השמנה בקרב ילדים

למה השמנה בקרב ילדים היא בעיה קריטית הדורשת טיפול מוקדם

התנהגויות מתבססות בילדות. עם העלייה בטכנולוגיות שגורמות להרבה ילדים לאמץ אורח חיים יושבני, והעושר הרב של אוכל עתיר קלוריות שזמין בבתי הספר, מסעדות וחנויות למזון מהיר, הילדים של היום שמנים יותר מבכל תקופה אחרת.

עבורם, 2 הקילוגרמים העודפים יכולים להצטבר לכדי בעיות בריאותיות – לרוב לכל החיים. סוכרת סוג 2, שהיתה די נדירה בילדים עד לא מזמן, מתגלית לאחרונה באחוזים מרשימים בילדים ובמתבגרים.

אך מעבר לבריאות הפיזית, עודף משקל והשמנה פוגעים גם בבריאות הנפשית ומשפיעים חברתית, והסבירות גבוהה כי עודף משקל בילדות יהפוך לעודף משקל או השמנת יתר גם בחיים הבוגרים. אם הנושא של השמנה בקרב ילדים לא יטופל, הסכנה היא כי יתכן ואנו נהיה אלו שנגדל את דור הילדים שלא יחיה יותר מהוריו.

השמנה בקרב ילדיםמה ההורים יכולים לעשות כדי למנוע זאת ומה כולל טיפול רפואי בהשמנת יתר ?

  •  השמנה בקרב ילדים מתחילה בינקות 

ככל שניתן, תמיד כדאי להניק את התינוק. כך עולה מסקירה בה נותחו תוצאותיהם של 25 מחקרים, אשר לפיה, הנקה מקושרת עם סיכון מופחת של השמנת יתר אצל ילדים. במחקר אוסטרלי נמצא כי ביקורי בית סדירים של אחיות לאחר לידת התינוק, במטרה לייעץ לאימהות כיצד לבסס הרגלים בריאים, תרמו ל-BMI נמוך יותר בקרב התינוקות. זאת בהשוואה ל- BMI גבוה יותר של תינוקות לאימהות שלא קיבלו ייעוץ מקצועי מובנה.

  • לבנות מערכת יחסים מוקדמת עם אוכל מזין

עודדו את הילדים לנסות לטעום ממגוון של פירות, ירקות וחלבונים מגיל צעיר. כך, עם גדילתם, תגדל גם הסבירות שהם ימשיכו לכלול מזונות בריאים אלו בתזונה שלהם.

  • אכלו ארוחות בריאות יחד כמשפחה

שינוי בהרגלי האכילה כמשפחה יאפשר לילדים לחוות אכילה בריאה כבר מגיל צעיר, מה שיקל עליהם להמשיך עם הרגלי התזונה הבריאים גם בבגרות – זוהי דרך קלה, נעימה ומשפחתית למניעת השמנה בקרב ילדים.

יש אף מחקרים שמעידים על כך ששכיחות ההשמנה היתה פחותה ב- 12% אצל ילדים שאכלו ארוחה משפחתית מעבר לשלוש פעמים בשבוע.

גם שכיחות אכילת מזון לא בריא היתה פחותה אצלם ב- 20% ואילו צריכת מאכלים בריאים היתה גבוהה ב-24%. סקירת מחקרים נוספת מצאה, כי הכנסת שינויים תזונתיים והפחתת זמן טלוויזיה התבטאו בהפחתת משקל משמעותית של הילדים. כמו כן נמצא שתמיכה משפחתית עודדה אף היא ירידה במשקל של הילדים.

  • עודדו את הילדים לאכול לאט ורק כשהם רעבים

לעיתים רבות השמנה בקרב ילדים נובעת מאכילה מופרזת – כלומר אכילה כשלא רעבים. זאת משום שהאנרגיה העודפת הנצרכת כמזון נאגרת בגוף כשומן, ולכן, לאורך זמן, אכילה מופרזת יכולה לגרום למצב של עודף משקל או השמנה.

