טיפול תרופתי בהשמנת יתר לאחר ניתוח בריאטרי

השמנת יתר מהווה את אחת הבעיות המרכזיות של החברה המערבית, כששיעורי התופעה נמצאים בעלייה קבועה ומתמדת בעשורים האחרונים. השמנה היא אינה בעיה אסתטית בלבד והיא נקשרת לאינספור מחלות ובעיות רפואיות נלוות – החל במחלות לב וכלי דם, דרך סוכרת ועד תחלואה בסוגים שונים של סרטן.

אין עוררין על כך שניתוחים בריאטרים, שהפכו לפופולאריים בעשור האחרון, מציגים פתרון רפואי עבור אלו שהגיעו למשקל קיצוני וחריג. הטיפול הכירורגי מסייע בהפחתה מהירה של הקילוגרמים העודפים, ובכך גם בהקטנת הסיכונים לתחלואות נלוות.

עם זאת, ניתוחים בריאטרים אינם בחזקת "פתרון קסם" ובמרבית המקרים ניתוח לבדו אינו אפקטיבי דיו על מנת לטפל בהשמנה בטווח הארוך.

מלבד העובדה שמדובר בהליך ניתוחי פולשני, לכל ניתוח בריאטרי לסוגו ישנן השלכות בריאותיות וכלכליות משלו. בניתוח מיני מעקף, לדוגמא, נדרש ליטול תוספות ויטמינים לכל החיים.

מחקרים שונים אמנם הוכיחו שבשנה הראשונה לאחר הניתוח רוב המטופלים מפחיתים באופן משמעותי ממשקלם, אך כשמבצעים מעקב ארוך טווח, ניתן לראות ירידה דרסטית באחוז המטופלים שממשיכים להשיל את הקילוגרמים העודפים ומצליחים לשמור על ההישגים של הניתוח, וזאת מהסיבה שרובם אינם נמצאים במעקב וטיפול רפואי משלים בשנים שלאחר הניתוח הבריאטרי.

מחקרים אלו מצאו כי עלייה במשקל לאחר הניתוח עלולה להיות הרסנית עבור החולה, מכיוון שרבות מהמחלות הנלוות הקשורות להשמנה שחלפו עם הירידה במשקל – עשויות לחזור.

בנוסף, העליה במשקל עשויה להשפיע לרעה גם מבחינה פסיכולוגית – מטופלים מרגישים כי "נכשלו" בתהליך, מה שיכול להוביל לרגשות של תסכול, כעס ואף לדכאון.

obesity

מהם סוגי הניתוחים הקיימים כיום?

ניתוח טבעת מתכווננת

ניתוח שבמהלכו מושמת טבעת סיליקון אלסטית על הקיבה, אותה ניתן לנפח למידות שונות ובכך להגביל את כמות האוכל אשר מגיעה לקיבה.

ניתוח שרוול קיבה

ניתוח הכולל כריתה של מרבית מנפח הקיבה והשארת מעבר בצורת שרוול. ניתוח זה מצר משמעותית את נפח הקיבה ומקטין את תכולתה ובעל השפעה הורמונלית שמובילה להפחתת תחושת רעב.

ניתוח מעקף קיבה

ניתוח שבמהלכו יוצרים קיבה קטנה המאפשרת אכילת כמויות קטנות בכל ארוחה, בעל השפעה הורמונלית שמובילה להפחתת תחושת רעב.

ניתוח מיני מעקף קיבה

ניתוח שבמהלכו יוצרים כיס קטן של קיבה, המאפשר אכילת כמויות קטנות בכל ארוחה ולירידה בהפרשת הגרלין (הורמון הרעב).

ניתוח מעקף תריסריון

מדובר למעשה ב 2 ניתוחים, בהם עוקפים את התריסריון וחלק ניכר מהמעי הדק. החלק הראשון הוא כריתת חלק גדול מהקיבה, והחלק השני הוא מעקף משמעותי של המעי הדק. הניתוחים מקטינים באופן משמעותי את יכולת הגוף לספוג מרכיבי מזון שומניים.

