תרופות לירידה במשקל

אחד מהפתרונות היעילים ביותר לירידה בריאה במשקל, לשמירה על יציבותו לטווח הארוך ולמניעת אפקט היו יו המתסכל הן תרופות לירידה במשקל.

מנסים להוריד במשקל ולא מצליחים? תרופות לירידה במשקל יכולות לסייע

ירידה במשקל, ויתרה מכך – שמירה על המשקל החדש לאורך זמן, הם מבין האתגרים המורכבים איתם מתמודדים אנשים עם עודף משקל או השמנת יתר.

לרוב, כשלא מדובר בתהליך מובנה ומפוקח מקצועית, התוצאה היא אין ספור דיאטות לאורך החיים, המערבות תנודות במשקל, לעיתים קיצוניות.

זהו אפקט ה"יו יו" המוכר, שמערב ירידה במשקל ולאחריה שוב עלייה, לרוב בתוספת של "ריבית" בדמות קילוגרמים מיותרים ותוספת של רקמת שומן.

רקמת שומן זו בעצם אוגרת בתוכה את כל אותן קלוריות עודפות שצרכנו (מחלבונים פחמימות ושומנים) אשר לא נוצלו על ידי הגוף להפקת אנרגיה.

אולם "דיאטות יו יו" למיניהן עלולות לגרום לא רק לתסכול ולתחושת כישלון, אלא גם לגרור עימן אכילה רגשית מיותרת ואף להביא לירידה בקצב חילוף החומרים של הגוף.

זאת משום שאם היחס בגוף בין רקמת השריר (שפעילה מטבולית ומנצלת יותר אנרגיה) לבין רקמת השומן משתנה, ויש עלייה מתמדת באחוז רקמת השומן שמנצלת פחות אנרגיה – קצב חילוף החומרים ילך ויפחת, ומפעם לפעם אנו נעלה בקלות יותר במשקל.

לכן במקרים רבים לא רק אכילה מופרזת, אלא דווקא דיאטות לא מאוזנות, מהוות סיבות להשמנת יתר.

תרופות לירידה במשקלתרופות לירידה במשקל – למי הן מיועדות ובאיזה מצבים ניתן ליטול אותן?

רשויות הבריאות ברחבי העולם וגם בישראל כבר מכירות בכך שהשמנה היא מחלה לכל דבר.

אך לאור העובדה שהיא מוגדרת כמחלה כרונית של ממש, כזו החוזרת ונשנית, הסיכוי שהיא תחלוף מעצמה, ללא טיפול רפואי ותזונתי מקצועי, הוא אפסי.

מלבד זאת, השמנת יתר היא מחלה עם הרבה מאוד גורמי סיכון למחלות נלוות כרוניות נוספות, חלקן קשות, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, מחלות לב, סוגי סרטן שונים, בעיות נשימה, ולא זו בלבד, אלא שהיא גם מורידה את תוחלת החיים באופן משמעותי.

לכן, כשבפנינו עומדת התמודדות עם מחלה מורכבת ומסוכנת שכזו, ההיגיון מחייב לנהל אותה באמצעות טיפול רפואי הכולל שינוי תזונתי, פעילות גופנית כמו גם

תרופות לירידה במשקל – האם אלו קיצורי דרך?

טיפול בהשמנת יתר המבוסס על תרופות מיועד בעיקרו לשני מצבים:

  • השמנת יתר – המוגדרת כמדד מסת גוף (BMI) מעל 30,
  • עודף משקל – בו מדד מסת הגוף (BMI) עומד על 27 ומעלה ויש לפחות גורם סיכון אחד לתחלואה נלווית (כגון סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם וכו' ).

מדד מסת הגוף מיוצג כמספר המחושב על ידי חילוק משקל הגוף (מספר הקילוגרמים) בגובה בריבוע (במטרים).

בארץ, מחצית מהאוכלוסייה סובלת מעודף משקל ואחד מכל 4 מהישראלים מעל גיל 18 סובל מהשמנת יתר.

