השמנת יתר בקרב ילדים בישראל

השמנת יתר בקרב ילדים בישראל ובעולם

השמנת יתר בקרב ילדים בישראל ובעולם נמצאת כבר שנים רבות במגמת עליה. על פי דיווחי משרד הבריאות, כמעט כל ילד שלישי בישראל סובל מעודף משקל או השמנת יתר.

בשנתיים האחרונות נרשמה תאוצה מטרידה אף יותר במגמת העלייה בממדי ההשמנה, וזאת בשל הקורונה. רופאי ילדים, רופאים מתחום השמנת היתר ומומחים בתחום בריאות הציבור צופים פוטנציאל של עלייה דרמטית של השמנת יתר אצל ילדים בישראל ובעולם כולו, לאחר חודשים רבים של אכילת יתר בצל המגיפה, בתי הספר הסגורים והשהיה המרובה בבית, כמו גם ההגבלות שהוטלו על השימוש במתקני הספורט הציבוריים וגני שעשועים המיועדים לילדים.

בנוסף, בהלת הקורונה העלתה משמעותית את האכילה הרגשית כתוצאה ממתח, וגרמה לחוסר פעילות גופנית ברמה קיצונית, ולכן היא מצופה להעלות באופן ניכר את האחוזים של השמנת יתר בקרב ילדים בישראל ובעולם – כך טוענים המומחים.

רופאי הילדים בארה”ב מדווחים על כך שהם רואים כעת עלייה מובהקת בשיעורי ההשמנה בקרב ילדים ומתבגרים. יש דיווחים על פיהם ילדים העלו 5-10 קילוגרמים במהלך שנה, ואם מדד מסת גופם טרום גיל ההתבגרות עמד על אחוזון 50 או 75, העלייה במשקל הביאה אותם לאחוזון 95, מה שמהווה חציית אחוזונים משמעותית אל עבר ההגדרה של השמנת יתר בילדים.

בישראל דיווח משרד הבריאות על מגמת עלייה ממוצעת של שני קילו במשקל של הילדים, וההערכות הן שמדובר בתוצאה של שנתיים שכללו סגרים, לימודים בזום, עלייה בזמני המסכים וירידה בפעילות הגופנית וצריכת מזון זול שאינו בריא כתוצאה מפגיעה במצב הכלכלי של משפחות רבות.

כמו כן, אחת הבעיות המשמעותיות היא שהסביבה הביתית של הילדים השתנתה, בגלל ההורים המתמודדים בעצמם עם אכילת יתר כתוצאה ממתחים ועם חוסר בפעילות גופנית מתחילת המגיפה, כך שהילדים מהווים בעצם השתקפות של הוריהם.

ככלל הדאגה העיקרית מהקפיצה החדשה בנתוני ההשמנה, היא שהמגמה עלולה למחוק את כל ההתקדמות הרבה שנעשתה בשנים האחרונות להפחתת מקרי השמנת יתר בילדים. נתון זה מעורר דאגה משום שתקופת הילדות היא משמעותית לעיצוב הבריאות העתידית.

השמנת יתר בקרב ילדים בישראלמה הסיכונים?

ילד שמן יהיה מבוגר שמן? במקרים רבים התשובה חיובית. השמנת יתר בקרב ילדים בישראל ובעולם, הינה גורם מנבא המוביל להשמנת יתר בהמשך החיים, ומהווה גורם סיכון גבוה לתחלואה נילווית כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וסרטן.

מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו בתחילת מגפת הקורונה, מגלה כי הסיכון למחלות מטבוליות המקושרות להשמנת יתר בילדים, אינו רק פונקציה של BMI. אם ללמוד מסריקות MRI  של מטופלים צעירים, נראה כי לילדים עם השמנת יתר בעלי נטייה למחלות מטבוליות, כגון כבד שומני ומחלות לב וכלי דם, יש שכבת שומן תת-עורית דקה מהממוצע.

בגלל שהגוף אינו יכול לאגור את השומן הבטני בשכבה תת-עורית דקה זו, הוא “דוחף” את השומן לרקמות אחרות, כמו למשל לכבד – מה שתורם להתפתחות של דלקתיות ושל עמידות לאינסולין. החוקרים טוענים כי אותם מטופלים צעירים צועדים אל עבר סיבוכים קרדיווסקולריים כבר תוך 6-7 שנים, הכוללים יתר לחץ דם ומחלות כליה.

השמנה בקרב ילדים בישראל ובעולם, כך עפ”י החוקרים, מתפתחת במקרים רבים לסוכרת סוג 2 בגיל ההתבגרות – תקופה בה שיעורי העמידות לאינסולין גבוהים במיוחד, ובמקביל, השליטה על מה המתבגר אוכל הופכת למאתגרת יותר.

