עודף משקל אצל ילדים

עודף משקל אצל ילדים ועל אחת כמה וכמה השמנת יתר, נמצאים במגמת עליה בעולם בכלל ובמדינות המערב בפרט, ומהווים עניין בריאותי חמור. במשך ארבעת העשורים האחרונים מספר הילדים והמתבגרים החולים בהשמנה עלה ביותר מפי 10 – וזוהי עלייה התורמת ישירות להתפתחות מוקדמת של סוכרת סוג 2, כבד שומני וסיבוכים הקשורים למערכת הלב וכלי הדם.

חוקרים בתחום השמנת יתר בילדים משערים כי ללא אמצעים מניעתיים ותוכניות טיפול יעילות, להשמנה או עודף משקל אצל ילדים יהיו השלכות חמורות על בריאות הציבור בעשורים הקרובים.

בנוסף, מבחינה נפשית וחברתית, עודף משקל כרוך במשמעויות רבות, שלעתים המחיר שלהן גבוה לא פחות מבעיה בריאותית גופנית. ילדים עם עודף משקל סובלים פעמים רבות מהצקות, לעג, כינויי גנאי ולעתים אף בריונות. כתוצאה מכך הם עלולים לפתח דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי שעלול לעתים להתדרדר לרצון להסתגר ולדיכאון. אחת הבעיות החמורות במצב של עודף משקל אצל הילדים היא שפעמים רבות מופנית אליהם אצבע מאשימה מצד הסביבה, לעתים גם הסביבה הקרובה והמשפחה, כאילו עודף המשקל הוא באשמתם ובשליטתם ואם רק יפסיקו לזלול יצליחו לרזות.

ואכן לרוב הנטייה לתלות את האשם של התפתחות עודף משקל והשמנה בעיקר בבחירת מזון לא נכונה ובחוסר פעילות גופנית, אולם לא תמיד הדברים כה פשוטים כפי שהם נראים. לגורמים נוספים יש השפעות משמעותיות על משקל הגוף והתפתחות השמנת יתר אצל ילדים, וחלק מהגורמים הם פשוט מחוץ לגבולות השליטה של הילד או המתבגר.

גורמים אלו כוללים גנטיקה אישית, פקטורים סביבתיים, מצבים רפואיים מסוימים ועוד. במאמר זה נפרט על מספר סיבות שבגינן עודף משקל אינו רק עניין של בחירה אישית.

עודף משקל אצל ילדיםעודף משקל אצל ילדים – על הגנטיקה, גורמים עובריים והיסטוריה משפחתית

בריאות העובר בהיותו ברחם, היא גורם חשוב מאוד אשר משפיע על המצב הבריאותי בילדות ועם ההתבגרות. כך למשל, לתזונה של האם ולבחירות שלה הקשורות לאורח החיים עשויות להיות השפעות על הרכב הגוף של הילוד וגם על ההתנהגות העתידית שלו. מחקרים מראים כי בקרב נשים שהעלו במשקל בצורה משמעותית בהיריון, עשוי להתפתח עודף משקל אצל ילדים סביב גילאי השלוש.

בדומה לכך, לילדים להורים או סבים וסבתות עם השמנת יתר יש סיכוי גבוה יותר לפתח עודף משקל, בהשוואה לילדים להורים או לסבים ולסבתות במשקל תקין. בנוסף, גם הגנים שילדים יורשים מהוריהם קובעים את הסיכוי למשקל עודף. אז למרות שהגנטיקה וגורמים הקשורים לתחילת החיים אינם היחידים האחראיים לנושא של עודף משקל אצל ילדים ומתבגרים, הם עשויים בהחלט לתרום לנטייה מוקדמת לבעיה בריאותית חמורה זו.

כשמדובר במצב של השמנה או עודף משקל, אנו רואים שכ- 40% מהם ימשיכו להיות שמנים גם במהלך גיל ההתבגרות, וכ- 75-80% מהמתבגרים עם עודף משקל או השמנת יתר, יגיעו כך אל גיל הבגרות.

לידה, ינקות והרגלים בילדות

למרות שהסיבות לכך אינן ברורות עדיין לגמרי, נראה כי לתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי יש סיכוי גדול יותר לפתח עודף משקל בהמשך החיים. עובדה זו תקפה גם לגבי תינוקות שהוזנו בפורמולה, שיש להם נטייה להיות בעלי משקל גבוה יותר מתינוקות שניזונו מהנקה. מדענים משערים כי הסיבה עשויה להיות קשורה להרכב שונה של חיידקי המעי, שמיוחסת להם השפעה על אגירת שומן ברקמות, שבתורו עשוי להשפיע על הסיכון להתפתחות של עודף משקל בילדים.

