השמנת יתר ועודף משקל

זוהי עובדה מדאיגה מאוד, ואם נפרוט אותה למספרים, נראה כי מעל ל-650 מיליון בני אדם בעולם סובלים מהשמנה. בישראל, כמחצית מהאוכלוסייה (48%) נכללת בהגדרה של השמנת יתר ועודף משקל, או במילים פשוטות: 1 מתוך 4 אנשים מהאוכלוסייה הבוגרת סובל מהשמנה: כ-62% מהגברים וכ-55% מהנשים.

האם ידעתם, כי השמנה (obesity) מוגדרת כיום על פי ארגון הבריאות העולמי כמחלה כרונית לכל דבר ועניין, אשר מהווה את אחת מהבעיות הבריאותיות המשמעותיות ביותר שקיימות? ההגדרה הזו ניתנה, מפני שהשמנה מדורגת כיום במקום השביעי מתוך כלל גורמי התמותה ממחלות בעולם, ולא זו בלבד, אלא שלרוב נלוות אליה לא מעט מחלות קשות נוספות, כגון יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, דום נשימה בשינה, סרטן ואפילו סיבוכים כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה אך למרבה הצער, הנתונים הסטטיסטיים מצביעים דווקא על מגמה כלל עולמית של עלייה בממדי מחלת ההשמנה.

השמנת יתר ועודף משקלאיך נדע אם אנחנו בסטטיסטיקה?

לא כל תוספת של קילוגרמים ועודפי שומן נכנסת להגדרה הרפואית של השמנת יתר ועודף משקל, אפילו אם ההשמנה מחמירה לאורך זמן. מה שקובע אם אנחנו עדיין נמצאים בטווח הנורמה או שכבר יצאנו ממנו ואנחנו צריכים להתחיל לדאוג לבריאותנו, הוא מדד מסת הגוף (שנקרא בקיצור BMI). מדובר בנוסחה, אשר מחושבת על ידי חילוק משקל הגוף (בקילוגרמים) בגובה בריבוע (במטרים).

אם קיבלנו תוצאה שנעה בין 18.5 ל- 24.9, ה- BMI שלנו תקין. אולם BMI מעל 25 מהווה עודף משקל ו- BMI מעל 30 מהווה השמנת יתר, ואילו הם מצבים בריאותיים שבוודאי דורשים טיפול תזונתי מפוקח ואפילו ליווי רפואי צמוד, בגלל ההשלכות הקריטיות על הבריאות הפיזית והנפשית.

ובדיוק לכך מתקשרת העובדה כי בעיניי רבים בחברה שלנו, השמנת יתר ועודף משקל נתפסות כגרגרנות לשמה, כחוסר שליטה עצמית וכוח רצון או סתם כעצלות. אבל כיום המחקרים מוכיחים ללא צל של ספק, כי תפיסה זו מיושנת ומוטעית לגמרי.

האמת היא, שהמדע מאחורי מחלת ההשמנה הוא מורכב מאוד, והמחלה מערבת פגמים במנגנונים פיזיולוגיים, חוסר איזון הורמונלי, גורמים מטאבוליים, השפעות גנטיות ושלל גורמים סביבתיים. אפילו אכילה רגשית, המהווה גורם נפוץ ומוכר לעלייה במשקל, עשויה לנבוע ממנגנונים פיזיולוגיים והורמונליים שיצאו מאיזון.

לכן הרופאים כיום תמימי דעים בקביעתם: כמעט ואין אנשים עם השמנת יתר ועודף משקל שלא נקטו צעדים ממשיים כדי לשנות את מצבם ולהפחית במשקל, שלא חוו כישלון מוחץ! זה קורה גם אם הם הצליחו להשיל קילוגרמים רבים מהמשקל, ואף שיפרו מדדים בריאותיים נוספים, כגון רמות סוכר ולחץ הדם וכשהמשקל ממשיך לעלות עוד ועוד, לאחר מאמץ מושקע רגשית בתהליך הרזיה, יש תחושות חזקות מאוד של כישלון, אכזבה ותסכול גדול.

