טיפול תרופתי בהשמנה

טיפול תרופתי בהשמנה – כל המידע המקיף

השמנת היתר בישראל ובעולם נמצאת במגמת העלייה, ולמעשה מדובר במגיפה של ממש.

ע”פ הנתונים יותר ממחצית מהישראלים סובלים מעודף משקל, ומסקר שנערך ע”י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שיותר מ-70% מהם היו רוצים לרדת במשקל.

מהי הדרך היעילה ביותר למניעת השמנה, לטיפול בהשמנה ובכלל עודף משקל?

התשובה המתבקשת היא:

שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת, אימוץ אורח חיים בריא ופעילות גופנית סדירה.

כל אלה תמיד יהיו הכרחיים לשמירה על משקל תקין, ובלעדיהם המשקל בשלב מסוים יחזור לקדמותו, גם במקרים בהם נשלב טיפול תרופתי או אפילו אם נבחר באופציה רדיקלית כמו ניתוח בריאטרי.

אבל מאחורי המשפט “לרדת במשקל” נמצא קושי שמוביל לתסכול גדול אצל אנשים רבים, והאמת חייבת להיאמר – זה לא כ”כ קל…

עכשיו זה יותר פשוט.

טיפול תרופתי בהשמנה הוא מהפכה של ממש, המאפשר ירידה מהירה במשקל בדרך בטוחה ויעילה ולאורך זמן, במסגרת תכנית מקיפה המפוקחת ע”י צוות רב מקצועי.

מהי חשיבות טיפול תרופתי בהשמנה?

רבים אינם מודעים לסיכונים הרבים שטמונים במצב של השמנת יתר.

למעשה השמנת יתר מהווה את גורם המוות החמישי בעולם, בכך שהיא תורמת להתפתחות מחלות מסכנות חיים.

השמנת יתר היא גורם סיכון להתפתחות סוכרת, מחלות לב וכלי דם, כבד שומני, סוגי סרטן שונים ודום נשימה בשינה.

בנוסף אצל הסובלים מהשמנת יתר יש שכיחות גבוהה של שחיקת מפרקים וורידים ברגליים כתוצאה מהעומס המופעל על הרגליים.

מבחינה נפשית להשמנת יתר יש משמעויות רבות.

עודף משקל עלול להיות נושא ללעג, לפגוע בדימוי העצמי לגרום לבעיות רגשיות שלעתים מובילות לתופעה של אכילה רגשית ועלייה נוספת במשקל.

בשל הסיבות הללו חשוב מאד לרדת במשקל לטובת חיים בריאים וטובים יותר, אבל אנשים הסובלים מהשמנת יתר מכירים היטב את הנדנדה האינסופית של ירידה במשקל ועליה לאחר מכן, המובילה לתחושת תסכול וכשלון.

למעשה ע”פ ההערכות כ-90% מהאנשים שעושים דיאטה, חוזרים לאחר מכן למשקל הקודם שלהם, ולעתים אף יותר.

אנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית פונים לעתים לביצוע ניתוח בריאטרי – שנחשב לפתרון היחיד במצב של עודף משקל קיצוני. עד לאחרונה.

טיפול תרופתי בהשמנה נחשב לפריצת הדרך של תחום הטיפול בהשמנת יתר.

גישה חדשנית ובטוחה שמצליחה להוביל לירידה מבוקרת במשקל בפרק זמן קצר יחסית, ובמסגרת תכנית מקיפה הכוללת ליווי רפואי ותזונתי, ניתן לתת כלים המאפשרים לשמור על המשקל החדש לאורך זמן ולחולל מהפך בחיים.

שילובי התרופות המתבצעים במרכז לטיפול בהשמנה תורמים לתהליך הרזיה יעיל ומקצועי, אשר מספק תוצאות מקסימליות בזמן קצר ולאורך זמן.

טיפול תרופתי בהשמנה

לפני שמתחילים טיפול תרופתי

לפני שנדון לעומק בנושא של טיפול בהשמנת יתר, כדאי להבין תחילה מהן הסיבות שיכולות לגרום להשמנה.

המדע מאחורי מנגנוני ההשמנה הוא מורכב, וכיום ידוע על סמך מחקרים, כי הגורמים המובילים להשמנה הם גורמים פיזיולוגיים ומטאבוליים, גורמים גנטיים וגם כאלו הקשורים לגורמים סביבתיים כמו אורח החיים המודרני ולתזונה המתועשת והמעובדת המכילה בעיקר קלוריות “ריקות”.

