השמנת יתר בישראל: מהם הגורמים ומהו הטיפול היעיל ביותר

השמנת יתר בישראל היא מחלה! בכך מכירות זה מכבר רשויות הבריאות בארץ ובעולם. יתרה על כך, מדובר במחלה כרונית חוזרת ונשנית, שלא חולפת מעצמה ללא טיפול רפואי, מנגנוני ההיווצרות שלה הם מורכבים מאוד, יש לה הרבה גורמי סיכון למחלות נלוות נוספות, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה, דיכאון קליני ואף סוגי סרטן שונים, והיא מורידה את תוחלת החיים משמעותית.

בעוד שהשמנה מוגדרת כמגיפה עולמית, בישראל הנתונים מדאיגים במיוחד: שיעור ההשמנה במבוגרים עומד על 27% מכלל האוכלוסייה ו-64% מהאוכלוסייה סובלים מעודף משקל חמור. מתוך כך ניתן להבין כי טיפול בהשמנה מהווה צורך רפואי של ממש, ולא מדובר רק בבעיה של כוח הרצון.

איך מודדים השמנת יתר בישראל ובשאר העולם?

הכלי המרכזי שמשמש רופאים ודיאטנים להערכת עודף משקל או השמנה הוא מדד מסת הגוף שנקרא גם מדד ה- .BMI מדד מסת הגוף מחושב על ידי חילוק משקל הגוף (מספר הקילוגרמים) בגובה בריבוע (במטרים). עודף משקל והשמנת יתר בישראל מתייחסים בעצם למצב בו היחס בין משקל הגוף לגובה, עולה על היחס הנחשב כתקין, כתוצאה מאגירה של עודפי שומן ברקמות.

על פי נוסחת חישוב זו, משקל תקין נע בין BMI 18.5 ל- BMI 24.9, עודף משקל מוגדר כ- BMI בין 25 ל- 29.5 כאשר השמנת יתר בישראל  מוגדרת כ – BMI מעל 30.

חשוב לציין כי שני המצבים כאחד דורשים טיפול בהשמנה, באופן מקצועי ומקיף. זאת משום שנמצא כי ככל שמדד ה- BMI עולה כך פוחת הסיכוי להגיע לגיל 70. לדוגמה, אם לאנשים עם משקל תקין יש סיכוי של 80% להגיע  לגילאי 70, כשמדד ה- BMI נע בין 35 – 40 הסיכוי צונח ל- 60% ותוחלת החיים פוחתת בכ- 2-4 שנים. כשה- BMI נע בין 40 ל-50 הסיכוי להגיע לגיל 70 צונח ל-50%, ותוחלת החיים עשויה לרדת בעשר שנים בממוצע.

השמנת יתר – מהם הגורמים הידועים?

גורם היסוד להשמנת יתר הוא חוסר איזון במאזן האנרגטי, כלומר צריכה קלורית גבוהה מההוצאה הקלורית. אך זה בוודאי לא הכל! הסיבות לעודף משקל ולהשמנה הן מגוונות וכוללות צריכת מזון מעובד ומתועש עתיר קלוריות, אורח החיים המודרני המערב שעות רבות של ישיבה במשרד ובבית, חוסר בפעילות גופנית, שימוש בתרופות מסוימות הגורמות לעלייה במשקל כגון אינסולין, נוגדי דיכאון וסטרואידים, כמו גם העלייה בגיל וריבוי של גורמי לחץ ומתח.

אולם מעבר לכך, כיום הוכח מעל צל של ספק כי לא מדובר רק בבעיה התנהגותית או סביבתית, אלא במחלה שלא חולפת מעצמה אשר בין היתר נובעת, מתפקוד לקוי של מנגנונים פיזיולוגיים-הורמונליים-גנטיים ומשיבוש האיזון בין מנגנוני השובע והרעב בגוף. לאור כל זאת, כיום ההכרה היא בכך שהחלטה לרדת במשקל והסתמכות על כוח הרצון בלבד לרוב לא יספיקו, וכדי למנוע מחלות נלוות, סיבוכים ואף תמותה, טיפול בהשמנת יתר בישראל דורש התערבות רפואית וליווי מקצועי לאורך זמן, גם כדי לרדת במשקל וגם כדי לשמר את התוצאות.