כך שאם גם אתם נמצאים בסטטיסטיקה, מומלץ לכם להתייעץ עם רופא המתמקצע עם טיפול בהשמנה לגבי תרופות לירידה במשקל, כחלק מטיפול מקצועי מקיף המשתלב עם הטיפול התזונתי.

כיצד תרופות לירידה במשקל פועלות?

לאור מגפת ההשמנה העולמית, חברות התרופות בארץ ובעולם עוסקות בחקר המנגנונים הפיזיולוגיים להיווצרות מחלת ההשמנה, ועל סמך הבנות אלו הן מפתחות תרופות יעילות לירידה במשקל.

בארץ קיימות חמש תרופות שאושרו על ידי משרד הבריאות ומנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) כיעילות ובטוחות לטיפול בהשמנת יתר.

תרופות אלו קיבלו את אישורן לאחר שעברו מחקרים קליניים קפדניים מבוקרי פלסבו, בהם הן נוסו בקרב משתתפים רבים.

מתוצאות המחקרים עולה כי תרופות לירידה במשקל יכולות לסייע להשיל חמישה עד 15% מהמשקל העודף ואף להביא לאיזון את המדדים הקשורים למחלות הנלוות להשמנה, כגון רמות הסוכר והשומנים בדם, לחץ הדם, מחלות כבד ועוד.

הן עושות זאת על ידי כך שהן פועלות בדיוק על אותם מנגנונים פיזיולוגיים שמהווים סיבות להשמנת יתר.

היתרון בטיפול התרופתי, הוא בכך שחלק מהתרופות עובדות על מספר מנגנונים פיזיולוגיים שגורמים להשמנה בעת ובעונה אחת ובכך הן תורמות להצלחת הטיפול.

בנוסף, כשמדובר ברופא המתמקצע בטיפול בהשמנת יתר, יש אפשרות לשלב בין סוגים שונים של תרופות (כלומר תרופה שפועלת במנגנון מסוים יכולה להשתלב עם תרופה שפועלת במנגנון אחר) – במטרה למקסם עוד יותר את יעילות הטיפול.

יתרה מכך, קיימות תרופות שניתנות לנטילה ארוכת טווח (באופן יעיל ובטוח, כפי שנבדק מחקרית) ובכך הן מסייעות לשמור על המשקל החדש לאורך זמן, תוך שהגוף לומד להסתגל למשקל החדש, להיגמל מתשוקה בלתי נשלטת לסוכרים ושאר סוגי מזונות "ממכרים" והוא אף מסגל קצב חילוף חומרים מאוזן, ללא "אפקט היו יו" הלא רצוי.

להלן מספר דוגמאות למנגנונים נחקרים בהן פועלות תרופות לירידה במשקל:

