יחד מטפלים בהשמנה

הקונספט המרכזי בכל טיפול הוא כי יחד מטפלים בהשמנה – משמע המטופל והצוות המקצועי התומך לוקחים יחדיו חלק פעיל בהצלחת הטיפול.

השמנה היא מחלה כרונית ולכן היא דורשת טיפול שמתמקד גם בהפחתת משקל וגם במניעה ובטיפול של בעיות רפואיות הנלוות להשמנה.

כיום קיימות מגוון אפשרויות טיפול יעילות, שלאו דווקא מערבות הליכים פולשניים או שינויים תזונתיים קיצוניים, וניתן להתאים אותן לכל מטופל בהתאם למאפיינים ולגורמים האישיים שלו להשמנה.

המטרות העיקריות של יחד מטפלים בהשמנה הן להביא את המטופל לכדי איזון מטבולי וירידה משמעותית במשקל, בראש וראשונה כדי למנוע סיבוכים בריאותיים, אך גם כדי להפחית את עניין הסטיגמה החברתית ולשקם את הרווחה הנפשית, הביטחון העצמי ודימוי הגוף.

אך לפני שנרחיב על כך נתחיל בשאלה הבסיסית:

מדוע כל כך קשה להוריד במשקל במצב של השמנת יתר?

היום כבר ידוע, כי המדע שמאחורי מחלת ההשמנה הוא מורכב מאוד. מחקרים עדכניים גילו כי בקרב אנשים עם השמנת יתר ועודף משקל, הירידה במשקל עצמה, היא זו שגורמת לשינויים הורמונליים הקשורים לתיאבון.

באופן שמעלה משמעותית את הרגשת הרעב ואת הצורך לאכול ולא זו בלבד אלא ששינויים הורמונליים אלו, כולל הרעב המוגבר והצורך לאכול, נמשכים למשך שנה לפחות!

במילים אחרות, התגובות הפיזיולוגיות של הגוף לירידה במשקל הן אלו שמקדמות עלייה במשקל והשמנה חוזרת. זאת משום שהירידה במשקל משנה את מנגנוני שיווי המשקל הטבעיים בגוף שמשתתפים בבקרה על התיאבון ועל הצריכה וההוצאה של האנרגיה (שריפת הקלוריות).

אותה יציאה מאיזון היא זו שגורמת לגוף להגביר את תחושת הרעב ולהוריד את הקצב המטבולי.

יחד מטפלים בהשמנה

כיצד ניתן להתגבר על מעגל הקסמים של ירידה ועלייה חוזרת במשקל?

הכלל הראשון בקונספט של יחד מטפלים בהשמנה מדבר על ייעוץ תזונתי מקצועי, כזה שמאפשר שינוי עמוק ומהותי, בהתאמה אישית להעדפותיו של המטופל. השינוי יתבסס על מאכלים טעימים, מזינים ובריאים, אך לא פחות חשוב – ללא הגבלות ואיסורים נוקשים או וויתור על מאכלים אהובים, כדי שניתן יהיה להתמיד בתוכנית התזונתית לאורך זמן.

שנית, כפי שמחקרים כבר הראו, במקרים רבים יש חשיבות לשילוב של תרופות הרזיה כחלק מהתוכנית הטיפולית המקיפה שנבנית עבור המטופל.

הטיפול התרופתי יכול לפעול ישירות על אותם מנגנונים פיזיולוגיים שיצאו משיווי משקל ולהחזיר אותם לאיזון. יש תרופות שפועלות על מסלולים עצביים במוח, והן מקדמות ירידה במשקל על ידי הפחתת התיאבון והגברת תחושת השובע לאחר ארוחות.

לחלופין, יש תרופות שפועלות מקומית במערכת העיכול, והן מקדמות ירידה במשקל בכך שהן מונעות ספיגת שומנים מהמזון.

יש מצבים בהם ניתן לשלב בין תרופות שפועלות במנגנונים משולבים, כדי למקסם את יעילות הטיפול – באופן בטוח כמובן. כיום לתרופות הרזיה יש מקום גם לאחר ניתוחים בריאטריים, משום שכ- 10-20% מהמנותחים מעלים בחזרה את המשקל שהופחת.

לכן הקונספט של יחד מטפלים בהשמנה כולל את הליווי הרפואי שמאפשר את שילובן של תרופות להרזיה. הארגון האירופאי לחקר ההשמנה ממליץ אף הוא על שילוב של תרופות הרזיה בתוכנית הטיפולית, בין אם כשיש תגובה חלקית ולא מספקת לשינוי באורח החיים ובין אם כדי למנוע עלייה חוזרת במשקל לאחר ניתוח בריאטרי.

בנוסף, הטיפול התרופתי יכול אף לסייע למנוע סיבוכים רפואיים נלווים להשמנה, כגון סוכרת סוג 2.

הרופא יכול להמליץ על תרופות להרזיה למטופלים עם מדד מסת גוף 30 ומעלה או 27 ומעלה, במידה ויש גורמי סיכון נוספים, כגון סוכרת סוג 2 , יתר לחץ דם וכו’.

יחד מטפלים בהשמנה – חשיבות הטיפול התומך 

מעבר לשינוי באורח החיים ולטיפול התרופתי, כיום יש הבנה כי הצלחת כל סוג של תכנית טיפול בהשמנת יתר (לרבות לאחר ניתוח בריאטרי), תלויה בתמיכה ובליווי מקצועי של המטופל לאורך כל הדרך.

מחקרים מראים כי כשהמטופל מקבל כלים וסיוע בהתאם להעדפותיו, כשצרכיו הרגשיים נענים, והוא נתמך במעטפת טיפולית שמעניקה קרקע בטוחה לכל אורך התהליך הטיפולי, הוא גם מתמיד בטיפול לאורך זמן, וכל אלו תורמים לתוצאות טובות במיוחד.

לסיכום, הקונספט של יחד מטפלים בהשמנה הוא רחב, וכולל בתוכו אבחון רפואי ובניית תוכנית טיפול ומעקב על ידי צוות מקצועי רב תחומי, תוך שילוב בין סוגים שונים של טיפולים, לשם מקסום תהליך הירידה במשקל ושמירה על התוצאות לאורך זמן.

זכרו, עם ד”ר רז הגואל יחד מטפלים בהשמנה.

שאלות ותשובות - יחד מטפלים בהשמנה

השארת תגובה