מגזין המרכז הרפואי
לטיפול בהשמנה

רישום לנויזלטר

השמנת יתר ועודף משקל

השמנת יתר ועודף משקל

זוהי עובדה מדאיגה מאוד, ואם נפרוט אותה למספרים, נראה כי מעל ל-650 מיליון בני אדם בעולם סובלים מהשמנה. בישראל, כמחצית מהאוכלוסייה (48%) נכללת בהגדרה של

למאמר »
איך לרדת במשקל

איך לרדת במשקל?

בין אם אתם רוצים להרזות בגלל אירוע מיוחד או שאתם מעוניינים לשפר את בריאותכם בגלל עודף משקל או השמנת יתר – בשני המקרים ירידה במשקל

למאמר »
איך לרדת במשקל בשבוע

איך לרדת במשקל בשבוע

מתמודדים עם עודף משקל או השמנת יתר? שוב מרגישים תקועים עם הדיאטה? מחפשים כל דרך אפשרית איך לרדת במשקל בשבוע באופן הכי יעיל, ומוכנים להשקיע

למאמר »
איך לרדת במשקל

איך לרדת במשקל?

בין אם אתם רוצים להרזות בגלל אירוע מיוחד או שאתם מעוניינים לשפר את בריאותכם בגלל עודף משקל או השמנת יתר – בשני המקרים ירידה במשקל היא המטרה המשותפת.

אך כדי להציב ציפיות ריאליות, תרצו בוודאי לדעת מהו קצב בריא של ירידה במשקל. מאמר זה מסביר לא רק איך לרדת במשקל, אלא גם מהם הגורמים שמשפיעים על הקצב ומשך הזמן שהתהליך לוקח.

איך לרדת במשקל – התהליך הפיזיולוגי

ירידה במשקל מתרחשת כשאנו צורכים בכל יום באופן מתמשך פחות קלוריות ממה שאנחנו שורפים. וזה פועל גם הפוך, עודף משקל נגרם כתוצאה מאכילה עקבית של יותר קלוריות מכמות הקלוריות שהגוף שורף.

כל מזון או משקה שאנו צורכים שמכיל קלוריות נספר בצריכת הקלוריות הכללית. לעומת זאת, מספר הקלוריות שאנו שורפים בכל יום – מה שנקרא “ההוצאה האנרגטית” או “ההוצאה הקלורית”, הוא מושג מעט מורכב יותר.

ההוצאה הקלורית מורכבת משלושת רכיבים שמתקשרים לשאלה איך לרדת במשקל:

  • קצב מטבולי במנוחה (RMR) – זהו מספר הקלוריות להם הגוף זקוק כדי לשמר את כל התפקודים הבסיסיים ביותר, כגון נשימה וסירקולציית הדם למשל.
  • האפקט התרמי של המזון (TEF) – מתייחס למספר הקלוריות להם הגוף זקוק כדי לעכל, לספוג ולהעביר את המזון תהליכים מטבוליים להפקת אנרגיה.
  • האפקט התרמי של הפעילות (TEA) – מדובר בקלוריות בהן אנו משתמשים במהלך פעילות כלשהי. זהו מונח רחב הכולל כל פעילות, גם אם היא אינה מערבת התעמלות/אימון גופני, אלא פשוט הנעה רגילה של הגוף או חלקים בו.

אם מספר הקלוריות שאנו צורכים משתווה למספר הקלוריות שאנו שורפים – משקל הגוף שלנו ישמר. לכן התשובה לשאלה איך לרדת במשקל מושתתת תמיד על יצירת מאזן קלורי שלילי. לכך יש 2 אפשרויות – על ידי צריכת פחות קלוריות ממה שאנו שורפים, או על ידי שריפת יותר קלוריות על ידי עלייה בפעילות. וזה הבסיס להכל – עוד לפני שבכלל דיברנו על תזונה נכונה.

איך לרדת במשקל – הגורמים שמשפיעים על קצב הירידה

מספר גורמים משפיעים על הקצב שבו אנו מורידים במשקל, וחלקם אינם בשליטתנו.