  • תרופות הדור הישן – תרופות אלו קיימות כבר למעלה משני עשורים. אחת מהן למשל, המאושרת לשימוש גם בארץ, פועלת במערכת העיכול במנגנון של הפרעה לספיגת השומנים מהמזון. כך יוצא כי 30% מהשומנים שנאכלים בארוחה מופרשים החוצה מהגוף דרך מערכת העיכול, מבלי להיספג. התרופה נבדקה בשבעה מחקרים קליניים מבוקרי פלסבו וארוכי טווח, בהם הודגמה ירידה במשקל כבר תוך שבועיים מהנטילה, וירידה זו המשיכה למשך חצי שנה ואף שנה.
  • תרופות לירידה במשקל: הדור החדש – בארץ מאושרות לטיפול 4 תרופות דור חדש שעובדות על המנגנונים הפיזיולוגיים השונים של השמנת יתר. בניגוד לתרופות הדור הישן, הן פועלות באופן מערכתי ולא ישירות במערכת העיכול. אחת מהן מהווה דוגמה לתרופה שמכילה 2 רכיבים פעילים שתורמים במשולב לירידה במשקל במנגנון של דיכוי התיאבון והגברת תחושת שובע. היא משפיעה על מסלולים נפרדים במוח שגורמים לנו לאכול יתר על המידה. מחקרים הראו כי כל רכיב פעיל בנפרד היה פחות יעיל בהפחתת משקל, בהשוואה לשילוב בין 2 הרכיבים הפעילים בתרופה אחת. היעילות והבטיחות של התרופה נבדקו במחקרים קליניים מבוקרי פלסבו, ארוכי טווח שכללו 3,754 משתתפים עם BMI 27 ומעלה, בהם התרופה שולבה עם דיאטה ופעילות גופנית. התוצאות הראו כי התרופה תרמה להפחתה של כ- 11% ממשקל הגוף של המשתתפים (בנטילת המינון המקסימלי), שאף השיגו ירידה של לפחות 5% ממשקל הגוף כבר בתום 8 שבועות מתחילת המחקר. הערך המוסף של הטיפול היה איזון המדדים המטבוליים של המשתתפים (כגון רמות סוכר ושומנים בדם ועוד). זוהי אחת הדוגמאות של תרופות לירידה במשקל שיכולות להילקח לטווח ארוך, לעיתים לכל החיים (במינון מותאם) כדי לשמור על המשקל החדש. תרופת דור חדש נוספת נמצאה במחקרים מבוקרים ארוכי טווח כתורמת לירידה משמעותית ומתמשכת במשקל, על ידי וויסות התיאבון וירידה בצריכת מזון. בנוסף, היא הפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 אצל אנשים עם רמות סוכר לא מאוזנות (טרום סוכרת).

תרופה חדשנית נוספת, שמאושרת לשימוש עוד משנת 2014 בארה"ב אך טרם אושרה לשימוש בישראל, עובדת ספציפית על בלימת התשוקה, המחשבות המנקרות והחשקים למזונות שונים (גורם שיכול להכשיל כל טיפול בהשמנת יתר), ובנוסף על דיכוי תחושת רעב ולהוצאה אנרגטית גבוהה יותר (שריפת קלוריות).

תרופות לירידה במשקל – כל היתרונות להצלחת התהליך

כפי שניתן לראות, הטיפול התרופתי בהשמנה מתמקד באותם מנגנונים פיזיולוגיים הקשורים לרעב, לשובע, לאכילת יתר ולהוצאה האנרגטית, ולכן הוא מאפשר לעשות תהליך עמוק, ממוקד ותכליתי לשינוי התזונה ואורח החיים, במטרה לשמר את התוצאות לטווח הארוך.

שילוב בין תרופות לירידה במשקל שפועלות במנגנונים משולבים, כשהוא נעשה בליווי רופא המתמקצע בתחום השמנת היתר, הוא יעיל במיוחד, ואף יכול לסייע להפסקת המחשבות המטרידות על אוכל ואת אותה כמיהה בלתי נשלטת המאפיינת אכילה ריגשית,

שלרוב מובילה להתקפי זלילה (בינג') ו"לאפקט היו יו".

באופן זה התהליך אינו נשען כל כולו על כוח הרצון ועל מאמצים נפשיים עילאיים לשליטה על התיאבון והרעב, והמטופל מרגיש שבע, רגוע ופנוי להסתגלות לתהליך התזונתי ולשינוי המשמעותי באורח החיים.

חשוב לציין, כי תרופות לירידה במשקל מותאמות באופן אישי לכל מטופל ומטופלת.

לאחר תהליך של אבחון שמטרתו לזהות את הגורמים הספציפיים להשמנה (שמשתנים מאדם לאדם) כדי לדייק ולייעל את הטיפול, לשלול סיבות רפואיות להשמנה, לזהות גורמים גנטיים שעלולים להיות מעורבים ולהבין את הצרכים הרגשיים של המטופל.

כל אלו יסייעו למקסם גם את הירידה במשקל, גם את השמירה על התוצאות לטווח הארוך וגם יקטינו או ימנעו את הסיכון לחלות במחלות הנלוות להשמנת יתר,

בפרט כשהתהליך נעשה תוך ליווי תומך, אישי וצמוד של רופא, דיאטנ/ית קליני/ת ואנשי מקצוע נוספים.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - תרופות לירידה במשקל

השארת תגובה