סיבה נוספת המשפיעה על התפתחות עודף משקל אצל ילדים הם הרגלי אכילה בעייתיים המושרשים מהינקות. כך למשל התעקשות של האם להאכיל את התינוק או הפעוט גם במנותק למנגנון השובע והרעב שלו, היא טעות נפוצה שעלולה לשבש את הרגלי האכילה בהמשך. הורים רבים נעזרים בתכסיסים כגון שיטת האווירון הידועה, משחקים להסחת הדעת על מנת שהילד יאכל וחמור מכך – הושבה מול המסך. אכילה לא קשובה המשתרשת כבר בינקות היא הרגל בעייתי אשר תורם לצריכה גדולה יותר של מזון, הנמשכת גם בבגרות.

בנוסף כמובן שלבחירת התפריט של התינוק והילד יש משקל רב בפיתוח הרגלי התזונה שלו בעתיד, וככל שנרגיל את הילדים למזון בריא, טבעי, לא מעובד ופחות מתוק, נצליח להפחית את הסיכון להתפתחות עודף משקל בילדים. זוהי אולי הדרך המניעתית היעילה ביותר (יחד עם פעילות גופנית) לשמירה על משקל תקין, וכנגד התפתחות עודף משקל אצל ילדים בהמשך החיים.

עודף משקל בילדים הקשור לתרופות או בעיות רפואיות

מצבים רפואיים רבים מחייבים טיפול תרופתי בהשמנה, ועלייה במשקל עלולה להיות תופעת לוואי של תרופות, כולל תרופות לסוכרת, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות אנטי-פסיכוטיות, ועוד. זה קורה כשתרופות מסוימות מעלות תיאבון, מפחיתות מטבוליזם, מעלות את אחוז אגירת השומן ברקמות או שהן משנות את יכולת הגוף לשרוף שומן. מאידך, גם מצבים רפואיים נפוצים יכולים לתרום לעלייה במשקל, כגון תת פעילות בלוטת התריס למשל.

לפיכך ישנם מצבים שבהם מאחורי עודף משקל אצל ילדים נובע ממצב גופני אשר כלל לא נמצא בשליטתם, ולעתים גם אינו מאובחן כגון חוסר איזון בפעילות בלוטת התריס. מצב זה מתסכל שבעתיים עבור ילדים שמרגישים אשמה והאשמה על כך שאינם מצליחים לרזות בעוד שבפועל היכולת שלהם לשנות את המצב מוגבלת, והתסכול גדול.

חוסר איזון בהורמוני הרעב

רעב מוגבר ואכילה ללא שליטה לא תמיד קשורים לאכילה רגשית, לאהבה לאוכל ולחוסר כוח רצון להפסיק לאכול. הרעב נשלט על ידי הורמונים עוצמתיים וכימיקלים במוח, שמשפיעים באזורים מוחיים שאחראיים על חשקים ותשוקות לאוכל ועל תגמול.

הורמונים אלו נמצאים לרוב בחוסר איזון במצבי עודף משקל אצל ילדים ומבוגרים, הם משנים את דפוסי האכילה הנורמליים ואף גורמים לדחף פיזיולוגי חזק של אכילה מוגברת. במוח נמצא גם מרכז התגמול, שמפריש את ההורמון דופמין וכימיקלים נוספים שגורמים לתחושה טובה עם האכילה, וזאת הסיבה שאנו נהנים מאוכל.

זוהי הדרך של הגוף להבטיח שהאדם יאכל באופן שיספק לגוף את כלל רכיבי התזונה ומקורות לאנרגיה. אולם אכילת ג'אנק פוד (סוכרים ושומנים) תורמת לשחרור של יותר כימיקלים הגורמים לעונג לעומת מזון בריא, מה שמעורר תגובת תגמול מוחית עוצמתית מאוד ודחף מוגבר לאכילה.

במרכז לטיפול בהשמנה של ד"ר רז הגואל מותאם טיפול בהשמנה אצל ילדים ומתבגרים, השם את הדגש על וויסות מחדש של הורמוני הרעב והשובע באמצעות טיפול תזונתי, הקניית הרגלי אכילה בריאים, ובעת הצורך – טיפול תרופתי ממוקד איזון הורמוני הרעב.

