השמנת יתר בילדים

השמנת יתר בילדים נחשבת לאחד מאתגרי הבריאות העולמיים הרציניים ביותר של המאה ה- 21, שיש לו השפעה על כל אחת ואחת ממדינות העולם.

120 מיליון ילדים ומתבגרים ברחבי העולם חיים עם השמנת יתר, כאשר השכיחות של השמנת יתר בקרב ילדים בישראל היא מהגבוהות בעולם המערבי, עם שליש מהילדים בגיל חטיבת הביניים הסובלים מעודף משקל ומהשמנה.

השמנת יתר אינה רק מחלה כרונית בפני עצמה, אלא היא מהווה גורם סיכון למחלות קשות אחרות ואף למוות מוקדם, וזה כולל מחלות לב וכלי דם, סוגים שונים של סרטן, סוכרת, מחלות פרקים, בעיות רגשיות כמו דיכאון ודימוי עצמי נמוך, ועוד.

השמנת יתר בילדים היא מחלה שבמרבית המקרים תמשך אל תוך הבגרות (על רקע גורמים פיזיולוגיים והתנהגותיים), ועל כן טיפול בהשמנה עוד במהלך הגילאים הצעירים מהווה הזדמנות ייחודית לעצור את אותו מסלול ידוע מראש שמוביל לחיים בוגרים של חולי.

השמנת יתר בילדיםמתי עלייה במשקל מהווה השמנה המצריכה טיפול?

לא כל הילדים שיש להם קילוגרמים עודפים חולים במחלת ההשמנה. לכל ילד יכולה להיות כמות שונה של שומן גוף בשלבי ההתפתחות השונים, ולכן לא ניתן לשפוט רק לפי המראה הכללי האם מדובר במשקל עודף המהווה בעיה בריאותית.

מדד מסת הגוף (BMI), המהווה קו מנחה בנוגע למשקל לעומת הגובה, הוא המדד המקובל כיום להערכת עודף משקל והשמנת יתר. רופא המתמקצע בתחום של השמנת יתר בילדים ייעזר במדד מסת הגוף ובטבלאות גדילה על פי מגדר וגיל, ואם יש צורך, יפנה לבדיקות נוספות כדי לאבחן אם משקל הילד עשוי להוות בעיה בריאותית.

בהסתמך על טבלאות הגדילה, הרופא יקבע את האחוזון בו הילד נמצא בהשוואה לילדים אחרים באותה קבוצת מגדר וגיל. למשל, אם הילד נמצא באחוזון 80, זה אומר שבהשוואה לילדים מאותה קבוצת מגדר וגיל, ל- 80% יש BMI נמוך משלו.

נקודות ציון שנקבעו על ידי רשויות הבריאות מסייעות לסווג את חומרת בעיית המשקל של הילד:

  • BMI בטווח של אחוזון 85-95 – עודף משקל
  • BMI באחוזון 95 ומעלה – השמנת יתר
  • BMI באחוזון 99 ומעלה – השמנת יתר חמורה

אם כהורים אתם מודאגים מכך שילדכם מעלה במשקל, התייעצו עם רופא מתחום השמנת יתר בילדים. הוא יבחן את היסטורית הגדילה וההתפתחות של הילד, את הנתונים המשפחתיים של גובה-לעומת-משקל, ואת מיקום הילד בטבלאות הגדילה וההתפתחות. כל אילו יסייעו לקבוע האם הילד סובל מעודף משקל או השמנת יתר.

מחקר – המשקל בילדות משפיע על המשקל בגיל ההתבגרות

מדד מסת הגוף (BMI) בשנים הראשונות לחיים לרוב משפיע על המשקל בתקופת ההתבגרות, כך על פי מחקר גרמני שבחן את הנושא של השמנת יתר אצל ילדים שתוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine.

