השמנת יתר בקרב ילדים

רופאי הילדים מזהירים: המגיפה של השמנת יתר בקרב ילדים עדיין נמשכת

השמנת יתר בילדים אינה רק עניין נפוץ, אלא שהיא מוגדרת כמגיפה במדינות רבות בעולם, ואף ניתן לראות "קפיצות" בשיעורי ההשמנה בקרב קבוצות אתניות וקבוצות גיל מסוימות.

בשנים האחרונות, עם התקדמות המחקר בתחום, רופאי הילדים מזהירים מפני התפשטות מימדי המגיפה ומפני ההשלכות הבריאותיות שלה בטווח הקצר והארוך, וקוראים להתחיל את הטיפול בילדים מוקדם ככל שניתן. במאמר זה נפרט על הסיבות וגורמי הסיכון בתחום השמנת יתר בקרב ילדים ועל סוגי הטיפול השונים.

מהי השמנת ילדים ואיך מודדים אותה?

כדי להעריך את סטטוס המשקל של הילד ולהבין האם קיים מצב של "השמנה" משתמשים במדד מסת הגוף (BMI) – המחושב על פי נוסחה של חילוק משקל הגוף (ק"ג) בגובה (מטר) בריבוע.

בילדים ובמתבגרים, מדד מסת גוף מעל אחוזון 85 (בהתאמה לקבוצת הגיל והמגדר) מוגדר כעודף משקל, ומדד מסת גוף מעל אחוזון 95 מוגדר כהשמנת יתר- שניהם מהווים מצבים בריאותיים הדורשים התייחסות טיפולית.

הסיבה לכך היא פשוטה, עודף משקל אצל ילדים הוא נושא בריאותי חשוב מאוד, עם השלכות בתחומים רפואיים, נפשיים וחברתיים, לרבות פגיעה קשה בדימוי העצמי ואף דיכאון. כיום יש מומחים שרואים בהשמנה את המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדים בעולם המערבי, שתוצאותיה לרוב נמשכות גם אל תוך תקופת הבגרות.

השמנת יתר בקרב ילדיםמהם הגורמים להשמנת ילדים?

ההיסטוריה המשפחתית, גורמים פסיכולוגיים ואורח החיים – כולם מתקשרים אל השמנת יתר בקרב ילדים. לילדים שהוריהם או בני משפחה אחרים מאובחנים עם השמנת יתר, יש סבירות גבוהה יותר להגיע למצב דומה.

אולם הגורם העיקרי להשמנת ילדים הוא שילוב של אכילת יתר עם מעט מידי פעילות גופנית. כיום יודעים כי תזונה ירודה המבוססת על כמות גדולה של שומנים וסוכרים ומעט מידי רכיבי תזונה בריאים, יכולה לגרום לילדים לעלייה מהירה וחדה במשקל, כאשר אוכל מהיר, מזון קפוא, ממתקים, חטיפים מלוחים ומשקאות ממותקים הם "האשמים" הנפוצים, משום שהם מהווים מזונות "דחוסי אנרגיה".

כאמור, גם חוסר בפעילות גופנית משפיע ישירות על השמנת יתר בקרב ילדים. בכל גיל אנשים נוטים לעלות במשקל כשהם אינם פעילים מספיק. ספורט שורף קלוריות ומסייע לשמור על משקל תקין, וילדים שלא מעודדים אותם להיות פעילים מספיק באמצעות ספורט, משחקים בפארק או במתקנים בגינות ציבוריות וכו', עשויים שלא לשרוף קלוריות עודפות ולעלות במשקל.

גם עניינים פסיכולוגיים יכולים לתרום להשמנת יתר אצל חלק מהילדים, וידוע שמתבגרים או ילדים צעירים, שמרגישים משועממים, לחוצים או נמצאים במצב רוח רע, הם אוכלים יותר, אך זוהי בעצם אכילה רגשית המהווה מנגנון התמודדות עם רגשות שליליים.

הסיכונים הבריאותיים הקשורים להשמנת ילדים 

השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער מהווה מדד בעל חשיבות ניכרת לבריאות שלהם בהווה ובעתיד. מספר רב של מחקרים מצביע על קשר מובהק בין השמנה בגיל הנעורים לבין השמנה ותחלואה נלווית בחיים הבוגרים.

זאת גם הסיבה שכיום עולם הרפואה מתייחס להשמנה כאל מחלה כרונית הדורשת טיפול ארוך טווח. ולא זו בלבד, אלא שהשמנה מקושרת גם לקיצור תוחלת החיים וככל שהיא מתחילה בגיל צעיר יותר, כך הירידה בתוחלת החיים היא גבוהה יותר!
מנתונים מחקריים עולה, כי עודף משקל אצל ילדים ספציפית, מקושר לעלייה של 5% בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם (כגון יתר לחץ דם, רמות גבוהות של שומנים בדם ועמידות לאינסולין), ואילו השמנת יתר בקרב ילדים מקושרת לעלייה של 18% בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם – גם בילדות וגם לאחר מכן בחיים הבוגרים!