למה ניתוח אינו “פתרון קסם” עבור השמנת יתר ועודף משקל

לאחרונה המרכז הלאומי לבקרת מחלות פרסם סיכום לשנת 2019 בנושא של ניתוחים בריאטריים. הנתונים מראים בבירור:  17.3% מהישראלים שעברו קיצור קיבה לא ירדו במשקל. מתוכם, 1,300 איש הלכו לניתוח חוזר.

אולם אפילו מבקר המדינה קבע בדו”ח שפורסם בשנת 2017 כי שיעור הניתוחים החוזרים בישראל הוא גבוה באופן חריג בהשוואה לשאר מדינות העולם, מה גם שמדובר בניתוח עם לא מעט סיכונים, חלקם חמורים מאוד.

אבל מעבר לכך, כיום ידוע בוודאות, שרוב האנשים עם השמנת יתר ועודף משקל שהצליחו להפחית ממשקלם (בין אם לאחר ניתוח קיצור קיבה ובין אם בלעדיו) עלו בטווח הארוך את הקילוגרמים שנשרו. המדע נותן לכך הסבר פשוט, בדמות עקרון ביולוגי שנקרא ‘נקודת שיווי המשקל’.

על פי עיקרון זה, אצל כל אחד מאיתנו הגוף “מסמן” מהו המשקל היציב עבורו, והוא מגן עליו בכדי לשמר אותו – ויהי מה, כחלק ממנגנון הישרדותי. לכן גם אם נעשה דיאטה ונוריד את הקילוגרמים העודפים, הגוף לעולם ילחם על מנת לחזור אל נקודת שיווי המשקל. אז כיצד שינוי אמיתי הוא אפשרי אתם שואלים?

איך לרדת במשקל ולשמר את התוצאות

הבנת מנגנוני ההשמנה הפיזיולוגיים והתפתחות המחקר המדעי תרמו לפיתוח של אפשרויות טיפול מגוונות להתמודדות יעילה עם השמנת יתר ועודף משקל. הבסיס לטיפול הוא איזון מחדש של אותה מערכת של הורמוני רעב ושובע, כדי שהדחף לאכול יפחת. לשם כך נדרש טיפול היקפי רב-תחומי בהשמנת יתר ועודף משקל הכולל תוכנית תזונה מותאמת אישית ופעילות גופנית.

יחד עם זאת, תרופות לטיפול בהשמנה יוכלו לפעול על אותם מנגנונים פיזיולוגיים שגרמו מלכתחילה להיווצרות מחלת ההשמנה ולווסת אותם. מדובר בתרופות שקיבלו אישור על יעילותן ובטיחותן לאחר מחקרים קליניים קפדניים ורבי משתתפים, בהם נצפו תוצאות של השלת חמישה עד 15% מהמשקל העודף, ואיזון מדדי מחלות נלוות.

הערך המוסף הוא, האפשרות לשלב תרופות שעובדות על מספר מנגנוני השמנה בעת ובעונה אחת או אפילו בין סוגים שונים של תרופות, ובכך להעצים את יעילות הטיפול. את מינוני התרופות ניתן להתאים לנטילה לפרק זמן ארוך, לעיתים לכל החיים, ובכך לשמר את התוצאות באופן יעיל ובטוח, עד שהגוף ילמד לסגל קצב חילוף חומרים חדש ומאוזן.

זהו טיפול בהשמנת יתר שמתאים למצבים רבים, גם אם את אישה לאחר גיל המעבר שמשמיעה את התלונה הנפוצה: “אני לא מצליחה לרדת במשקל שנים בגלל הגיל” ו- “אין מה לעשות כבר השלמתי עם העובדה”, וגם גם אם אתם סובלים מהשמנה וכבר עברתם ניתוח לקיצור קיבה.

טיפול תרופתי יכול לסייע, כפי שעולה ממחקר קליני מבוקר פלסבו עדכני, בו התגלה כי שילוב בין 2 תרופות היה יעיל משמעותית בהפחתת הסיכוי לעלייה חוזרת במשקל לאחר ניתוח מעקף קיבה.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - השמנת יתר ועודף משקל

השארת תגובה