ירידה במשקל בגיל המעבר (ולשמור על התוצאות!)

ירידה במשקל בגיל המעבר ולאחריו נשמע כמו משימה בלתי אפשרית. לעיתים התחושה היא ששינויים הורמונליים, סטרס ושאר תהליכים תלויי-גיל עובדים במשולב "נגדנו". אבל, יש מספר דברים שניתן ליישם כדי להפוך את הירידה במשקל לקלה ומוצלחת גם בשלב זה של החיים.

מה הקושי שחווים בירידה במשקל בגיל המעבר?

המונח 'גיל המעבר' מתייחס לאותה תקופה של שינויים הורמונליים ושינויים במחזור החודשי המתרחשים עד ההפסקה המוחלטת של מחזור הווסת. על פי מידע מחקרי, נשים לרוב מעלות לפחות מספר קילוגרמים במהלך גיל המעבר, אך יש כאלו שמעלות במשקל באופן הרבה יותר משמעותי, בפרט נשים שכבר היו עם עודף משקל או השמנת יתר עוד טרום גיל המעבר. הסיבות העיקריות לכך הן:

  • תהליך ההזדקנות הטבעי (ללא קשר לשינויים ההורמונליים). במחקר שבחן במשך 3 שנים את נושא המשקל והשינויים ההורמונליים בנשים בגילאי 42-50, לא נמצא הבדל בין העלייה במשקל אצל נשים שטרם חוו שינויים הורמונליים לבין נשים שכבר נכנסו לגיל המעבר – כלומר כל הנשים העלו במשקל החל מגיל מסוים. מחקר נוסף בקנה מיד גדול מצא, כי נשים בגיל המעבר צוברות עודף שומן משמעותי באזור הבטן והן מאבדות מסת שריר. מחקרים אלו מצביעים על בעיה פיזיולוגית שגורמת לקושי בירידה במשקל בגיל המעבר. מכך עולה, כי יש להתאים טיפול בהשמנה – ספציפית עבור נשים בקבוצת גיל זו.
  • שינויים הורמונליים – שינויים אלו תורמים לעלייה בתיאבון ובצריכה הקלורית עקב עלייה בהפרשת "הורמון הרעב" גרלין. כמו כן, הירידה באסטרוגן משפיעה על ההורמון לפטין והורמון בשם 'ניורופפטיד Y' ששולטים בשובע ובתיאבון. מחקרים נוספים מראים שהירידה המשולבת באסטרוגן ופרוגסטרון מעלה אף יותר את הסיכון להשמנת יתר ולאגירת שומן ברקמות. אך אל דאגה, לא מדובר בגזירת גורל, וכיום יש טיפול תרופתי בהשמנה שעובד בדיוק על מנגנונים אלו של רעב ושובע.
  • הפרעות שינה – נשים רבות חוות קשיי שינה בתקופה זו, וחוסר שינה הוכח כמקושר לעלייה במשקל.
  • עלייה בעמידות לאינסולין – במקרים רבים זהו תהליך תלוי-גיל ומסיבה זו ירידה במשקל בגיל המעבר הופכת לבעיה שההתמודדות איתה כלל אינה פשוטה. 

ירידה במשקל בגיל המעברמהם הסיכונים הבריאותיים בהעדר טיפול בהשמנת יתר בגיל המעבר?

כפי שהבנו, טיפול בהשמנת יתר אצל רוב הנשים בגיל המעבר, עלייה במשקל היא בלתי נמנעת. אך מעבר לעניין האסתטי, השמנה בפני עצמה מוגדרת כיום כמחלה, שמיוחסים לה סיכונים בריאותיים משמעותיים מאוד, כגון התפתחות סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות פרקים, דיכאון, מחלות נשימתיות ועוד.

