טיפול באכילה רגשית

האם אתם מוצאים את עצמכם דבוקים למקרר ומחפשים מה עוד אפשר לאכול בכל פעם שמצב הרוח שלכם ירוד או כשאתם במתח או בחרדה?

מציאת נחמה באוכל היא תופעה  נפוצה למדי והיא חלק ממה שמכונה טיפול באכילה רגשית.

אנשים ש"אוכלים רגשית" זקוקים למזון כדי לדכא או להרגיע רגשות שליליים.

זה יכול לקרות מספר פעמים בשבוע ואפילו יותר, מה שלרוב מוביל למעגל קסמים של אכילה מופרזת, רגיעה רגעית ושוב אכילה מופרזת.

התוצאה הבלתי נמנעת היא כמובן השמנת יתר, בפרט כשמדובר באכילה מוגזמת של פחמימות ריקות, סוכרים פשוטים ושומנים רוויים.

אז מה גורם לאנשים לאכול ולהשמין בגלל רגשות?

בעיקרון כל דבר, החל ממתחים בעבודה, דרך דאגות כלכליות ובעיות בריאותיות וכלה בעניינים הקשורים למערכות יחסים.

הבחירה דווקא באוכל כדרך התמודדות, נעשית בגלל שהרגשות השליליים מובילים לתחושת ריקנות רגשית.

אוכל הוא אמצעי הנתפש כמשהו שממלא, ובכך הוא מייצר תחושה מזויפת של מילוי של אותה ריקנות.

בעוד שמדובר בתופעה שיכולה לבוא לידי ביטוי בשני המינים, מחקרים מראים כי היא נפוצה יותר בנשים.

מהי חשיבותו של טיפול באכילה רגשית?

אמנם מדובר בדפוס שמהווה מנגנון התמודדות, אך בפועל הוא משמש כמעין פלסטר, שמכסה רק באופן זמני על מכאובים רגשיים.

טיפול באכילה שהיא רגשית נדרש מכיוון שלרוב האכילה קשורה במה שנחשב מזון נחמה, כלומר במרבית הפעמים שבהם הלחץ או האכזבה משגרים אותנו למקרר, סביר שנשלוף משם גלידה ולא גזר.

מכאן שהתפריט היומי של האכלניים הרגשיים עשיר פעמים רבות בפחמימות וסוכרים.

ברמה הפיזיולוגית, כשאנו אוכלים מאכלים סוכריים ושומניים, הדבר גורם למוח לשחרר מוליכים עצביים כמו דופמין, שמשפרים את מצב הרוח וגורמים לנו להרגיש טוב יותר, אבל רק באופן זמני. לעומת זאת, ההשלכות הבריאותיות עשויות להיות קשות, והתוצאה עלולה להיות השמנת יתר.

השמנה מוגדרת כיום כמחלה על ידי רשויות הבריאות, שיש לה לא מעט סיכונים לסיבוכים ולמחלות נלוות קשות:

  • סוכרת
  • מחלות לב וכלי דם
  • יתר לחץ דם
  • כבד שומני
  • דיכאון
  • סרטן

ועוד.

לרוב נראה בהתחלה עודף משקל, אך די מהר העניינים יכולים לצאת משליטה ולהתבטא בהתקפי זלילה (בינג') חוזרים ונשנים ומשם הדרך להשמנת יתר על שלל סיבוכיה קצרה. טיפול באכילה רגשית יכול לסייע בשבירת מעגל הרשע הבעייתי הזה.

טיפול באכילה רגשית
טיפול באכילה רגשית

איך מונעים השמנת יתר?

קשה לעבור טיפול באכילה רגשית לבד וללא כל עזרה.

אפשר לנסות למצוא דרכים אלטרנטיביות להתמודדות עם סטרס ורגשות שליליים, כגון כתיבה ביומן, קריאת ספר, או הקדשת מספר דקות ביום להירגעות מהעומס.

אך לעשות שינוי תודעתי ולעבור ממצב של הזדקקות וכמיהה רגשית לאוכל למצב של עיסוק בפעילויות אחרות כדי לווסת צרכים רגשיים אלו, הוא תהליך שעשוי לקחת זמן ולפעמים הוא מערב ניסוי ותעייה.

