מרפאה לטיפול בהשמנה

מרפאה לטיפול בהשמנה VS הרזיה באופן עצמאי – מה יעיל יותר בטווח הארוך?

השמנת יתר ועודף משקל מהווים עניין בריאותי מורכב, ומומחים רפואיים כבר מזמן מכירים בעובדה כי הם נובעים מגורמים רבים השלובים זה בזה, בין אם פיזיולוגיים, גנטיים פסיכולוגיים, סביבתיים ועוד.

תיאורטית לפחות, השמנה והסיבוכים הנלווים לה ניתנים למניעה, כי כל אדם יכול לעשות שינוי תזונתי ולהגביר את הפעילות הגופנית כדי לרדת במשקל ולשפר את בריאותו. אך כיום יש הסכמה בקרב הקהילה המדעית, כי חלק ניכר מהאנשים לא יצליחו להפחית ממשקלם באופן משמעותי, למרות הכנסת השינויים המתבקשים באורח החיים.

שנים של מחקר מדעי תרמו להבנה, כי מחלת ההשמנה קשורה לחוסר איזון פנימי במנגנוני הרעב והשובע ובתהליכים הורמונליים-מטבוליים, וחוסר איזון זה לא מאפשר לרדת במשקל, או לחלופין לשמור על המשקל החדש לאורך זמן. לכן האופציה היעילה ביותר עבור רבים הסובלים מהשמנה היא טיפול רב-תחומי מקיף במסגרת מרפאה לטיפול בהשמנה.

מרפאה לטיפול בהשמנהמדוע כל כך קשה לרדת במשקל באופן עצמאי?

אצל מרבית האנשים הסובלים מהשמנה, הגוף עצמו מנסה למנוע את הירידה במשקל ובעצם פועל נגדם. זה קורה בגלל שמשקל הגוף נשלט על ידי אינטראקציות מורכבות בין הורמונים לנוירונים במוח, באותו אזור הנקרא היפותלמוס ששולט ברעב, בצמא ובטמפרטורת הגוף. הורמונים ונוירונים אלו משפיעים על התיאבון וכמות המזון שאוכלים.

כדוגמה, ההורמון לפטין המופרש מרקמת השומן, עובר למחזור הדם "ומודיע" למוח כי צרכנו מזון בצורה מספקת, על ידי יצירת שובע והפחתת התיאבון. כתוצאה מכך, אנו מפחיתים את הצריכה הקלורית.

אבל בפועל, אצל אנשים עם עודף משקל נוצרת עמידות להורמון לפטין ולכן בקרת התיאבון אצלם נפגעת והם לא חשים שובע באופן תקין, וממשיכים לאכול מתוך רעב.

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מוכיחים כי טיפול רפואי השמנת יתר המבוסס על תרופות לירידה במשקל יכול מאוד לסייע בהקשר הזה, משום שהתרופות פועלות ישירות על מנגנונים אלו. אחד היתרונות אשר מרפאה לטיפול בהשמנה מציעה, הוא טיפול תרופתי מותאם אישית – כזה שנוגע בטריגר הספציפי להשמנה  אצל כל מטופל אינדיבידואלי, כולל במנגנוני הלפטין.

מהם היתרונות המוכחים של מרפאה לטיפול בהשמנה?

מחקרים מוכיחים כי אינטראקציה קבועה עם רופאים ואנשי מקצוע מתחום הבריאות (כגון דיאטנים קליניים), ומעקב אחר המשקל (פעם בשבוע בקירוב) מקושרים לירידה גדולה יותר במשקל ולשמירה על התוצאות (קישור למאמר המדעי). זה קריטי במיוחד עבור מטופלים שרק לאחרונה הפחיתו ממשקלם, הנמצאים בסיכון גבוה יותר לעלייה חוזרת במשקל.

החשיבות של מרפאה לטיפול בהשמנה היא באותה מסגרת של מעקב מקצועי צמוד שהיא מעניקה לכל אורך התהליך, וגם לאחריו. הפיקוח של הצוות מבטיח כי המטופל "יישאר במסלול" הירידה במשקל ולא יסטה ממנו, ואם חלה עלייה כלשהי במשקל, יינתן לכך מענה יעיל באופן מיידי.

