איך לבחור תרופת הרזיה

איך לבחור תרופת הרזיה

איזו תרופת הרזיה הכי מתאימה לכם?

מהפכת הטיפול התרופתי בהשמנה הציבה על המדף שורה של תרופות הרזיה אשר מסייעות במידה משמעותית בתחום טיפול בהשמנת יתר ומצליחות להפחית את התחלואה הכרוכה בו.

כיום משווקות בעולם מעל 20 (עמית – תבדוק אותי) תרופות הרזיה שונות ובישראל כבר נמצאות כמעט 10 תרופות. אז איך בוחרים את התרופה הנכונה עבורכם?

נתחיל מההסבר הבסיסי שלא אתם בוחרים, כמובן. תרופות הרזיה ניתנות במרשם בלבד ורק בהתוויה המתאימה.

רוב התרופות לטיפול בהשמנה ניתנות רק לבעלי BMI 30 ומעלה או BMI 27 ומעלה, עם גורם סיכון שקשור בהשמנה.

הדרך הנכונה ביותר לנהל טיפול תרופתי בהשמנה היא לפנות אל מרפאה ייעודית ואל רופא אשר מטפל בהשמנה ומכיר את כל התרופות בשוק ואת הדרך הנכונה להתאים אותן למטופלים.

איך לבחור תרופת הרזיה
איך לבחור תרופת הרזיה

מדריך למטופל: איך לבחור בין וויגובי, סאקסנדה, אוזמפיק ומונג'רו?

התרופות הבולטות אשר מובילות בתחום הטיפול בהשמנה הן וויגובי, סאקסנדה, אוזמפיק ומונג'רו והן נבדלות אחת מהשניה במינונים, מנגנוני הפעולה, אופן הנטילה וההשפעה על הגוף.

יתרה מכך, ניתן גם לשלב בין התרופות, כפי שעושה ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, אשר מבצע שילובי תרופות בתוך פרוטוקול הטיפול ובכך מצליח להעצים את האפקט התרופתי ולהפחית תופעות לוואי.

אבל כדי להבין מה מאפיין כל תרופה, הנה מדריך מסכם:

  • וויגובי – זריקת ההרזייה וויגובי הגיעה רק לאחרונה לישראל, לאחר שרשמה הצלחה רבה בכל העולם. וויגובי משתייכת למשפחת תרופות לטיפול בהשמנה שדומות במבנה להורמון אנושי בשם GLP-1והיא פועלת במספר מנגנונים משולבים: מגבירה את תחושת השובע לאחר ארוחות, תורמת לדיכוי הרעב ומאטה את קצב התרוקנות הקיבה לאחר אכילה. ע"פ המחקרים וויגובי גם מסייעת לשמירה על המשקל החדש לאורך זמן ומאפשרת למטופלים להתמיד במשקל מאוזן. אופן הנטילה שלה נוח יותר מתרופות אחרות כיוון שיש להזריק אותה רק אחת לשבוע ולא באופן יומי. בכל היא משפרת את הענות המטופלים לטיפול ונחשבת נוחה ונגישה יותר. בנוסף וויגובי הינה אחת התרופות הבודדות אשר מותרות לשימוש בילדים החל מגיל 12.
  • אוזמפיק – אוזמפיק מכילה סמוגלטייד – אותו חומר פעיל של וויגובי, רק במינון נמוך יותר. היא משפיעה על אזורים במוח שגורמים להאטת קצב התרוקנות הקיבה לאחר ארוחות ולהגברה משמעותית של תחושת השובע, ובכך מסייעת מאד להפחתה במשקל. אוזמפיק מגיעה כתמיסה להזרקה תת עורית בעט מוכן לשימוש ויש להזריק אותה מדי יום. היא מותרת לשימוש החל מגיל 18 וכיום נחשבת מובילה בתחום הטיפול התרופתי בהשמנה, כאשר במשך זמן לא קצר נרשם מחסור עולמי בתורפה בשל ההתנפלות של הציבור.
  • סאקסנדה – זריקת ההרזייה סאקסנדה היא מהוותיקות בישראל וניתנת החל מגיל 12. התרופה משפיעה על ויסות התיאבון, משרה תחושת שובע ומדכאת רעב ובכך מסייעת מאד להרזיה. בנוסף היא מסייעת להתרוקנות איטית יותר של אוכל מהקיבה. גם סאקסנדה הוכחה כבעלת אפקט לטווח ארוך ומחקרים הוכיחו כי היעילות הטיפולית שלה נשמרת למשך 3 שנים לפחות.
  • מונג'רו – מונג'רו או טירזפטייד היא תרופה חדשנית, המשפיעה על הפרשת האינסולין מתאי הלבלב ובכך מסייעת בוויסות רמות גבוהות של סוכר בדם (שעולות לאחר ארוחות). מונג'רו מפחיתה צריכה של מזון ובמקביל תורמת להגברת שריפת הקלוריות. היא בעלת מנגנון פעולה משולב הכולל האטת קצב התרוקנות הקיבה ממזון, הגברת הפרשת אינסולין מהלבלב והפחתת הסוכר שמשתחרר מהכבד אל הדם.