מי מתאים לניתוח בריאטרי?

המדד המוביל היום לקביעת סוג ההשמנה הוא מדד ה BMI (מדד מסת הגוף -BMI-Body Mass Index). על פי מדד זה, עודף משקל מוגדר כ BMI מעל 25, השמנה מוגדרת  כ -BMI מעל 30 והשמנת יתר חולנית מוגדרת כ BMI  מעל 35.

הקריטריונים לניתוח בריאטרי הינם: BMI מעל 40, או BMI מעל 35 עם תחלואה נלוות אחת לפחות הקשורה להשמנה. בנוסף, ישנו צורך בקבלת אישור מוועדה רפואית הכוללת רופא, דיאטן ופסיכולוג או עובד סוציאלי.

עלייה חוזרת במשקל לאחר ניתוח בריאטרי

מחקר שוודי אשר עקב במשך 10 שנים אחר 1,703 נבדקים ובמשך שנתיים אחר 4,047 נבדקים בחן את הסתברות עליית מדדים ביוכימיים כגון רמות הסוכר, שומנים ורמות האוריאה בדם ועליה חוזרת במשקל בקרב מנותחים בריאטרים, אל מול מטופלים בטיפול קונבנציונלי.

המחקר הציג כי בהשוואה לטיפול קונבנציונלי, ניתוח בריאטרי בשילוב שינוי באורחות החיים (תזונה, פעילות גופנית) הוא אפשרות מעשית ויעילה יותר לטיפול בהשמנת יתר חמורה ולירידה במשקל לטווח ארוך; במחקר נמצא כי 10 שנים לאחר ניתוח טבעת מתכווננת, המטופלים העלו בחזרה כ- 38% מהמשקל אותו ירדו בשנה הראשונה שלאחר הניתוח ו 7 שנים לאחר ניתוח שרוול קיבה נצפתה עליה חזרה של כ- 27.8% במשקל.

בנוסף נמצא כי רמות הסוכר, השומנים והאוריאה היו נמוכים יותר אצל המנותחים הבריאטרים כשנתיים וכ10 לאחר הניתוח בהשוואה למטופלים קונבנציונלים (1).

חוקרים מסבירים כי המנגנונים התורמים לעליה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי נחלקים למספר גורמים אשר כוללים: מנגנונים הורמונליים הקשורים לעליה בהורמוני רעב (גרלין) וירידה בהורמוני שובע (GLP1, PYY), אי הקפדה תזונתית והימנעות ממעקב תזונתי מקצועי לאחר הניתוח, חוסר פעילות גופנית ואורח חיים יושבני, סיבות פסיכולוגיות הקשורות לבריאות הנפש וחוסר הסתגלות לסגנון האכילה החדש הדרוש לאחר ניתוח בריאטרי.

כמו כן, ישנן גם סיבות הקשורות למנגנונים כירורגים שמעורבים בעליה במשקל כמו הגדלה של כיס הקיבה, ופיסטולות בקיבה. המנבאים לעליה חוזרת במשקל היו גיל מבוגר, מגדר זכר, BMI גבוה יותר טרום הניתוח, מחלות נפשיות ונוכחות של מחלות מטבוליות נלוות.

טיפול תרופתי בהשמנה למנותחים בריאטריים

טיפול תרופתי בהשמנת יתר ניתן כחלק מתוכנית טיפול מותאמת אישית, המשלבת גם טיפול תזונתי ופעילות גופנית במידת הצורך.

מאמר סקירה שפורסם ב 2021 ואיגד 9 מחקרים רטרוספקטיביים קטנים שבחנו השפעת טיפול תרופתי והתנהגותי במטופלים בריאטריים, מציע כי תרופות לירידה במשקל אשר משמשות כתוספת לניתוח בריאטרי עשויות להועיל לחולים עם ירידה לא מספקת או עליה

בחזרה במשקל. אחד המחקרים, שעקב אחר מנותחי מעקף קיבה ושרוול קיבה מצא כי 45% מהמטופלים חווים לפחות 10% ירידה גבוהה יותר במשקל בתוספת טיפול תרופתי בהשמנה (2).