אך לא רבים מודעים לכך, שיש גם סיבות רפואיות להשמנה.

לכן אם אתם אוכלים בריא ומאוזן ועושים פעילות גופנית ועדיין עולים במשקל, כדאי לעשות בירור רפואי מקדים עוד בטרם בוחרים להתחיל באופציות תרופתיות או כירורגיות, זאת כדי לשלול מצבי רקע רפואיים כגון:

  • תת-פעילות של בלוטת התריס – המתבטאת בירידה בהפרשת ההורמון תירוקסין שכפועל יוצא גורמת להאטה בקצב חילוף החומרים
  • תסמונת השחלות הפוליציסטיות – זוהי בעיה הורמונלית נשית נפוצה, הנוצרת עקב ריבוי של ציסטות שחלתיות והפרשת יתר של הורמון המין הגברי טסטוסטרון, המתבטאת בין היתר בהשמנה בטנית ובבעיות פריון.
  • תסמונת קושינג – המערבת הפרשה מוגברת של הורמון “הסטרס” קורטיזול, שחשיפה מוגברת אליו גורמת להשמנה ולהצטברות רקמת שומן עודפת בגב ומאחורי הצוואר
  • טרום סוכרת – זהו מצב בו עולה התנגודת לאינסולין וכתוצאה מכך רמת הסוכר בדם מתחילה לעלות אף היא באופן הדרגתי. רמות הסוכר הגבוהות והעמידות לאינסולין מובילות במקרים רבים להשמנה. טרום סוכרת מחייבת שינוי באורח החיים למניעת התפתחות סוכרת.

מהו טיפול תרופתי בהשמנה?

טיפול תרופתי בהשמנה יכול להינתן בזריקות או בצורה פומית, בתדירות שונה ועל בסיס כמה מנגנונים, בהם העלאת תחושת השובע, דיכוי התיאבון והפחתה של ספיגת המזון בגוף.

חלק מן התרופות ניתנו לאחר אישור מיוחד של משרד הבריאות, וכאשר הן ניתנות במסגרת תכנית מקיפה לטיפול בהשמנת יתר, תוך שילובי תרופות, מדובר בדרך היעילה והנכונה בדרך להוביל תהליך של ירידה במשקל לאורך זמן.

כיצד טיפול בהשמנה תורם להצלחת התהליך?

מאחר והתרופות פועלות על מנגנונים מטאבוליים שונים הקשורים לרעב ולשובע, הן מאפשרות למטופל לעשות שינוי מהותי בכל אורח החיים שלו.

כאשר המטופל מגיע להפחתה משמעותית ממשקלו בעזרת תרופות, הוא מפסיק להיות טרוד במחשבות על אוכל, והוא יכול להתפנות רגשית לטיפול מקיף שמטרתו לעשות שינוי עמוק בהרגליה תזונה נכונה ואורח החיים, שיאפשר לשמר את התוצאות לטווח הרחוק.

היתרון המשמעותי של הטיפול התרופתי בהשמנה שנעשה תחת פיקוח רפואי, הוא בכך שהוא אינו פולשני והוא אינו כרוך בכוח רצון ובמאמצים נפשיים בכל הקשור לאוכל ולירידה במשקל.

בנוסף, הרופא המטפל מתאים לכל מטופל את הטיפול התרופתי המתאים לו ביותר ברמה האישית, לאחר תהליך של אבחון שמטרתו לזהות את הטריגר האינדיבידואלי להשמנה אצל כל מטופל ומטופל.

זה נעשה באמצעות בחינה של ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית, זיהוי של גורמים גנטיים, מחלות רקע ובחינת התרופות הקבועות שהמטופל נוטל, כמו גם אבחון רגשי-התנהגותי.

המטרה היא לסייע גם בתהליך הירידה במשקל, גם לשמור על התוצאות בטווח הארוך וגם למנוע או להקטין את הסיכון לחלות במחלות הנלוות עם השמנת יתר.

חשוב לציין כי כל התרופות שאושרו בישראל עבור טיפול בהשמנה נחקרו במחקרים קליניים ארוכי טווח להוכחת יעילותן ובטיחותן והן אף אושרו על ידי ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) וה – EMA (רשות התרופות האירופאית).

מה כולל טיפול תרופתי במצב של השמנה?

אנשים סבורים בטעות כי טיפול תרופתי בהשמנה משמעותו קבלת מרשם מהרופא לתרופת הרזיה ובכך יגיעו לתוצאות המבוקשות.

