סיבות רפואיות להשמנה

אוכלים בריא ועולים במשקל? אולי יש סיבות רפואיות להשמנה!

אם התחלתם לצרוך יותר קלוריות מהרגיל ו/או הפחתתם את הפעילות הגופנית, וודאי לא תתפלאו אם המספרים על המשקל יתחילו לטפס כלפי מעלה, כי מדובר בשתי סיבות להשמנת יתר שנחשבות לטריוויאליות ביותר. אך אם אתם מנהלים את אותה שגרת חיים לחלוטין, רק שלפתע פתאום אתם חווים עלייה ללא סיבה ברורה במשקל, אל תפצחו בדיאטה חריפה לפני בירור רפואי.

זאת משום שיש מקרים לא מעטים בהם עלייה במשקל מהווה רק סימפטום לבעיה עמוקה יותר, וחשוב לזהות את המקור לכך. טיפול יעיל באותה בעיה נסתרת יתרום בסופו של דבר גם לירידה במשקל.

סיבות רפואיות להשמנהלפניכם סקירה של סיבות רפואיות להשמנה: אלו הנפוצות וגם אלו שפחות

  • הפרעה בתפקוד בלוטת התריס

אם אתם סובלים מעלייה לא מוסברת במשקל ויחד איתה גם מעייפות ומירידה ברמות האנרגיה, מנשירת שיער, מעצירות ואפילו ממצב רוח ירוד, יתכן ומדובר בתת-פעילות בלוטת התריס. זוהי אחת מההפרעות האנדוקריניות (ההורמונליות) השכיחות ביותר, הנוגעת באותה בלוטה שאחראית על וויסות קצב חילוף החומרים בגוף.

הפרעה זו נובעת לעיתים מחוסר ביוד – שנדרש לפעילות תקינה של הבלוטה, ולעיתים על רקע אוטואימוני – כשתאי מערכת החיסון תוקפים את הבלוטה ופוגעים בתפקודה תקין (זוהי מחלה אוטואימונית בשם "מחלת האשימוטו"). במצב זה, נראה בבדיקת הדם חוסר איזון ברמות הורמוני בלוטת התריס: רמות ההורמון TSH יהיו גבוהות מהנורמה, ורמות ההורמון T3 יהיו נמוכות מהנורמה.

חשוב לציין כי הקשר 'בלוטת תריס-השמנה' הוא דו-כיווני, כך שגם השמנת יתר עלולה לאורך זמן להביא לפגיעה בתפקוד התקין של בלוטת התריס. לכן במקרה כזה, יידרש בראש וראשונה טיפול בהשמנת יתר כחלק מטיפול שמטרתו לאזן ולווסת את בלוטת התריס.

  • תסמונת השחלות הפוליציסטיות 

נשים, אם מדברים על סיבות רפואיות להשמנה, כדאי שתהיו מודעות לתסמונת שמכונה PCOS (PolyCystic Ovary Syndrome). תסמונת השחלות הפוליציסטיות נפוצה מאוד ופוגעת בלא פחות מ- 20-25% מהאוכלוסייה הנשית בגיל הפריון.

היא מתאפיינת בריבוי של זקיקים קטנים ובינוניים בשחלות ובחוסר איזון בהפרשת הורמוני המין: אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון. כל אלו מובילים להפרעות ביוץ, לשיבושים במחזור החודשי ואף לבעיות פריון, להשמנת יתר – בפרט בטנית, לאקנה, לעליה ברמות השומנים בדם ואף להתפתחות סוכרת, לשיעור יתר בגוף ומנגד לדלילות בשיער הראש.

חשוב להבין שההתבטאויות הללו מוחמרות עוד יותר אצל נשים עם השמנת יתר! אך אל דאגה, כיום כבר הוכח מחקרית כי ירידה במשקל, אפילו של 15%-10, יכולה לשפר משמעותית גם את התפקוד ההורמונלי וגם את התפקוד המטבולי (סוכרת, שומנים בדם וכו') של אותן נשים הסובלות שחלות פוליציסטיות ומעודף משקל, ואף לשפר מדדים של פריון.

לכן, כחלק מהטיפול בתסמונת, חשוב להתייעץ עם רופא מנוסה לגבי טיפול בהשמנת יתר, שיוכל לתמוך גם באמצעות טיפול תזונתי וחינוך לאורח חיים בריא, וגם על ידי טיפול תרופתי – אפילו קצר טווח. 

  • תסמונת קושינג

היא אמנם פחות נפוצה, עם 300-500 מאובחנים בשנה, אך כשמדברים על סיבות רפואיות להשמנה, חשוב להכיר גם את 'תסמונת קושינג' .זאת משום שבמקרים רבים האבחון נעשה בשלב מאוחר מאוד. התסמונת מתבטאת בעלייה בהפרשת ההורמון קורטיזול (המכונה "הורמון המתח") מבלוטת יותרת הכליה/אדרנל. בנוסף, יש לתסמונת מספר תסמינים אופייניים, החל מהשמנת יתר, דרך לחץ דם גבוה, סוכרת, רמות שומנים גבוהות בדם וכלה בבצקות, וזה לא הכל.

