השמנת יתר אצל ילדים

השמנת יתר אצל ילדים – קחו את הטיפול ברצינות

השמנת יתר אצל ילדים אינה רק עניין קוסמטי או משהו שפשוט יעבור עם הגיל. ילדים עם השמנת יתר ועודף משקל נוטים להפוך למבוגרים שמנים, ויש הרבה בעיות בריאותיות המקושרות לכך.

כיום אנו רואים יותר ויותר ילדים שלוקחים את אותן התרופות שהוריהם לוקחים ליתר לחץ דם, סוכרת וכולסטרול. זה נשמע מפחיד, אך זה נכון וחייבים לטפל בכך מבעוד מועד. כיצד? התשובות לשאלות הנפוצות במאמר שלפניכם.

יש ממה לדאוג!

במהלך 30 השנים האחרונות, אנו רואים כי האחוזים של השמנת יתר בילדים מזנקים כלפי מעלה באופן מדאיג, מה שמתבטא בעלייה גם בבעיות הבריאותיות המקושרות להשמנה בקרב ילדים ומתבגרים. בעבר בכל כיתה היה רק ילד שמן אחד, אך כיום שליש מהילדים בישראל הם עם עודף משקל מה שהוכח כמוביל לקיצור תוחלת החיים ב- 3.4 שנים!

באחד מהמחקרים על השמנת יתר אצל ילדים אף נמצא כי 57% מכלל הילדים של היום יהיו חולים בהשמנה בפרק הזמן של עד גיל 35. וכשמדובר בילדים המאובחנים עם השמנת יתר כשהם עדיין קטנים, רוב הסיכויים הם שהם יישארו שמנים גם בבגרות – וזהו ממצא מטלטל למדי. השמנת יתר היא מחלה אמיתית במדינה שלנו, לא רק במבוגרים, ויש לכך סיבות רבות.

עבור משפחות לא מעטות, זה קשור לסיבות כלכליות: אוכל בריא כמו פירות וירקות, הוא יקר יותר מאוכל מעובד שאינו בריא. גם לגרום לילדים להיות אקטיביים זה לא דבר פשוט, במיוחד כשחוגי ספורט למיניהם עולים לא מעט. וכמובן העובדה שמסכים וזמני המסך הארוכים חלחלו כל כך עמוק אל תוך התרבות שלנו – גם היא גורמת לילדים להיות הרבה פחות אקטיביים.

עובדה נוספת היא, שמשפחות רבות לא חושבות שיש בעיה בכך שהילד או הילדה שלהם שמנים. הם חושבים שמדובר ב"שומן תינוקי" ושהילד או הילדה ירזו בהדרגה בעתיד. וכך הם דוחים את תחילת הטיפול או את הכנסת השינויים באורח החיים, כי הם משוכנעים שמדובר בטרחה גדולה מידי, וממילא הילד או הילדה ירזו במשך הזמן כשיגדלו ומשקלם יתאזן.

אולם המחקר על השמנת יתר אצל ילדים שפורסם בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine מבהיר כי ההורים כנראה טועים.

השמנת יתר אצל ילדיםמה צפוי בבגרות?

החוקרים בחנו מידע של עשרות אלפי ילדים ומבוגרים, וביססו לפיו דרך לחיזוי של המשקל בבגרות, בהסתמך על המשקל בילדות. המסקנות שהוסקו היו מטלטלות. לא רק שיותר ממחצית מהילדים של היום יפתחו השמנת יתר בגיל 35, אלא שלפעוטות בני שנתיים עם השמנת יתר, יש סיכוי של אחד לארבע בלבד לא להגיע להשמנת יתר בגיל 35.

אם אותו פעוט בן שנתיים נמצא בהשמנת יתר חמורה, הסיכוי שלו להיות במשקל בריא בגיל 35 הוא רק אחד לחמש. וכשמדובר בילד בן 5 עם השמנת יתר חמורה, הסיכוי שלו להגיע לגיל 35 ללא השמנת יתר הוא רק אחד לעשר.

המחקר הזה מראה כי אסור להתעלם מהנושא של השמנת יתר אצל ילדים, מפני שהסבירות של פעוט עם השמנת יתר להיות בוגר שמן היא גדולה יותר בהשוואה לבחור בן 19 עם עודף משקל, ומה שמתסכל הוא שלא הרבה מודעים לכך.

ד"ר רז הגואל עונה על שאלות נפוצות של הורים לגבי השמנת יתר אצל ילדים

  • כיצד יודעים עם הילד/ה כבר נמצאים בעודף משקל או השמנת יתר? 