לכן אם פתרון המערב בחירה עצמית יוצר קושי ותחושה שאיבדנו שליטה על הדחף לאכול, ובמקביל גם המשקל עולה לממדים מדאיגים, יכול להיות שדווקא טיפול בהשמנת יתר על ידי רופא, יסייע לאזן את התזונה, להשיב את השליטה העצמית וכמובן להפחית במשקל.

אחד היתרונות המובהקים לליווי רפואי, הוא האופציה לשלב טיפול תרופתי בהשמנה.

יש לכך חשיבות גדולה מאוד, כי טיפול באכילה רגשית הרבה פעמים מובילה לחוסר יכולת להבחין בין רעב רגשי לרעב פיזיולוגי, וטיפול תרופתי אפילו קצר טווח, יכול לתת מענה מצוין בדיוק לבעיה זו.

בנוסף, יש תרופות שתורמות להעלאת תחושת השובע לאורך זמן, וכך מקטינות את הדחף לבחור באוכל כדי למלא את תחושת הריקנות הפנימית.

לעיתים מתחים נפשיים גורמים לשינויים ברמות ההורמון קורטיזול בתגובה לסטרס, ובכך מובילים לכמיהה עזה למזונות סוכריים ושומניים.

לשם כך קיים טיפול תרופתי בהשמנה שעובד ספציפית על מיתון המחשבות והכמיהה הבלתי נשלטת למאכלים מסוימים, ובכך מסייע להפסיק את מעגל הקסמים של אכילה בלתי נשלטת.

במקביל, הטיפול התזונתי מסייע לסגל תזונה בריאה ומאוזנת לאורך זמן, המתבססת על מאכלים התורמים לוויסות רמות הסוכר בדם ועל העלאת תחושת השובע, כדי להפחית את המחשבות ואת הצורך בפחמימות ריקות ובסוכרים פשוטים.

כך באמצעות טיפול בהשמנת יתר המבוסס על מעקב רפואי צמוד בשילוב עם ייעוץ תזונתי מקצועי על ידי דיאטנים קליניים, המטופל מרגיש נתמך לאורך כל התהליך וצרכיו הרגשיים נענים, עובדה המעצימה את חווית הטיפול ואת הצלחתו בטווח הארוך.

גם במצבים שבהם מעורב טיפול רגשי או נפשי בשורשי הבעיה של אכילה רגשית – ניתן להסתייע בטיפול תרופתי אשר יפחית את התשוקה למזון נחמה הלכה למעשה, ובכך יפנה אותנו מבחינה רגשית ומנטאלית לתהליך הנפשי.

טיפול באכילה רגשית בסיוע טיפול תרופתי בהשמנה – איך מתחילים?

אם השתכנעתם שתרופות להרזיה יכולות לסייע לכם במסגרת טיפול באכילה רגשית – חשוב להבין את המסגרת הנדרשת לטיפול כזה.

יש אנשים הסבורים בטעות שכל שנדרש הוא לגשת לרופא המשפחה ולבקש מרשם לתרופת הרזיה, אבל מדובר בטעות.

תרופות להורדה במשקל שיכולות לסייע לטיפול באכילה שהיא רגשית, צריכות להינתן במסגרת טיפול רב תחומי הכולל פיקוח רפואי, ליווי תזונתי וניטור תופעות לוואי, על מנת שיהיה אפקטיבי ובטיחותי.

למעשה סקר של משרד הבריאות העלה כי מחצית מהאנשים שהתחילו טיפול תרופתי שלא במסגרת תכנית מקיפה, הפסיקו את הטיפול לאחר 3 חודשים.

בנוסף כיום ישנו מגוון רחב של תרופות להרזיה הפועלות במספר מנגנונים ורק רופא המיומן בטיפול בהשמנה יכול לבצע שילובי תרופות לתוצאה מקסימלית, אשר תהיה אפקטיבית במידה הרבה ביותר במסגרת טיפול באכילה הרגשית.

 

שאלות ותשובות - טיפול באכילה רגשית

מכיוון שמרבית המזון הנצרך בדפוס אכילה זה הינו פחמימות וסוכרים, ופעמים רבות דווקא בשעות הלילה. הרי שפעמים רבות התוצאה הינה עליה במשקל ולכן כדאי לשקול טיפול בעליה רגשית שגם יסייע לרזות.
טיפול באכילה רגשית נועד להפסיק התקפי זלילה שמקורם לא ברעב, אלא בתחושות שלילות שהאוכל אמור להרגיע.
השארת תגובה