השמנת יתר בישראלטיפולים בהשמנת יתר בישראל – מה חשוב לדעת?

מאחר והשמנה היא מחלה, אנשים הסובלים מהשמנה זקוקים לסיוע רפואי כדי לטפל בשורש הבעיה ולמנוע התפתחות מחלות נלוות וסיבוכים רפואיים. כמו כן, רופא המנוסה בטיפול בהשמנה ידע לאבחן במדויק את הטריגר האישי להשמנה אצל כל אדם, במבין שלל הגורמים האפשריים, כי להתאים טיפול אינדיבידואלי.

בין היתר הרופא ינסה לאבחן האם הרקע להשמנה הוא גנטי, הורמונלי, תרופתי וכו', האם אכן מדובר באכילת יתר על רקע פיזיולוגי או האם בעצם מדובר במצב של רעב מדומה, כלומר רעב על רקע רגשי. הרופא אף יברר האם המטופל ניסה אמצעים אחרים לירידה במשקל, לרבות ניתוח בריאטרי ואף יבצע הערכה של גורמי הסיכון למחלות נלוות.

בהתאם לאבחון יוצע למטופל גם טיפול תזונתי וגם טיפול תרופתי מותאם אישית, מתוך מגוון תרופות המרשם שאושרו על ידי משרד הבריאות, שיעילותן הוכחה מחקרית. כך למשל, ככל שמדובר ברעב פיזיולוגי מוגבר ניתן להתאים את אחת התרופות הפועלות על האיזון בין מנגנוני השובע והרעב בגוף.

אם לחלופין מדובר במצב של רעב מדומה ניתן להתאים תרופה הפועלת על מיתון הכמיהה הבלתי נשלטת לאוכל וגם את המחשבות הבלתי פוסקות עליו. הטיפול התרופתי בהשמנת יתר בישראל הוא אחד האמצעים החשובים והיעילים לירידה במשקל, המיועד למצבים בהם מדד ה- BMI עומד על 30 ומעלה, או על 27 – כאשר יש בנוסף גורמי סיכון למחלות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, רמות שומנים גבוהות בדם, ועוד. אך הוא אינו מהווה טיפול קסם כמובן, וחובה לשלבו עם תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, כדי לרדת במשקל ולשמר את התוצאות.

במקרים של השמנת יתר חולנית (  BMI מעל 40 (או כשמדד ה- BMI הוא מעל 35 והמטופל חולה במחלה נוספת (דוגמת סוכרת או יתר לחץ דם), ניתן לשקול ניתוח בריאטרי, במידה והטיפול התרופתי המשולב בשינוי תזונתי ופעילות גופנית אינו מספק. אולם חשוב לזכור כי ניתוח בריאטרי אף הוא אינו מהווה טיפול קסם והוא גם לא חף מסיכונים, חלקם משמעותיים.

חשוב לדעת – יש מרכזים ומרפאות בארץ, הכוללים צוות רב תחומי מקצועי, ששם את הדגש על הענקת ליווי מקיף, רפואי ותזונתי, לירידה במשקל. היתרון בטיפול מקצועי המוענק תחת קורת גג אחת, הוא באבחון ובמעקב המקצועי הצמוד שמוענק לכל מטופל, תוך שילוב בין סוגים שונים של טיפולים, לשם מקסום תהליך הירידה במשקל. טיפול בהשמנת יתר בישראל משולב כגון זה ידוע כיעיל במיוחד, כפי שאף נבדק במחקרים שונים.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - השמנת יתר בישראל: מהם הגורמים ומהו הטיפול היעיל ביותר

השארת תגובה