אך לא רק זאת, אכילה מופרזת עלולה לשבש את מנגנוני הרעב והשובע הטבעיים של הגוף, מה שיקשה עוד יותר לחזור לאיזון ללא התערבות רפואית. עודדו את הילדים לאכול אך ורק כשהם באמת חשים רעב, וכן ללעוס היטב את האוכל כדי שהוא יתעכל באופן מיטבי.

  • הכניסו פעילות גופנית משפחתית כיפית ומהנה

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על לפחות 60 דקות של פעילות גופנית יומית לילדים ולמתבגרים. פעילויות מהנות לטיפול בהשמנה בקרב ילדים יכולות לכלול חוגי התעמלות וכושר מותאמים לילדים, יוגה, שחייה, גלישה בים, ריקוד או פשוט רכיבה על אופניים, יציאה להליכה עם הכלב, טיפוס על מתקנים בגינה או סיבוב בפארק.

  • רוצים למנוע השמנה בקרב ילדים? וודאו כי הם ישנים מספיק

מחקרים מראים כי ילדים וגם מבוגרים שלא ישנים מספיק שעות בלילה עשויים לעלות במשקל. הרגלי שינה בריאים כוללים לוח זמנים מובנה, ריטואל קבוע לפני השינה וכמובן מזרן וכרית נוחים.

  • הגבילו את זמן המסכים

יותר זמן ישיבה מול מסכים אומר פחות זמן של פעילות גופנית ופחות זמן של שינה איכותית. בגלל שפעילות גופנית ושינה הם אלמנטים חשובים ביותר עבור שמירה על משקל בריא ומניעת השמנה בקרב ילדים, חשוב לעודד אותם ולתת להם עדיפות על זמן מחשב או טלוויזיה.

ד"ר רז הגואל עונה על שאלות בתחום השמנת יתר בקרב ילדים והתערבות רפואית:

  • מדוע חשובה התערבות רפואית כשמדובר בעודף משקל או השמנה בקרב ילדים?

מפני שכ- 90% מהצעירים הסובלים מהשמנה עשויים להפוך לבוגרים שמנים, ובכך להיות בסיכון גבוה לפתח סיבוכים ומחלות כרוניות נלוות, חלקן קשות, כגון סוכרת, דיכאון, מחלות לב, בעיות בכבד, סרטן ועוד.

זאת הסיבה שחשוב להתחיל בטיפול מקצועי רב תחומי מוקדם ככול הניתן, שיאפשר לרדת במשקל באמצעות תוכנית מותאמת אישית שתספק מענה ארוך טווח להמשך החיים הבוגרים, ותמנע מחלות נלוות. בנוסף, בטיפול שכזה מיושם הידע הרפואי החדשני והעדכני ביותר בתחום מדע ההשמנה, כולל בילדים ובמתבגרים.

רופא המתמקצע בתחום טיפול בהשמנת יתר עורך אבחון מעמיק של הטריגר האישי להשמנה של כל ילד או ילדה, ובהתאם לאבחנה מותאם טיפול רפואי, תזונתי, ייעוץ לפעילות גופנית ואף תמיכה רגשית בעת הצורך.

  • האם יש תרופות לירידה במשקל המותאמות לילדים ומתבגרים, ובאיזה מצבים הן מתאימות?

כן, יש כיום מספר תרופות העונות על הצורך הרפואי בתחום של השמנה בקרב ילדים ומתבגרים, אשר אושרו על ידי רשויות הבריאות בישראל ובעולם. זאת מתוך ההבנה שאחת הבעיות המשמעותיות שגורמות להשמנה בילדים ובמבוגרים, היא שיבוש האיזון הטבעי בין מנגנוני הרעב והשובע בגוף.

בהקשר זה, התערבות תרופתית יכולה מאוד לסייע לווסת מחדש את אותם מנגנונים, ובכך לתרום להפסקת אכילה מוגזמת, או אפילו לתמוך בטיפול של אכילה רגשית – כזו המונעת ממחשבות בלתי פוסקות על אוכל סוכרי ושומני.

מניסיון רב שנים, במצב שמנגנוני הרעב והשובע נמצאים באיזון, הילדים חשים שבעים ורגועים, והם פנויים גם רגשית לתהליך של שינוי תזונתי.

שאלות ותשובות - השמנה בקרב ילדים

השארת תגובה