אחד מסימני הזיהוי האופייניים  של תסמונת קושינג הם מעין סימני מתיחה אדומים שמופיעים באזור הבטן. גם במקרה זה, התערבות רפואית וטיפול בהשמנת יתר כחלק מהטיפול הכללי בתסמונת הם חשובים מאוד.

  • דיכאון ומצוקה רגשית

במקרים רבים דיכאון, לחץ וחרדה מהווים אף הם סיבות להשמנת יתר.  אמנם חלק מהאנשים יגיבו בחוסר תיאבון ובירידה במשקל בגלל תחושות רגשיות קשות, אבל יש גם לא מעט שדווקא משמינים, גם בגלל שאכילת יתר מהווה דרך התמודדות עבורם ("מנגנון פיצוי") וגם בגלל הנטייה להישאר זמן רב במיטה וחוסר המוטיבציה לעשות פעילות גופנית. הזכרנו קודם את הורמון הלחץ קורטיזול, שהפרשתו וריכוזו בדם עשויים להיות מושפעים גם מהפרעות במצב הרוח, כך שגם דיכאון וחרדה עשויים להוביל לתנודות אלו ברמות הקורטיזול, שעשויות להתאפיין בהשמנה.

לכן אם אתם עולים במשקל ובמקביל מצב הרוח מעורער, יתכן ונדרש בירור מעמיק הכולל בדיקות דם, שיסייעו לאבחן אם יש ברקע סיבות רפואיות להשמנה על רקע חוסר איזון הורמונלי. בנוסף, זכרו כי מדובר במעגל קסמים: דיכאון מעלה את הסיכון להשמנה, והשמנה בתורה מעלה את הסיכון ללקות בדיכאון, ולכן חשוב לקבל טיפול רפואי.

  • נדודי שינה

ההמלצה לשעות שינה של אדם בוגר עומדת על 7 – 9 שעות בלילה. כיום ידוע מחקרית שחוסר שינה מכניס את הגוף למצב של סטרס, להפרשת יתר של ההורמון קורטיזול ואף לחוסר איזון בהפרשת הורמון המין הגברי טסטוסטרון. על כן חוסר בשעות שינה גורם לאגירת שומן ברקמות ולעיתים לאבדן מסת שריר.

חשוב לציין שגם מחסור קצר טווח (אפילו כשמדובר רק בלילה אחד של חוסר שינה) וכמובן שמחסור כרוני בשעות שינה, יגרמו לתהליך הנ"ל. לכן חשוב גם להבין שנדודי שינה כרוניים מהווים אף הם סיבות רפואיות להשמנה על רקע השיבוש ההורמונלי שעשוי להתרחש בגללם.

טיפול בהשמנת יתר – מה הכי יעיל?

השמנת יתר מוכרת כיום כמחלה ומשכך, חשוב כי אנשים המתמודדים איתה יקבלו סיוע רפואי, וזאת עוד לפני התפתחותן של מחלות נלוות. לכל טיפול בהשמנת יתר יש כמובן אספקט של שינוי תזונתי ושינוי באורח החיים, אולם כשמדובר בסיבות רפואיות להשמנה, על אחת כמה וכמה חשוב שרופא יהיה מעורב בכל שלבי הטיפול.

הערך המוסף של טיפול רפואי בהשמנה מתבטא ביכולת לאבחן במדויק מהו הטריגר האישי של כל אחד ואחת לעלייה במשקל, וזה חשוב בפרט כשיש ברקע סיבה רפואית להשמנה.

בנוסף, כחלק מתהליך האבחון, רופא מנוסה יוכל לזהות האם מדובר בעלייה במשקל על רקע מצב נפשי או פיזי מסוים, האם מדובר ברעב פיזיולוגי או שמא בכלל מדובר במצב המכונה "רעב מדומה" – שבו אנו אוכלים מסיבות רגשיות, מרגישים אשמה לאחר אכילה, אוכלים בצורה מופרזת (בינג') וכמהים למאכלים מסוימים ללא קשר לרעב אמיתי.

כמו כן, הרופא יוכל לתמוך בתהליך השינוי התזונתי באמצעות תרופות לירידה במשקל, אפילו לטווח קצר של מספר חודשים, ולהתאים את התרופה באופן אישי למטופל, בהתאם לטריגר להשמנה שזוהה אצלו. וכשהטיפול התרופתי והתזונתי מותאמים אישית ומלווים במעקב מקצועי הדוק, אי אפשר שלא להצליח בתהליך ואף לשמור על התוצאות לאורך זמן.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - סיבות רפואיות להשמנה

השארת תגובה