מדובר בהנחה מוטעית וגם עלולה להיות מסוכנת.

למעשה סקר שביצע משרד הבריאות העלה שכמחצית מהמטופלים שקיבלו מרשם לתרופה להורדה במשקל, הפסיקו את הטיפול לאחר 3 חודשים, לרוב בשל העדר מסגרת טיפולית מתאימה.

טיפול תרופתי בהשמנה צריך להינתן כחלק מטיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי ע”י רופא המתמחה בטיפול בהשמנת יתר, תכנית תזונתית ושינוי הרגלי אכילה, שיאפשרו שינוי ממשי באורח החיים, לצורך שמירה על המשקל החדש לאורך זמן.

מרפאה המתמחה בטיפול בהשמנת יתר יודעת להתאים תכנית טיפול אישית לכל אחד ואחת, המבוססת על שילובי תרופות תוך ניטור תופעות לוואי בזמן אמת ובזמינות גבוהה, ועקב כך הגדלה משמעותית של הענות המטופלים ומניעה של נשירת אנשים מהטיפול.

גישה זו מגדילה את סיכויי ההצלחה ומאפשרת לאנשים לבצע מהפך אמיתי בחיים, לא כשינוי זמני אלא כזה שניתן ליישום לאורך זמן.

האם טיפול בהשמנה יעיל במקרה של אכילה רגשית?

מעבר לאותן סיבות רפואיות להשמנה שצוינו לעיל, לעיתים הסיבה להשמנה נעוצה דווקא בגורמים פסיכולוגיים כמו אכילה רגשית.

מדובר במצב של אכילה מופרזת שמונעת מהדחף להקל על רגשות שליליים שעולים, או מלחצים פסיכולוגיים וכדומה, והיא נחשבת לסוג של הפרעת אכילה.

בדרך כלל מדובר באכילה מוגברת של סוכרים ושומנים שנאגרים ברקמת השומן הבטנית, ולא זו בלבד, אלא שיש למאכלים אילו השפעה מעין ממכרת, המקשה על הפסקת צריכתם ללא תמיכה מסודרת מקצועית.

לכן גם כשההשמנה היא על רקע רגשי, בהחלט יש מקום לשקול טיפול תרופתי מותאם אישית בנוסף לטיפול התזונתי, שיסייע למתן את הכמיהה הרגשית לאוכל ויתמוך בשימור התוצאות לאורך זמן.

מי יכול לקבל טיפול תרופתי בהשמנה?

מטופלים רבים מגיעים אלינו לאחר עוד אכזבה מדיאטה שלא צלחה, ומסמלת כשלון נוסף בשורה של דיאטות קודמות.

טיפול תרופתי בהשמנה הוא למעשה גישת נון דיאט שרואה את תהליך ההרזיה כחלק משינוי באורח החיים לאורך זמן, כאשר התרופות מאפשרות לרדת במשקל בצורה מבוקרת ונכונה, לעתים גם כתחליף לניתוח בריאטרי.

הקריטריונים לקבלת טיפול תרופתי בהשמנה הם:

  1. גיל מינימום – 18 ומעלה, כאשר יש תרופות להורדה במשקל שניתנות כבר מגיל 12.
  2. ערך BMI (חישוב מסת גוף) –30 ומעלה, המוגדר כמצב של השמנת יתר חמורה, או BMI 27 ומעלה בליווי גורם סיכון אחד לפחות הקשור להשמנת יתר, כגון סוכרת, לחץ דם גבוה או רמות גבוהות של שומנים בדם.

חשוב לציין כי החשיבות הגדולה בפניה למרכז רפואי המתמחה בטיפול בהשמנה הוא גם ביכולת לאבחן בצורה רפואית מי אינו מתאים לטיפול, בשל התוויות נגד שונות.

טיפול תרופתי בהשמנה אסור לאנשים בעלי רקע של מחלות בלבלב, מחלות סרטן מסוגים מסוימים, מחלות כרוניות במערכת העיכול, בעיות בספיגת מזון, הפרעות מסוימות בבלוטת התריס ועוד.

כמו כן הטיפול אסור לנשים הרות או מניקות.

טיפול תרופתי בהשמנה במרכז מסודר מתחיל רק לאחר הליך אבחון ובירור רפואי מוקפד, על מנת לוודא שאין מחלות רקע ששוללות את מתן הטיפול, לטובת תהליך בטיחותי ומבוקר.

איך ניתן הטיפול התרופתי?