תזונה עתירת מלח ועשירה בשומנים רוויים ובסוכרים עשויה לגרום להעלאת רמות הכולסטרול הרע והטריגליצרידים ושל לחץ הדם. בהקשר זה חשוב גם לזכור כי התקפי לב ושבץ הם סיבוכים חמורים אך נפוצים של מחלות לב וכלי דם שיכולות להגרם על רקע השמנת יתר בקרב ילדים.

סוכרת

במקביל לעלייה בהשמנה קיימת בשנים האחרונות גם עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בקרב ילדים ומתבגרים – מצב בו חילוף החומרים של הסוכר בגוף נפגע. סוכרת יכולה להוביל למחלות עיניים, פגיעות עצביות ובעיות בתפקודי הכליות. חשוב לדעת שלפני התפרצות הסוכרת יש שלב שנקרא "עמידות לאינסולין" ואי סבילות לסוכרים, והוא בדרך כלל הפיך כשמתחילה ירידה במשקל, ולכן יש חשיבות לאבחון ולטיפול מוקדם בילדים הסובלים מעודף משקל ומהשמנה, שלרוב יגיבו טוב לשינוי בתזונה ובאורח החיים.

אסטמה

אסטמה היא מחלה המערבת דלקתיות כרונית של דרכי האוויר בריאות. היא מהווה אחת מהמחלות הנלוות העיקריות של השמנת יתר בקרב ילדים ומבוגרים, למרות שעדיין לא ברור לחוקרים כיצד שתי המחלות מקושרות. במחקר שפורסם לאחרונה נמצא כי 38% מהמבוגרים חולי האסטמה בארה"ב סובלים במקביל מהשמנת יתר. המחקר אף מצא כי אי טיפול בהשמנה יכול להוות גורם סיכון לאסטמה חמורה יותר.

הפרעות שינה

ילדים ומתבגרים עם השמנת יתר עלולים לסבול מבעיות בשינה כגון נחירות רמות ואף דום נשימה, משום שעודף משקל באזור הצוואר יכול לחסור את מעברי האוויר.

כאבי פרקים

ילדים יכולים לסבול מקשיון פרקים, כאבים והגבלה של טווח התנועה והכל כתוצאה מההכבדה על המפרקים שיוצר עודף המשקל. פעמים רבות הפחתה מסוימת במשקל תורמת מאוד לשיפור המצב.

דו"ח חדש של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) דיווח כי 35% מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל, וכי השמנת יתר בקרב ילדים מתבטאת בתחומי חיים רבים והילדים משלמים מחיר כבד מאוד: הם פחות טובים בלימודים, נוטים להיעדר לעיתים קרובות מבית הספר, הם הרבה פחות שביעי רצון מהחיים והם מהווים קורבנות לאיומים, הפחדות והתעללות – פי 3 יותר מילדים אחרים.

מה ניתן לעשות?

השאלה העיקרית שנשאלת היא לא רק איך לרדת במשקל אלא כיצד לסייע לילד ללמוד לסגל הרגלי תזונה ואורח חיים בריאים כדי שהתוצאות יישמרו גם בבגרות.

מחקרים מראים כי יש חשיבות רבה לתהליך ליווי של הילד ומשפחתו על ידי צוות מקצועי רב-תחומי, משום שהמדע מכיר בכך שהשמנה היא מצב בריאותי מורכב, המושפע מגורמים סביבתיים, חברתיים, התנהגותיים וגנטיים, והטיפול צריך לגעת בהם.

לכן גם חשוב שבמצבי השמנת יתר בקרב ילדים יטפלו תזונאים קליניים ורופאים שהוכשרו לכך. התפקיד החשוב של התזונאי הוא לסייע לילד ללמוד להיות קשוב לצרכים הפיזיולוגיים, כדי לחזור ולאכול על פי מנגנון הרעב והשובע הפנימי. חשוב שהשינוי התזונתי לא יכלול הגבלות קשות מידי כמו הימנעות מוחלטת ממאכלים אהובים, כדי שלילדים יהיה קל ליישם את התזונה לאורך זמן.

תפקיד הרופא הוא ליישם בטיפול את כל הידע העדכני בתחום מדע ההשמנה בילדים, וזה כולל, במקרה הצורך, מתן תרופות הרזיה המאושרות על ידי משרד הבריאות. טיפול בהשמנת יתר המבוסס על תרופות ישקל אם יש חשש לסיבוכים בריאותיים או כשהילד לא מגיב בצורה טובה מספיק לטיפול בשינוי באורחות חיים. הטיפול התרופתי יותאם לגיל המטופל ולצרכיו – עד שתושג הירידה הרצויה במשקל בצורה בטוחה ומבוקרת.

רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

שאלות ותשובות - השמנת יתר בקרב ילדים

השארת תגובה