עוד ידוע, כי סוכרת סוג 2 היא אגרסיבית יותר בילדים בהשוואה למבוגרים, רמות הגלוקוז בדם קשות יותר לאיזון, כאשר מרבית התרופות לטיפול במחלה עדיין אינן מאושרות לילדים.

השמנת יתר בקרב ילדים – משמעויות נפשיות

מבחינה נפשית השמנת יתר בקרב ילדים בישראל ובעולם הינה בעלת משמעויות נרחבות לטווח רחוק. קשה להיות ילד עם עודף משקל או השמנת יתר, בחברה שלרוב אינה סובלנית לכך. ילדים עם השמנת יתר או עודף משקל סובלים פעמים רבות מהצקות, לעג, כינויי גנאי וכתוצאה מכך עלולים לסבול מירידה בביטחון העצמי ובדימוי העצמי, באופן שקשה לשנות אותו בהמשך החיים. בנוסף, כלפי אנשים עם השמנת יתר בכלל וילדים בפרט, מופנית סוג של אצבע מאשימה כאילו המשקל העודף הוא בחירה שלהם ומלמד על עצלנות, העדר כוח רצון, זלזול ועוד. אבל בפועל ידוע כיום כי ישנם גורמים רבים שתורמים להשמנת יתר בקרב ילדים ואינם נמצאים בשליטתם.

הטיפול הרפואי הרב-תחומי

המרכז לטיפול בהשמנה ד”ר רז, הוא מרכז ייחודי בארץ ואף בעולם, המציע טיפול בהשמנה אצל ילדים ומתבגרים עפ”י הידע הרפואי החדשני והעדכני ביותר בתחום מדע ההשמנה בקבוצת גיל זו. הניסיון הטיפולי של ד”ר רז עם ילדים ובני נוער, בא לידי ביטוי בתהליך של טיפול קשוב, רגיש, המעניק מקום בטוח, שאינו שופט, כשהשיח עם הילד או המתבגר הוא בגובה העיניים.

המרכז מעניק מערך טיפולי מקיף על ידי מגוון אנשי מקצוע מתחומים שונים – כולם בעלי הכשרה מקצועית בתחום הטיפול בילדים, לרבות התמקדות בצרכים הפיזיים והרגשיים של המטופלים הצעירים. זהו טיפול בהשמנת יתר לילדים ולמתבגרים המבסס הרגלי תזונה בריאים שילוו אותם גם בבגרותם, ונותן כלים מעשיים שיאפשרו להם לחזור לאכול על פי מנגנון הרעב והשובע הפנימי שלהם.

בשנים האחרונות נוסף כלי בטוח ויעיל לאפשרויות הטיפול בילדים עם עודף משקל – טיפול תרופתי המסייע להרזיה במצב של השמנת יתר בקרב ילדים. בעת הצורך, לאחר אבחון רפואי מעמיק, ד”ר רז הגואל עשוי לשלב טיפול תרופתי בהתאם לגיל ולצרכים האישיים של כל מטופל, לתמיכה בטיפול התזונתי ובשינוי באורח החיים, להשגת תוצאות מקסימליות במינימום זמן – עד שתושג הירידה הרצויה במשקל בצורה בטוחה, מבוקרת ומאוזנת. כל התרופות הנרשמות ע”י ד”ר רז הן תרופות מרשם בלבד, המאושרות על ידי משרד הבריאות. מערכת דיגיטלית ידידותית למשתמש מאפשרת תמיכה מרחוק ושמירה על הרצף הטיפולי גם בתקופה מאתגרת זו.

 

שאלות ותשובות - השמנת יתר בקרב ילדים בישראל

השמנת יתר בקרב ילדים הינה גורם מנבא המוביל להשמנת יתר בהמשך החיים, ומהווה גורם סיכון גבוה לתחלואה נלווית כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וסרטן.
השמנת יתר בקרב הילדים בישראל נמצאת במגמת עליה וכמעט אחד מכל שלושה ילדים סובל מעודף משקל או מהשמנת יתר.
תרופות להורדה במשקל ניתנות לילדים לאחר אבחון רפואי מעמיק ותוך התחשבות במצב הגופני והאישי של כל ילד וילדה. התרופות ניתנות כחלק מתכנית רב תחומית מקיפה הכוללת ליווי רפואי ותזונתי והתייחסות להיבטים הרגשיים ולהרגלי החיים.
המרכז לטיפול בהשמנה ד”ר רז, הוא מרכז ייחודי בארץ ואף בעולם, המציע מערך טיפולי מקיף על ידי מגוון אנשי מקצוע מתחומים שונים וכולל התייחסות להיבטים התזונתיים, הפיזיים והרגשיים של המטופלים הצעירים.
פניה למרכז הרפואי לטיפול בהשמנה ד”ר רז יכולה להיות המתנה שתתנו לילדיכם ולמשפחה כולה, בדרך לטיפול משנה חיים המתבצע באופן מבוקר, אחראי, בטיחותי ויעיל.
השארת תגובה