טיפול תרופתי בהשמנה כולל מגוון תרופות אשר פועלות במספר מנגנונים, ומכאן חשיבות הטיפול במרכז רפואי שמיומן בביצוע שילובי תרופות לטובת תוצאה מקסימלית במינימום זמן.

סגי התרופות:

  • אוזמפיק – זריקות להרזיה אוזמפיק מבוססות על חיקוי מנגנון ההורמון GLP-1, שאחד מתפקידיו בגוף הוא לעודד הפרשת אינסולין מתאי בטא בלבלב, ובכך הוא מסייע לוויסות רמות הסוכר בדם. אוזמפיק משפיעה על אזורים במוח שגורמים לקיבה להתרוקן לאט יותר ובכך מגבירה משמעותית את תחושת השובע ומסייעת לרדת במשקל. אוזמפיק נמצאת בישראל בהתוויה לטיפול בסוכרת ונדרש אישור מיוחד כדי לטפל באמצעות בהשמנה.
  • וויגובי – זריקת ההרזיה וויגובי מכילה את אותו חומר פעיל כמו אוזמפיק, אבל במינון גבוה יותר. וויגובי תורמת לדיכוי תחושת הרעב ומגבירה את תחושת השובע לאחר ארוחות, ובזכות פעילותה במספר מנגנונים משולבים, היא גורמת לירידה משמעותית במשקל, בהשוואה לתרופות הרזייה אחרות. וויגובי הציגה תוצאות מרשימות מאד במספר מחקרים, וסייעה בהפחתת עד 20% ממשקל הגוף של המטופלים, כאשר המשקל החדש נשמר לאורך 68 שבועות.
  • סאקסנדה – סאקסנדה פועלת במנגנון דומה לאוזמפיק ו-וויגובי וניתן לטפל בה גם בבני נוער מעל גיל 12. סאקסנדה נבדקה במחקרים רבים שבהם נרשמה הפחתה של 8% בממוצע במשקל המטופלים, פי ארבעה מהמשקל שהפחיתו הנבדקים בקבוצת הביקורת.
  • ריבלסוס – ריבלסוס היא תרופה לחולי סוכרת הניטלת באופן פומי ופועלת במנגנוני דיכוי התיאבון באמצעות חיקוי פעילות הורמון GLP-1. מחקרים הוכיחו כי במינון גבוה תורמת ריבלסוס להורדה במשקל, ונחקרים שנטלו את החומר הפעיל שנמצא בריבלסוס, סמגלוטייד, הצליחו להוריד בממוצע 10-15% ממשקלם.
  • מונג’רו – מונג’רו (טירזפטייד) היא תרופה חדשנית לטיפול בחולי סוכרת, המהווה נגזרת סינטטית של ההורמון הטבעי GIP. הורמון זה מגביר את הפרשת האינסולין מהלבלב, מזרז את תהליך חילוף החומרים של שומנים ותורם להגברה של שריפת הקלוריות בגוף. נחקרים שנטלו מונג’רו במינון של 15 מ”ג, הצליחו להפחית בממוצע 12.5 ק”ג ממשקלם.
  • קונטרייב – קונטרייב היא תרופה הניטלת באופן פומי ומכילה בתוכה שילוב של שני רכיבים פעילים, האחד מעלה את הפעילות המוחית של המוליך העצבי דופמין ובכך מפחית את התיאבון, והשני מגביר את פעילות הנוירונים שמפחיתים תשוקה למאכלי מתיקה. שילוב המנגנונים הלו הופך את קונטרייב לתרופה פעילה ועוצמתית.
  • לומיירה – גם לומירה ניטלת באופן פומי ומכילה את החומר הפעיל ‘פנטרמין’, הפועל כממריץ של מערכת העצבים, מסייע בשחרור המוליך העצבי נוראדרנלין במוח ובכך מעלה את רמות ההורמון לפטין, שידוע כמגביר שובע ומדכא תיאבון.
  • רזין – רזין פועלת במנגנון דומה ללומיירה באמצעות החומר הפעיל פנטרמין, שתורם לעליה ברמת הורמון השובע לפטין.
  • קגרילינטייד – קגרילינטייד היא תרופה חדשנית שעדיין בשלבי ניסוי (אינה משווקת) המגיעה בכמוסות ומהווה נגזרת סינתטית של ההורמון אמילין (Amylin). הורמון זה מופרש מתאי בטא בלבלב ביחד עם אינסולין, ואחראי לוויסות רמות הסוכר בדם לאחר ארוחות. בנוסף, ההורמון אמילין מסייע בהאטת קצב התרוקנות הקיבה ובהגברת תחושת השובע לאחר ארוחות.
  • קסימיה – קסימיה משלבת שני חומרים פעילים, האחד פנטרמין שמזרז שחרור נוראדרנלין במוח ובכך גורם לעלייה ברמת הורמון השובע לפטין, והשני טופירמאט מסייע בדיכוי התיאבון והגברת תחושת השובע.
  • קסניקל – אורליסטט / קסניקל היא תרופה שמעכבת פעילות של ליפאזות, אנזימים שמפרקים שומן במזון. בכך היא מאטה ומפחיתה את ספיגת השומנים מהמזון בכ-30%, והשומן העודף מופרש מהגוף ביציאות. תהליך הספיגה המופחתת מוביל לירידה במשקל.