אך יתרה מכך, גם לאזור בו השומן מצטבר יש משמעות בריאותית רבה, ואנו יודעים כי בגיל המעבר ולאחריו, מאגר השומן עובר מאזור המותניים והירכיים לאזור הבטן, מה שמעלה משמעותית את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2, תסמונת מטבולית, רמות שומנים גבוהות בדם ומחלת לב וכלי דם, כפי שהתגלה במחקרים. לכן ההתמקדות בהפחתת השומן הביטני היא חשובה במיוחד, כשאנו בוחרים באסטרטגיה טיפולית שמטרתה ירידה במשקל בגיל המעבר.

מהו טיפול בהשמנה המותאם במיוחד לגיל המעבר?

כאמור, למרות השינויים הפיזיולוגיים, השמנה בגיל המעבר לא חייבת להיות גזירה משמים, וכיום קיימות אפשרויות טיפול שמתמקדות בדיוק בבעיה זו.

יש חשיבות רבה לטיפול תזונתי, בדגש על "תזונת גיל המעבר" למניעת הצטברות שומן ביטני ועלייה כללית במשקל. אולם חשוב להתייעץ עם דיאטנ/ית קליני/ת בעל ניסיון בטיפול בהשמנה בגיל המעבר, שיוכל לבנות לך תוכנית תזונתית בהתאמה אישית בהתאם למדדים שונים בגוף שלך, המבוססת על מזונות ספציפיים והכמויות הנכונות בכל ארוחה בהתאם למה שדרוש לך.

הנה מספר טיפים תזונתיים כלליים שיכולים לסייע לירידה במשקל בגיל המעבר:

  • הפחיתי בצריכת פחמימות וסוכרים, שצריכה לא מאוזנת שלהם תגרום להצטברות שומן ביטני ולבעיות מטבוליות
  • אכלי מזון עשיר סיבים תזונתיים, בפרט מסיסים במים, למניעת עלייה חדה ברמות הסוכר בדם לאחר ארוחות, ולהגברת תחושת השובע
  • הקפידי לאכול חלבון בכל ארוחה. חלבונים תורמים לתחושת שובע ומלאות, מגבירים את הקצב המטבולי של הגוף ומפחיתים איבוד שריר בעת תהליכי ירידה במשקל
  • שתי תה ירוק. תכולת נוגדי החמצון הייחודיים שבו עשויה לסייע בשריפת שומנים, בפרט בשילוב עם 'אימוני התנגדות'
  • נסי להקפיד על "אכילה מודעת", שנעשית מתוך רעב אמיתי, ונפסקת כשמגיעים אל תחושת שובע, ובכך מסייעת לאכול פחות

אם מגיעים לגיל המעבר במצב של השמנת יתר, מומלץ לקבל טיפול רפואי ותזונתי במרכז המתמחה בטיפול ממוקד, הכולל טיפול תרופתי בהשמנה וטיפול תזונתי, המותאם אישית לכל מטופלת. טיפולים תרופתיים בהשמנת יתר הוכחו מחקרית כיעילים והם מאושרים על ידי משרד הבריאות.

היתרון העיקרי שלהם הוא בכך שכל תרופה פועלת על מנגנונים שונים הקשורים להשמנה, כגון: וויסות התיאבון, הגברת תחושת השובע, הפחתת הכמיהה והמחשבות על למאכלים מסוימים, הפחתת ספיגת השומנים מהמזון ועוד, ולכן ניתן להתאימם אישית בהתאם לסיבת ההשמנה של כל מטופלת, ואף לשלב ביניהם.

לסיכום, את נמצאת בתקופה שעשויה להיות מאתגרת, פיזית, רגשית ובריאותית. אך ניתן (ואף חשוב) להתאים לך תוכנית טיפול אישית מקיפה, המשלבת מכלול של כלים טיפוליים וליווי צמוד של אנשי מקצוע, שתאפשר לך לירידה במשקל בגיל המעבר, לשמור על המשקל גם בתקופת המנופאוזה, ואף למנוע התפתחות של מחלות נלוות.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בירידה במשקל בגיל המעבר והענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - ירידה במשקל בגיל המעבר (ולשמור על התוצאות!)

השארת תגובה