בנוסף, כל טיפול במסגרת של מרפאה לטיפול בהשמנה מתמקד בגישות מבוססת ראיות לניהול משקל תקין, בהתאם להנחיות העדכניות של מוסדות וארגוני בריאות בינלאומיים, להבדיל מאופנות חולפות של דיאטות הרזיה שונות. דיאטות ניקוי רעלים למיניהן, דיאטות קראש או דיאטות המחייבות הימנעות מקבוצות מזון מרובות לא יסייעו למרבית האנשים, בוודאי לא לטווח הארוך. נהפוך הוא, מרבית האנשים יעלו 30-35% מהמשקל שהושל כבר לאחר שנה.

במסגרת מרפאה לטיפול בהשמנה המטופל עובר הערכה רפואית מדוקדקת לזיהוי הגורמים שמקשים עליו לרדת במשקל, לרבות גורמי סטרס. נערכת לו מדידת קצב חילוף חומרים (Resting Metabolic Rate), ומדידת הרכב הגוף שלו (היחס בין מסת רקמת השומן למסת השרירים והעצמות). לאחר מכן, נעשה לו אבחון רפואי על ידי רופא המתמקצע ספציפית בתחום טיפול בהשמנת יתר, ובירור אנדוקריני מלא בעת הצורך. על סמך כל זאת נבנית עבורו תוכנית ייחודית לאיזון מטבולי, והוא מקבל ייעוץ תזונתי פרטני מדיאטן/ית וכן ייעוץ לפעילות גופנית.

באופן זה, טיפול רפואי בהשמנה במרפאת מומחים, מבוסס למעשה על תהליך שנוגע ברבדים העמוקים של מחלת ההשמנה, במטרה לטפל בשורש הבעיה: חוסר האיזון במנגנונים שגורמים לעלייה במשקל. כל זאת תוך תמיכה צמודה ועוטפת של אנשי מקצוע מתחומים שונים, שלומדים להכיר כל מטופל באופן אישי ומתאימים לו תכנית טיפולית הנוגעת בכל האספקטים שקשורים בבעיית המשקל ובאתגרים האישיים שלו. זאת משום שכבר הוכח כי הטריגר להשמנה משתנה בין אדם לאדם ולכן אין טיפול אחיד לבעיית עודף משקל.

הטיפול התזונתי עצמו, הוא דווקא בגישת 'נון-דיאט', כלומר הוא שונה לגמרי מכל דיאטות ההרזיה הקלאסיות. ניתן לתמוך בו באמצעות טיפול תרופתי (בכדורים או בזריקות חדשניות), שיסייע להחזיר את המערכת ההורמונלית לאיזון ויאפשר למטופל להתחיל לאכול רק בהתאם למנגנון הרעב והשובע שלו.

מרפאה לטיפול בהשמנה נותנת מענה אפקטיבי גם לנושא של אכילה רגשית – על ידי שילוב של תרופות שבפועל מווסתות את המחשבות על מאכלים ממכרים ומורידות את התשוקה הבלתי נשלטת אליהם. כל זאת בשילוב עם תמיכה רגשית-התנהגותית והקניית הרגלי אכילה חדשים על ידי אנשי מקצוע בתחום.

בדיוק מסיבות אילו, מטופלים שניסו ללא הצלחה להפחית במשקל, או אלו שירדו במשקל, עלו הכל בחזרה וכעת תוהים איך לרדת במשקל ולשמר זאת לכל החיים,  יבחרו במסגרת של מרפאה לטיפול בהשמנה, ולא בדיאטה באופן עצמאי.

לסיכום, היתרונות של טיפול בעודף משקל במסגרת מרפאה לטיפול בהשמנה לעומת דיאטה עצמאית, הם מוכחים וברורים. הטיפול מבוסס על הערכה רפואית וזיהוי הטריגר להשמנה, לרבות חוסר איזון הורמונלי, והתאמה אישית של טיפול תרופתי לשמירה על איזון מטבולי.

כך הירידה במשקל לא תלויה רק בשינוי התנהגותי של המטופל, אלא היא מנוהלת על ידי רופא, צוות רב-תחומי והמטופל יחד, ונוגעת בהיבטים הרפואיים, התזונתיים והרגשיים כדי שהתוצאות ישמרו לטווח הרחוק.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - מרפאה לטיפול בהשמנה

השארת תגובה