למי לא מומלץ לקחת תרופת הרזיה?

תרופות הרזיה נחשבות טיפול בטוח ויעיל שמאחוריו מחקר רב, אבל חשוב מאד לשתף את הרופא המטפל בכל ההיסטוריה הרפואית, כיוון שישנם אנשים אשר מומלץ להם להימנע מהטיפול או להיות במעקב מיוחד.

ככלל חלק ניכר מהתרופות לטיפול בהשמנה אינן מומלצות לאנשים עם בעיות חמורות במערכת העיכול, כולל מקרים של גסטרופרזיס או מחלות מעי דלקתיות.

חלקן עלולות להעלות את הסיכון לבעיות בבלוטת התריס (גם ממאירויות) ואנשים אשר סובלים ממצבים המגבירים את הסיכון לדלקת הלבלב – נדרשים להיות במעקב רפואי.

בנוסף, חולי סוכרת צריכים להיות במעקב צמוד כדי למנוע ירידה חדה ברמות הסוכר בדם (היפוגליקמיה).

הדרך הנכונה למשקל בריא

תרופות הרזיה הפכו ובצדק ללהיט בכל העולם, אבל הן אינו טיפול קסם. מדובר בכלי טיפולי יעיל בתוך מסגרת טיפול מקיפה, של תוכנית לטיפול בהשמנה.

מכיוון שהשמנה היא מחלה בעלת משמעויות הרות גורל, הרי שגם הטיפול צריך להיות רפואי ולהתנהל בידי רופא שבקיא בתחום.

במרכז הרפואי ד"ר רז מטפלים בשנים האחרונות באלפי מטופלים הסובלים מהשמנה, ומצליחים להוביל אותם למשקל בריא ומאוזן לאורך זמן.

תהליך הטיפול מתחיל באבחון רפואי על מנת לקבוע מהו פרוטוקול הטיפול הנכון ואילו תרופות הרזיה הן המתאימות ביותר לכל אחד ואחת, בהתחשב במצבו הרפואי והאישי.

בשלב השני מקבל המטופל את התרופות, תוך הדרכה מסודרת כיצד להשתמש בהן ומה לעשות במקרה של הופעת תופעות לוואי.

צוות המרכז זמין למטופלים 24/7 ובנוסף ישנה אפליקציה אישית המאפשרת מעקב צמוד וניטור התקדמות הטיפול.

במקרה של תופעות לוואי, ניתן לבצע שינויים במינונים ובהרכב פרוטוקול הטיפול על מנת להקל על התופעות, עד שהן חולפות.

רוב תופעות הלוואי כוללות תופעות במערכת העיכול כגון בחילה או שינוי ביציאות. הפיקוח הרפואי נועד לוודא כי המטופלים יוכלו להתגבר על תופעות אלו על מנת להמשיך בתהליך הטיפול ולא לנשור ממנו.

בנוסף, תזונאית קלינית של המרכז מלווה את המטופלים ומסייעת להם לבצע התאמות תזונתיות שיעזרו להן לשמור על המשקל החדש לאורך זמן.

לסיכום, טיפול תרופתי איננו מתחיל ונגמר בהחלטה באיזו תרופה להשתמש, יותר נכון להחליט מיהו הרופא שינהל את הטיפול ויוביל אתכם בדרך הנכונה אל משקל היעד.

שאלות ותשובות - איך לבחור תרופת הרזיה