ירידה במשקל בהריון – דיאטה בהריון

ירידה במשקל בהריון היא נושא שחשוב להתייחס אליו בצורה רגישה וזהירה.

ההיריון הוא תקופה שבה בריאות האם והעובר חשובים במיוחד

ואסור להתפתות לדיאטות שמבטיחות ירידה במשקל בהריון בצורה לא מבוקרת ולא בריאה.

עם זאת, גם עליה מרובה במשקל במהלך ההיריון איננה בריאה,

ולכן חשוב לשמור על מש\קל בריא ומאוזן.

חשיבות משקל האם בהיריון

משקל האם בהיריון איננו רק מונח של מספרים,

כיוון שלמשקל יש משמעות והשפעה הן על בריאות האם והן על בריאות העובר.

עלייה מוגזמת במשקל במהלך ההיריון עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות סוכרת הריון,

לחץ דם גבוה וסיבוכים במהלך הלידה. מצד שני,

עלייה לא מספקת במשקל עלולה להוביל לתת תזונה לתינוק,

שעלולה לגרום למשקל לידה נמוך ולבעיות התפתחותיות.

העלייה המומלצת במשקל משתנה בהתאם למדד מסת הגוף (BMI) של האם לפני ההיריון:

  • נשים שמתחילות הריון בתת משקל, מומלץ לעלות כ-12.5-18 קילוגרם.
  • נשים עם BMI תקין לפני ההיריון צריכות לשאוף לעלייה במשקל של כ-11.5-16 קילוגרם.
  • לאישה הסובלת מעודף משקל לפני ההיריון, מומלצת עליה מתונה יותר של 7-11.5 קילוגרם
  • נשים עם עודף משקל ניכר צריכות לכוון לעלייה של כ-5-9 קילוגרם.

עד כאן הטבלה, ועכשיו המציאות…

ישנן מספר סיבות שגורמות לכך שנשים עלולות להשמין בהיריון הרבה מעבר למומלץ:

סיבות הורמונליות

השמנה היא לא רק העדר כוח רצון אלא מוכתבת מגורמים רבים שלא תמיד יש לנו שליטה עליהם,

כגון חוסר איזון הורמונלי ומצב של מווסת של הורמוני השובע והרעב.

מכיוון שהיריון מאופיין ממילא בשינויים הורמונליים,

כך גם מנגנונים אלה עלולים להשתבש ולהתבטא ברעב מוגבר,

לרבות חשקים למזונות מסוימים.

לא בכדי נולדה הקלישאה על נשים בהיריון שמשתוקקות למלפפון חמוץ ושוקולד – העדפות המזון משתנות בהיריון.

ירידה במשקל בזמן היריון
ירידה במשקל בזמן היריון

סיבות רגשיות

מבחינה פסיכולוגית, לנשים בהיריון יש תחושה שהן “אוכלות בשביל שניים” ולעתים סבר זו משחררת את הרסם ומובילה לאכילת יתר.

בנוסף היריון הוא תקופה שלעתים כרוכה בסטרס, שיכול גם הוא לתרום לאכילה רגשית ועלייה במשקל.

סיבות פיזיולוגיות

לכאן נכניס את הבחילות המפורסמות שהן מנת חלקן של נשים רבות.

לרוב הרצון של אישה הסובלת מבחילה יהיה למזון פחמימתי (קרקרים, לחם) לעתים תכופות, מה גם שתחושת רעב עלולה להגביר את הבחילה.

אמנם ישנן נשים שבגלל ההקאות דווקא יורדות במשקל בהיריון, אבל הן המיעוט.

בנוסף, בחילות הבוקר שוככות לרוב סביב שבוע 12-13 ואז התיאבון חוזר ונשים עשויות לאכול יותר כדי לפצות על צריכת מזון מופחתת מוקדמת יותר.

שינה לא מאוזנת

ידוע כי גם השינה עלולה להשתבש בהיריון, בעיקר לקראת הלידה, אם בגלל הלחץ, הדריכות או חוסר הנוחות לישון.

שינה לא מספקת תורמת גם היא לעלייה במשקל ובנוסף מפנה יותר זמן לאכילה.