עבור ילדים וצעירים עד גיל 19, סטטוס המשקל מבוסס על אחוזון מדד מסת הגוף [BMI] בהתאמה למגדר ולגיל. ילדים מוגדרים כבעלי עודף משקל אם ה- BMI שלהם נמצא בין האחוזונים 85-94.9. השמנת יתר אצל ילדים מוגדרת כ- BMI גדול מאחוזון 95. (BMI הוא מדד המשווה בין המשקל והגובה של הילדים. כדוגמה, אם ניקח ילדים באחוזון 95 , זה אומר שה- BMI שלהם גבוה בהשוואה ל- 95 ילדים מתוך קבוצה של 100 ילדים מאותו מגדר וגיל).

אם אתם חוששים לגבי משקל ילדכם, חשוב שתדעו כי הפוקוס צריך להיות על מגמת המשקל שלהם לאורך הזמן. כך שאם יש עלייה ניכרת במשקל ללא שינוי תואם בגובה זה צריך להדליק נורה אדומה. אם ה- BMI הוא סביב אחוזון 85 והוא עולה בחדות לאחוזון גבוה יותר עם הגדילה, כדאי להיוועץ עם רופא מהתחום של השמנת יתר בילדים.

  • מהם הסיכונים הבריאותיים הקשורים להשמנת יתר אצל ילדים?

סוכרת סוג 2, אסתמה, דום נשימה בשינה, בעיות שלד ומפרקים, מחלות לב וכלי דם הן מחלות הנפוצות בבגרות כשיש היסטוריה של עודף משקל או השמנת יתר בילדות, למרות שכיום רואים יותר ויותר מקרים של ילדים עם בעיות בריאותיות אלו. מדובר במחלות כרוניות שיכולות להשפיע לרעה על איכות החיים באופן דרמטי וגם להפחית את תוחלת החיים. אך סיבה מצערת נוספת שבגללה יש לטפל במצב בגיל צעיר היא כי עודף משקל והשמנת יתר הם כמו משקולת, המכבידה ומקשה ואפילו מגבילה הזדמנויות שונות לקידום בחיים, ואף גורמת לדימוי עצמי נמוך ולעיתים לדיכאון.

  • איך הורים יכולים לסייע לילדים לשמור על משקל בריא?

תפקידכם כהורים הוא קריטי ממש במניעת השמנת יתר אצל ילדים. בעוד שבעיקרון אתם צריכים לאפשר לילדיכם לאכול, לגדול ולשמור על משקל עקבי, חשוב להכניס שינויים בריאים בתזונה ובאורח החיים כדי למנוע עודף משקל. לעומת זאת, להגיד לילד או ילדה בגיל צעיר שהם לא יכולים ליהנות מאוכל זו טעות. במקום זאת – שנו את הרגלי כל בני הבית.

כשכל המשפחה בוחרת לאכול בריא – זה "מדבק" ומעלה משמעותית את סיכויי ההצלחה של הילד או הילדה. מאידך, אל תתמקדו במשקל ובטח שאל תעירו או תקניטו את הילדים לגבי משקלם. זה יכול לפגוע מאוד בביטחון ובדימוי העצמי וכן לעורר אכילה רגשית או הפרעות אכילה.

  • מה כולל הטיפול הרפואי בהשמנת יתר אצל ילדים?

בגלל שמדובר בבעיה בריאותית כרונית, טיפול בהשמנת יתר צריך להינתן ע"י צוות של אנשי מקצוע מוסמכים, שיתמכו וילוו את הילד וההורים באופן צמוד בטווח הארוך. הטיפול הרפואי הוא מורכב, ולכן הוא דורש גם אבחון מעמיק של הסיבות הביולוגיות להשמנה וגם שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע מתחומים שונים.

כיום ברפואה, ישנה הבנה עמוקה יותר של המנגנונים במוח האחראים על השובע, ויודעים כי אחת הבעיות הגדולות שמובילות להשמנה היא שיבוש האיזון במנגנוני הרעב והשובע בגוף. לכן במצבים מסוימים נדרשת התערבות תרופתית בטיפול בילדים ומתבגרים, שמובילה לתוצאות משמעותיות שנשמרות לטווח ארוך. כמובן שלכל מטופל יותאם טיפול תזונתי, רפואי או תרופתי אישי – בהתאם לגילו ולצרכיו.

שאלות ותשובות - השמנת יתר אצל ילדים

השארת תגובה