ובכך לסייע בהתמודדות עם אכילה רגשית.
מחקרים גילו כי תכנית מקיפה הכוללת טיפול תרופתי בליווי רפואי, שינוי תזונתי והתאמה בהרגלי החיים היא הדרך היעילה לרדת במשקל ולשמור על המשקל לאורך זמן.
כדי לרדת במשקל בעזרת תרופות מומלץ להגיע למרכז רפואי המנוסה בטיפול תרופתי בהשמנת יתר במסגרת תכנית טיפול רב תחומית, שכולל ליווי רפואי, שילובי תרופות, ניטור תופעות לוואי, שינוי תזונתי וביצוע שינויים בהרגלי החיים.
השארת תגובה