גם אכילה רגשית היא דוגמה למצב נפשי שיכול לגרום לאכילת יתר ולהתקפי זלילה, כשהתוצאה הסופית היא עודף משקל אצל ילדים. מסיבות אלו, במרכז לטיפול בהשמנה של ד"ר רז הגואל מושם דגש על אבחון רפואי מלא של הסיבות להשמנה, ועל טיפול בהשמנת יתר התואם במדויק את הטריגר לעלייה במשקל.

תנגודת להורמון לפטין

להורמון לפטין יש חשיבות עצומה בוויסות התיאבון וחילוף החומרים בגוף. הוא מופרש ע"י תאי השומן והוא שולח אותות לחלק במוח שאחראי על השובע והפסקת האכילה. הלפטין מווסת את כמות הקלוריות שאנו אוכלים ושורפים וכן את כמות השומן שאנו אוגרים ברקמות.

מכאן, כי ככל שיותר שומן נאגר בתאים, הם מפרישים יותר לפטין, ולכן עודף משקל אצל ילדים ומבוגרים יתבטא לרוב בהפרשת לפטין מוגברת. אבל הבעיה היא שהפרשת לפטין מוגברת לרוב מערבת היווצרות 'עמידות ללפטין'.

כך יוצא שלמרות שהגוף מייצר הרבה לפטין, המוח לא מזהה את האותות והוא מפרש בטעות שהאדם נמצא במצב של רעב, למרות כמות השומן הגדולה שאגורה ברקמות – מה שמניע תגובה מוחית שמייצרת רעב, אכילה מוגברת ופחות שריפת קלוריות. במצב שכזה, כמעט בלתי אפשרי לגייס את כוח הרצון כנגד אותות רעב עוצמתיים מבוססי לפטין, מה שגורם לחוסר שליטה, אכילה מוגברת והשמנה.

צוות המרכז לטיפול בהשמנה ד"ר רז מתמקצע ספציפית בטיפול תזונתי במשולב עם תרופות שנחקרו ונמצאו יעילות ובטוחות במצבי חוסר איזון ותנגודת להורמון לפטין, גם על רקע עודף משקל בילדים ובמתבגרים. תרופות אלו מהוות כלי טיפולי יעיל מאוד והן מסייעות גם לרדת במשקל וגם לשמור על המשקל החדש לטווח ארוך.

לסיכום, כשמדובר בהשמנת יתר או עודף משקל אצל ילדים, ישנם גורמים רבים המעורבים בהתפתחות המחלה, חלקם מעבר לשליטת הילד או המתבגר. אך יחד עם זאת, טיפול רפואי, תרופתי וליווי מקצועי רב תחומי יכול לעשות שינוי גדול בנושא של הפחתת משקל ושמירה על התוצאות, לרבות דרך וויסות של אותם מנגנונים פנימיים שיצאו משליטה וגרמו מלכתחילה לעלייה במשקל.

 

שאלות ותשובות - עודף משקל אצל ילדים

ישנן סיבות רבות הגורמות להתפתחות עודף שקל אצל ילדים, בהן גנטיקה, מצבים רפואיים כגון בעיות בבלוטת התריס, חוסר איזון בהורמוני הרעב וכמובן הרגלי אכילה שגויים וחוסר פעילות גופנית.
עודף משקל אצל ילדים היא גורם סיכון להשמנת יתר בהמשך החיים ומעלה את הסיכון להתפתחות סוכרת, כבד שומני ומחלות לב וכלי דם.
בהחלט כן, ישנן תרופות להרזיה המותרות לשימוש עבור ילדים ובני נוער, וכאשר הן ניתנות במסגרת טיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי ושינוי תזונתי יכולות לסייע לילד לעבור את המחסום הגופני שעיכב אותו בדרך להרזיה.
מרכז רפואי המנוסה בטיפול בהשמנה יכול לאבחן את מצבו הגופני של הילד, לאזן מחלות או מצבים רפואיים במידת הצורך ולהתאים תכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתזונה, הרגלי אכילה ופעילות גופנית תוך שימת דגש לצרכים הנפשיים בתהליך.
טיפול תרופתי בהשמנה בילדים פועל על מספר מנגנונים, בהם הפחתה של ספיגת השומנים מהמזון והשראת תחושת שובע ובכך תורם לתהליך הירידה במשקל, בסיוע שינוי תזונתי ופיקוח רפואי.
השארת תגובה