החוקרים מציעים אפשרויות לניהול העליה החוזרת במשקל לאחר ניתוח בריאטרי,  שיכללו  הערכה והתערבות תזונתית והתנהגותית על ידי צוות רב מקצועי, שמטרתן לסייע למטופלים בביצוע שינויים ארוכי טווח.  בנוסף, ניתן לשקול מתן טיפול תרופתי תומך וניתוח חוזר בשילוב שינוי באורחות החיים כדי לעצור את העלייה החוזרת במשקל.

סוגי החומרים הפעילים בתרופות:

  1. תרופות המכילות חומרים פעילים שמשפיעים על מערכת העצבים הסימפתטית; משמשים כממריץ עצבי וגורמים לשחרור נוראדרנלין בהיפותלמוס במוח, תוך העלאת ריכוזי ההורמון לפטין בדם, התורם לדיכוי התיאבון ולהגברת תחושת שובע.
  2. תרופות אשר "מעכבות ליפאזות", מפחיתות את ספיגת השומנים מהמזון בכ- 30% ובכך מופחתת הצריכה הקלורית הכללית של המטופל.
  3. תרופות אשר מכילות חומר פעיל בשם "בופרופיון" שמעכב את הספיגה החוזרת של המוליכים העצביים דופמין ונוראדרנלין, ובכך מעלה את זמן השפעתם במוח ותורם להפחתת התיאבון ולהוצאה אנרגטית גדולה יותר.
  4. תרופות אשר משתייכות למשפחה של תרופות שנקראות "מחקות אינקרטין" -נגזרות סינטטיות של ההורמון GLP-1 המחקות את פעילותו בגוף. ומווסתות את התיאבון תוך השפעה על מנגנוני הרעב והשובע בגוף וויסות קצב התרוקנות הקיבה.

מאמר סקירה נוסף שסיכם עדויות זמינות הנוגעות לטיפול תרופתי בהשמנת יתר בחולים אשר עברו ניתוח בריאטרי, בדק מה הזמן הנכון ביותר להתערבות תרופתית במנותחים אשר עולים במשקל.

המאמר מציג ראיות מצטברות לכך שטיפול תרופתי בהשמנת יתר עשוי להיות יעיל למניעה וניהול של עליה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי.

כאשר נשאלה השאלה מהו הזמן הנכון להתערבות התרופתית, נמצא כי ישנו יתרון להתחלת הטיפול התרופתי כאשר המטופל הגיע למשקל היעד שלו ונמצא במצב של "פלטו" לעומת התערבות תרופתית בזמן שהמטופל העלה במשקלו חזרה.

יש לציין כי יש צורך בתוצאות של מחקרים קליניים ארוכי טווח כדי לאמת נתונים ראשוניים אלה.(3)

לסיכום, עלייה חוזרת במשקל אצל מטופלים שעברו ניתוחי לקיצור קיבה עלולה להיות הרסנית ומסוכנת בלא מעט היביטים.

האפשרות להיעזר בתרופות לטיפול בהשמנה לאחר ניתוח בריאטרי, תוך ליווי ומעקב רפואי אישי לאורך זמן עשויה להיות נקודת מפנה בדרך להצלחה בטיפול בהשמנת יתר.

חשוב בכל מקרה להתייעץ עם רופא מומחה המטפל בהשמנה, בנושא התאמת טיפול תרופתי מתאים לאחר ניתוח בריאטרי.

  1. Weight Regain and Insufficient Weight Loss After Bariatric Surgery: Definitions, Prevalence, Mechanisms, Predictors, Prevention and Management Strategies, and Knowledge Gaps—a Scoping Review
  2. Use of Weight Loss Medications in Patients after Bariatric Surgery
  3. Long-term pharmacotherapy of obesity in patients that have undergone bariatric surgery: pharmacological prevention and management of body weight regain

*הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע ובשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית.

שאלות ותשובות - טיפול תרופתי בהשמנת יתר לאחר ניתוח בריאטרי

השארת תגובה