על פי המחקר, מרבית הילדים נשארו באותה קבוצת משקל בה הם היו בגיל 5 גם בטווח הגילאים 15 עד 18. אך קבוצת גילאי 2-6 שנים התגלתה כקריטית במיוחד: בעוד ש- 50% מהילדים שהיו עם עודף משקל בגיל שנתיים ומטה הגיעו למשקל תקין בגיל ההתבגרות, כמעט 90% מהילדים שאובחנו עם השמנת יתר בגיל 3, נשארו עם עודף משקל או השמנת יתר גם בגיל ההתבגרות.

משקל לידה גבוה היווה גורם סיכון גם כן, כאשר כ- 44% מאילו שנולדו גדולים לגיל ההיריון אובחנו עם עודף משקל או השמנת יתר בגיל ההתבגרות. החדשות הטובות הן, שרוב הילדים טרום גיל בית ספר שהיו בעלי משקל נמוך, לא הגיעו למצב של השמנת יתר בגיל ההתבגרות.

אך לאור העובדה כי השמנת יתר בילדים בגיל ההתבגרות נוטה להימשך אל תוך תקופת הבגרות, ולכך יש תוצאות מטאבוליות וקרדיווסקולריות, לממצאי המחקר יש השלכות לגבי הזיהוי של ילדים בקבוצת סיכון, בהתאם לדפוסי ה- BMI שלהם. אחת ההשלכות הפרקטיות של תוצאות המחקר, היא מעקב וזיהוי של עלייה במדדי ה- BMI עוד לפני גיל 6, גם כשאין עדיין עודף משקל או השמנת יתר בפועל.

השמנת יתר בילדים – כיצד מטפלים?

טיפול בהשמנת יתר של ילדים יותאם על פי הגיל והבעיות הבריאותיות הנלוות, במידה וקיימות. הטיפול לרוב כולל שינויים באורח החיים, בתזונה וברמת הפעילות הגופנית. במקרה הצורך, הרופא ישקול מתן תרופות מרשם לירידה במשקל המותאמות ספציפית לילדים, בין אם לטווח קצר או לטווח ארוך, ככלי יעיל ובטוח לתמיכה בתהליך, בפרט אם לא הושגו תוצאות מספקות של ירידה במשקל באמצעות שינוי בתזונה ובאורח החיים.

השמנת יתר בילדים עם BMI בטווח אחוזונים 85 – 94 (עודף משקל)

ילדים גדולים משנתיים, שמאובחנים עם עודף משקל, יישמו תוכנית תזונתית להאטת עלייה במשקל, במטרה שהילד יוסיף סנטימטרים בגובה, אך לא קילוגרמים, כך שמדד ה- BMI ירד עם הזמן לטווח בריא יותר.

טיפול לילדים עם BMI בטווח של אחוזון 95 ומעלה (השמנת יתר/השמנת יתר חמורה)

אצל ילדים בגילאי 6 עד 11 שמשקלם נופל בקטגוריה של השמנת יתר, השאיפה בדרך כלל לעודד שינוי תזונתי שיביא לירידה של 0.5 ק”ג בחודש לערך. אצל ילדים מבוגרים יותר וכן אצל מתבגרים עם השמנת יתר או השמנת יתר חמורה, השאיפה לעודד שינוי תזונתי – לעיתים בשילוב עם תרופות הרזייה, שיוביל לירידה של 1 ק”ג בשבוע לערך.

בשני המקרים, מומלץ כי האבחון הראשוני כמו גם הטיפול עצמו, יפוקחו על ידי רופא המתמקצע בתחום של השמנת יתר בילדים, וגם שהתוכנית התזונתית תותאם על ידי תזונאי/ת קליני/ת שעברו הכשרה בתחום הטיפול בהשמנת ילדים.

הילדים יצטרכו להסתגל לתזונה בריאה – הן מבחינת סוג האוכל והן מבחינת הכמויות, וכן להגברת הפעילות הגופנית. הצלחת הטיפול תלויה בין היתר באינטנסיביות הליווי והתמיכה של הצוות הרב-תחומי המטפל בילד, וכן במחויבות ההורית לתמיכה בתהליך השינוי.

שאלות ותשובות - השמנת יתר בילדים

השארת תגובה