השמנה אחרי לידה

עדיין אוכלת בשביל שניים: איך מתמודדים עם השמנה אחרי לידה?

ההיריון כבר מאחורייך אבל הקילוגרמים ממשיכים להתווסף? את לא לבד.

נשים רבות מוצאות את עצמן מתמודדות עם עודף משקל לאחר הלידה.

ולא, לא מדובר בקילוגרמים שהצטברו באופן טבעי במהלך ההיריון, אלא בהשמנה שנמשכת גם לאחר הלידה.

אבל גם אם נדמה שאי אפשר לעצור את הסחף, יש דרכים לטפל בבעיה

 

השמנה אחרי לידה

לא התנהגותי – פיזיולוגי

את הקילוגרמים שהתווספו במהלך ההיריון קשה באופן טבעי להוריד, אבל נשאלת השאלה מדוע נשים ממשיכות להוסיף למשקלן גם לאחר הלידה?

ממש כשם שעד לפני מספר שנים נהוג היה לחשוב שהשמנת יתר בכללה היא בעיה התנהגותית ולא רפואית, כך גם הודבקה לנשים שעלו במשקלן אחרי לידה הסטיגמה בעלת הכינוי המזלזל "תסמונת הטרנינג", שייחסה חולשה, חוסר אנרגיה והזנחה אישית לעלייה במשקל.

אלא שהסיבה העיקרית היא פיזיולוגית. לידות מרובות מגדילות משמעותית את מצבורי השומן בגוף.

אם לאחר לידה אחת קיימת סבירות גבוהה לחזרה למשקל הקודם, או לכל הפחות לשמירה על המשקל מתקופת ההיריון, בלידות הבאות זה כבר הופך לקשה בהרבה.

יעילות חילוף החומרים נפגמת, כששינויים הורמונליים ולעתים פגיעת בלוטת התריס מקשים על שמירה על משקל תקין. מחסור בשעות שינה גם הוא גורם לעלייה במשקל, ומתעצם כשיש יותר מילד אחד.

יש גם סיבה שלפחות בחלקה היא מנטאלית, אבל גם לה יש אספקט פיזיולוגי. משפט ידוע במהלך ההיריון הוא "אני אוכלת בשביל שניים".

זה נכון בעיקרון, אבל לא תמיד המינון מדויק. תוספת הקלוריות הנחוצה להתפתחות העובר אינה גבוהה (200-500 קלוריות ביום, תלוי בשלב ההיריון), אך לעתים הצריכה גבוהה יותר.

בנוסף, המחשבה נשארת בראש ומייצרת מציאות גם לאחר שהצאצא נולד, מה שעלול ליצור הרגלי אכילה בעייתיים ועלייה במשקל.

השמנה אחרי לידה? אל תתייאשי – טפלי

ראשית חשוב להבין כי אסור למהר עם דיאטות לאחר לידה, אלא לתת לגוף את הזמן שלו להתמודד עם האירוע המורכב שעבר ובמקביל להשקיע את מירב האנרגיה בהחלמה ובטיפול בתינוק/ת.

עם זאת, דווקא בתקופה שלאחר הלידה חשוב להקפיד על תזונה בריאה, הן למען בריאותך והן למעט בריאותך תינוקך, בעיקר אם את מניקה.

אם את חודש לאחר לידה – המאמר הזה הוא עדיין לא עבורך. תני לעצמך את הזמן ומחקי מהאינסטגרם ומהתודעה את התמונות של נשים שיוצאות בג'ינס מידה 34 ממחלקת היולדות – אלה רק מיעוט מצומצם ביותר, וכנראה לאחר לידה ראשונה בלבד…

מותר לך לפרגן לעצמך לחזור אט אט למשקל הקודם, בלי להיקלע ללופ בעייתי של אכילה ורגשי אשמה. המאמר הזה רלוונטי לך אם כבר חלפו חודשים רבים (או שנים) מאז הלידה ואת ממשיכה לעלות במשקל. במקרה כזה מוטב להימנע ממצב של השמנת יתר, אשר מסכן את בריאותך וכרוך בתחלואה נילווית.

אולי תופתעי לגלות שאת אוכלת כפי שאכלת לפני ההיריון, ייתכן שגם מתאמנת ועדיין המשקל הולך ומטפס. הסיבה לכך, כאמור, היא שינויים מטאבוליים והורמונליים בגוף אשר תורמים להשמנה אחרי לידה מוגברת. אבל יש מה לעשות.

עקרונית, כדי להימנע מהשמנה אחרי לידה יש לנקוט בפעולות מומלצות כמו אכילה מבוקרת ושמירה על כושר גופני.

נשמע קל, אבל אם זה היה כל כך פשוט התופעה  לא הייתה כל כך נפוצה. בשנים האחרונות התפתח הטיפול התרופתי בהשמנה, אשר מבוסס על מנגנונים של השראת שובע ודיכוי התיאבון, ובכך הוא עוקף שיבושים שונים במערכות הגוף ומצליח לאזן מחדש את צריכת המזון.

את תקופת הטיפול התרופתי ניתן לנצל על מנת לאמץ הרגלי אכילה וחיים חדשים, לצד התאמות תזונתיות ופעילות גופנית, כדי לשמר את המשקל החדש לאורך זמן. 

השמנה אחרי לידה

טיפול תרופתי בהשמנת יתר – בפיקוח רפואי בלבד

חשוב לזכור כי תרופות להורדה במשקל ניתנות בפיקוח רפואי, ורצוי של רופא המתמחה בטיפול בהשמנת יתר. הדבר נכון לכל האוכלוסייה וקל וחומר לנשים אשר נמצאות לאחר לידה ולעתים מנגנוני הגוף שלהן עדיין לא חזרו למצבם השגרתי, גם חודשים רבים לאחר ההיריון והלידה.

תהליך הטיפול כולל תרופות להורדה במשקל, אשר ניתנות בשילובים שונים על מנת למקסם את יעילות הטיפול ולאפשר את שמירת המשקל החדש לאורך זמן. רופא המתמחה בטיפול בהשמנה יידע לבצע התאמות בטיפול התרופתי גם תוך כדי הטיפול עצמו ובהתאם לקצב ההתקדמות, כדי להשיג מקסימום תוצאות בזמן קצר.

התהליך כולו צריך להתבצע בליווי תזונאית, אשר מבצעת התאמות בתפריט של המטופלות ומאפשרת להן לאזן מחדש את התזונה ולאמץ הרגלי חיים בריאים יותר.

אם את מרגישה כי את לא מצליחה לבלום את העלייה במשקל לאחר לידה – פני לייעוץ וטיפול במרפאה המתמחה בטיפול בהשמנה אחרי לידה.

השמנה לאחר לידה עלולה להיות תחילתו של תהליך עליה במשקל, שקשה יהיה לעצור אותו ועלול להוביל למצב של השמנת יתר.

מצב זה מוגדר היום מחלה רפואית לכל דבר, והוא כרוך בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, סוכרת, סוגי סרטן שונים, בעיות נשימה, בעיות מפרקים ועוד.

לצד כל אלה עלולה להתפתח גם תחושת אשמה, דימוי עצמי נמוך ותסכול רב, בשל העובדה כי השמנה לאחר לידה נתפסת כסוג של "הזנחה" והסביבה עלולה להיות מאד ביקורתית לכך.

לכן כדאי לך לזכור כי האשמה איננה בך, אלא לרוב בשינויים פיזיולוגיים שאינם בשליטתך אבל יש דרך להתמודד איתם בהצלחה.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - השמנה אחרי לידה

השארת תגובה