​האם מומלץ לרדת במשקל במהלך היריון?

כלל, ירידה במשקל בהריון איננה מומלצת, כיוון שהיריון הוא תקופה שבה גוף האישה עובר שינויים משמעותיים לתמיכה בעובר הגדל,

ועלייה מסוימת במשקל היא נורמלית והכרחית לבריאות האם והתינוק.

עם זאת, חשוב להתמקד בהשגת עלייה בריאה ומאוזנת במשקל, בהתבסס על BMI לפני ההיריון ונסיבות אישיות.

שמירה על תזונה נכונה ועיסוק בפעילות גופנית סדירה ומתונה, יכולים לסייע בניהול עלייה במשקל בטווחים המומלצים.

במקרים ובהם כבר חלה עליה משמעותית במשקל,

יש לנסות לעצור את המגמה ולצמצם את הפערים שנוצרו בין העלייה בפועל לבין הכמות המומלצת.

לדוגמא – אם אישה בחודש שישי מגלה שכבר עלתה 10 ק”ג, כדאי לחשב “מסלול מחדש”

ולמנוע את המשך המגמה ביתרת ההיריון.

חשוב לזכור כי ככל שתהיה עליה מואצת במשקל במהלך ההיריון,

כך ירידה במשקל אחרי לידה תהיה מאתגרת יותר.

מה מומלץ לעשות בנוגע לעלייה במשקל במהלך הריון?

ראשית להירגע – הסטרס והאיסורים רק יובילו לאכילת יתר.

אם הבנת שעלייך למתן את ההשמנה בהיריון, אנחנו כבר בחצי הדרך.

לא ניתן כאן טיפים לירידה במשקל ביריון אלא לאיזון העלייה במשקל:

  • אכלי תזונה מאוזנת – התמקדי בצריכת תזונה מאוזנת הכוללת מגוון פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים. הימנעי מצריכה מופרזת של מזונות עתירי קלוריות ודלים בתזונה.
  • ארוחות קטנות – העדיפי ארוחות קטנות על פני היום, הדבר יסייע גם להפחתת בחילות, ישמור על רמות סוכר יציבות בדם וימנע רעב מוגזם.
  • פעילות גופנית – נסי לשמור על תנועתיות ופעילות מתונה כגון הליכה או שחייה, הזמיני חברה ונצלי את הזמן לפטפוטים, תרוויחי כך זמן איכות ואיוורור מנטאלי.
  • הקפידי על שתייה – בהיריון מומלץ להקפיד במיוחד על שתייה מרובה, בדגש על מים, וממילא כך גם תאכלי פחות.

קחי בחשבון כי ירידה במשקל בהריון היא לא באמת הרזיה כי אם עלייה מתונה במשקל,

במידה שתספיק לכלכלת העובר ותתמוך בבריאותך.

טיפול בהשמנה צריך להתחיל רק לאחר ההיריון ולאחר תקופת רגיעה שבה תתרכזי בתינוקך ובעצמך.

היריון ולידה הם שינוי משמעותי לגוף וחשוב לאפשר לו להתאושש בקצב שלו.

עם זאת, אם חלפו מספר חודשים ואת מתקשה להשיל את המשקל העודף – מומלץ לפנות למרפאה לטיפול בהשמנה.

קחי בחשבון כי לאחר כל היריון עלול להיוותר שומן עודף ולאחר מספר לידות מדובר בעודף רציני.

תוכנית טיפול מקיפה בהשמנה יכולה לסייע לך להגיע בחזרה למשקל מאוזן ובריא,

ולמנוע התפתחות של תסכול ומעגל בעייתי של אכילת יתר.

במרכז הרפואי ד”ר רז מיומנים בהתאמת תוכניות טיפול לנשים לאחר לידה,

המבקשות להוריד את המשקל העודף בדרך מבוקרת ויעילה.

טיפול תרופתי בהשמנה במספר סוגים של תרופות להרזיה, מפוקח רפואית ומלווה ע”י תזונאית,

יכול להיות הדרך שאת מחפשת כדי לחזור לגוף שאת מכירה.

שאלות ותשובות - ירידה במשקל בהריון – דיאטה בהריון

השארת תגובה