*חלק מן התרופות אינו רשום ו/או זמין בישראל.

*חלק מן התרופות דורש אישור מיוחד של משרד הבריאות.

טיפול תרופתי בהשמנה – למי לפנות?

טיפול תרופתי בהשמנה הוא הלהיט של השנים האחרונות, אבל חשוב לזכור כי טיפול לא מפוקח איננו יעיל ואף עלול לגרום לנזק.

המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה מציע תכנית היקפית רב-תחומית לירידה במשקל בהובלת צוות רב מקצועי, הכוללת אבחון מוקפד בטכנולוגיות מתקדמות, מעקב רפואי אישי של ד”ר רז, שילובי תרופות ייחודיים, זמינות של המרכז למענה לשאלות 24/7, הפחתת תופעות לוואי ושינוי תזונתי ע”י דיאטנית קלינית, לטובת שמירה על המשקל החדש לאורך זמן.

לסיכום

טיפול תרופתי בהשמנה יכול להיות צעד משמעותי שלכם אל עבר חיים בריאים וטובים יותר במשקל תקין.

אל תהססו, פנו לבדיקת התאמה במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, ובמידה ותתאימו לטיפול נוכל לתפור לכם פרוטוקול טיפול מותאם אישית אשר יסייע לכם לרדת במשקל, תוך מתן סל של כלים ליישום בחיי היום יום לטווח ארוך.

טיפול בהשמנה במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה יכול להיות המתנה שתיתנו לעצמכם בדרך לחיים בריאים יותר.

 

שאלות ותשובות - טיפול תרופתי בהשמנה

לטיפול תרופתי בהשמנה יש תופעות לוואי שמרביתן קשורות במערכת העיכול וחולפות תוך מספר ימים. תופעות לוואי נפוצות כוללות בחילות, הקאות, שלשולים/עצירות. תופעות לוואי נוספות עשויות לכלול קשיי עיכול, דלקת או כאב בקיבה, צרבת או עייפות. חשוב לזכור כי כאשר עוברים תהליך טיפול תרופתי בהשמנה במסגרת מרפאה המיומנת בטיפול בהשמנת יתר, יכול הרופא המלווה את הטיפול להפחית ואף למנוע את תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי מבעוד מועד, ובכך להפחית משמעותית את אחוזי המטופלים שנושרים מהטיפול.
טיפול תרופתי בהשמנה מבוסס על תרופות להורדה במשקל אשר מעניקות תחושת שובע לאורך זמן ומפחיתות ספיגה של מזון בגוף, וכתוצאה מכך מסייעות לירידה במשקל.
מחיר טיפול תרופתי בהשמנה נע בין 400-1,000 שקלים בחודש לתרופה, כאשר מומלץ לבצע שילובי תרופות בפיקוח רפואי לתוצאה מיטבית.
טיפול תרופתי בהשמנה מיועד לסובלים מהשמנת יתר וניתן מעל BMI 30 או מעל BMI 27 עם גורם סיכון נוסף הקשור בהשמנת יתר.
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה מיומן ומנוסה מאד בטיפול תרופתי בהשמנה עם מאות מטופלים מרוצים. נשמח לתפור לכם תכנית טיפול אישית לירידה מקסימלית במשקל בזמן קצר.
כל מטופל ומטופלת מגיבים לטיפול התרופתי בצורה שונה, ישנם מטופלים שירגישו השפעה על מנגנוני השובע כבר בתוך מספר ימים ואחרים ירגישו את האפקט לאחר מספר שבועות. ככלל ע”פ מחקרים וניסיון העבר – בתוך שלושה חודשים של טיפול תרופתי בהשמנה ניתן להגיע לירידה של לפחות 5% ממשקל הגוף.
השארת תגובה