  • מגדר – היחס שומן:שריר בגוף משפיע מאוד על היכולת לרדת במשקל. בגלל שלנשים לעומת גברים יש לרוב יותר שומן ממסת שריר, הקצב המטבולי במנוחה שלהן נמוך בכ- 5-10% מזה של גברים בגובה זהה. זה אומר שנשים באופן כללי שורפות 5-10% פחות קלוריות מגברים במנוחה. לכן גברים נוטים לרדת מהר יותר במשקל בהשוואה לנשים, גם אם הם צורכים אותה כמות קלוריות (אבל זה עדיין לא אומר שיש להם יתרון לעומת נשים בשמירה על התוצאות לאורך זמן).
  • גיל – אחד מהשינויים הרבים שמתחוללים בגופנו עם הגיל הוא השינוי בהרכב הגוף: בעוד שמסת השומן עולה, מסת השריר פוחתת. השינוי הזה, יחד עם גורמים נוספים כגון הירידה בדרישה הקלורית של אברי הגוף החיוניים, תורמים לירידה בקצב המטבולי במנוחה. רק כדוגמה, מבוגרים מעל גיל 70 לרוב יהיו בעלי קצב מטבולי במנוחה הנמוך ב- 20-25% מזה של מבוגרים צעירים. הירידה בקצב המטבולי במנוחה, הופכת את ההפחתה במשקל לקשה יותר ככל שאנו עולים עם הגיל.
  • נקודת ההתחלה – גם מדד מסת הגוף והרכב הגוף לפני תחילת הדיאטה הם גורמים שנלקחים בחשבון, כששואלים אנשי מקצוע איך לרדת במשקל. הרזייה היא דבר מורכב, ולכן יכול להיות שרמות שונות של הפחתה במשקל (בקילוגרמים) יהיו בעצם שוות ערך לירידה היחסית במשקל (באחוזים). למשל, אדם עם השמנת יתר יכול להוריד כפול במשקל (בקילוגרמים), בעוד שאדם השוקל פחות אולי ירזה פחות בקילוגרמים, אך אחוז הירידה במשקל יהיה זהה אצל שניהם (זה עניין של יחסים: 10/250 =4% וגם 5/125=4%).
  • דיאטות יו-יו – דפוסים קודמים של ירידה ועלייה חוזרת במשקל, יכולים להפוך כל ניסיון לירידה חוזרת במשקל לקשה יותר, בגלל ההשפעה על הקצב המטבולי במנוחה.
  • הרעבה – אם התפריט מכיל מעט מידי קלוריות ממה שנדרש לתפקודי הגוף הבסיסיים, הגוף יכנס למצב של הישרדות ויתחיל לאגור שומן במקום לשרוף שומן. לכן, אם התשובה שלכם לשאלה איך לרדת במשקל היא הרעבה עצמית, תופתעו לגלות כי דווקא תוספת של קלוריות תתרום לתהליך.

איך לרדת במשקל – הדיאטה שבאמת עובדת

כיום יש אין ספור דיאטות מגוונות – כולן מבטיחות ירידה מהירה ומרשימה במשקל, אך קשה לדעת מה באמת עובד. בנוסף, אם תקישו בגוגל את המונח – אכילה רגשית טיפול או רעב מדומה – תקבלו יותר תוצאות ממה שאתם יכולים לדמיין, ולבעיות מסוג זה לאף דיאטת בזק אין מענה. התשובה מבוססת המחקר היא, שאין באמת דיאטה אחת שיעילה עבור כ ו ל ם – ואת זה יגיד לכם כל רופא שמתמקצע בתחום ההשמנה. זאת מפני שלכל אדם יש את הטריגר האינדיווידואלי שלו להשמנה (מתוך גורמים גנטיים, סביבתיים, רפואיים, הרכב הגוף ונקודת האיזון שלו, המצב הרגשי ברקע, ועוד), ואת הטריגר הזה רק רופא מתחום ההשמנה ידע לזהות אחרי בדיקות ותשאול מעמיק.

כך למשל, דיאטה דלת פחמימות ודיאטה קטוגנית עשויות לתרום לירידה משמעותית במשקל בהתחלה, אך מחקרים מראים כי בטווח הארוך אין להן יתרון משמעותי. מה שהכי חשוב זה היכולת לשמור על דפוסי אכילה בריאים לאורך זמן.  המחקרים אף מראים שעבור אנשים המתמודדים עם עודף משקל או השמנת יתר, מסגרת של ליווי צמוד ע”י צוות מקצועי רב-תחומי, תורמת משמעותית לירידה במשקל ויתרה מכך – לשמירה על התוצאות לטווח הארוך.

במסגרת שכזו אף ניתן לקבל טיפול בהשמנת יתר הכולל ליווי רפואי ומתן תרופות נגד השמנה, שפועלות על המנגנונים הפיזיולוגיים בגוף שיצאו מאיזון ואינם מאפשרים לרזות ולשמור על התוצאות הטיפול התרופתי מסייע לשלוט בתיאבון, ברעב ובשובע, לשפר את המקצב המטבולי והוא מהווה מענה מוכח מחקרית בהקשר של איך לרדת במשקל ביעילות.

יש תרופות שההשפעה הגדולה שלהם היא האצת הירידה במשקל דווקא בשבועות הראשונים לנטילה, ויש תרופות שתומכות דווקא בהמשך התהליך, לרבות בשמירה על התוצאות בטווח הארוך. תרופות אלו מאושרות לשימוש על ידי רשויות הבריאות בישראל, בארה”ב ובאירופה.

השארת תגובה

envelope foter
זה הזמן להתחיל את
הטיפול שלכם בהשמנה
השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם:












    [media_param]

    דרכים נוספות
    לדבר איתנו

    דרכים נוספות לדבר איתנו

    כל הזכויות שמורות למרכז הרפואי לטיפול בהשמנה – ד”ר רז 2020
    שיתוף ב facebook
    שיתוף ב linkedin
    שיתוף ב whatsapp
    שיתוף ב email
    שיתוף ב print