מגזין המרכז הרפואי
לטיפול בהשמנה

רישום לנויזלטר

השמנת יתר ועודף משקל

השמנת יתר ועודף משקל

זוהי עובדה מדאיגה מאוד, ואם נפרוט אותה למספרים, נראה כי מעל ל-650 מיליון בני אדם בעולם סובלים מהשמנה. בישראל, כמחצית מהאוכלוסייה (48%) נכללת בהגדרה של

למאמר »
איך לרדת במשקל

איך לרדת במשקל?

בין אם אתם רוצים להרזות בגלל אירוע מיוחד או שאתם מעוניינים לשפר את בריאותכם בגלל עודף משקל או השמנת יתר – בשני המקרים ירידה במשקל

למאמר »
איך לרדת במשקל בשבוע

איך לרדת במשקל בשבוע

מתמודדים עם עודף משקל או השמנת יתר? שוב מרגישים תקועים עם הדיאטה? מחפשים כל דרך אפשרית איך לרדת במשקל בשבוע באופן הכי יעיל, ומוכנים להשקיע

למאמר »
תזונה נכונה

תזונה נכונה

קרן קיימת לאשליות: מדוע אתם טועים בחישוב הקלוריות שלכם?

המדד לשמירה על תזונה נכונה מחושב דרך צריכת קילו-קלוריות (קק”ל), אבל שיטה זאת לא רק בעייתית, היא עלולה לעתים קרובות להביא לתוצאה הפוכה. מהן בעצם קלוריות ומדוע לא נכון לסמוך עליהן כדי לרדת במשקל?

ב-1993 חויבו יצרני ויבואני המזון בישראל לציין על האריזה של כל מוצר את ערכיו התזונתיים. המודעות עבור טיפול בהשמנת יתר ולמאכלים לא בריאים גברה, ובעולם כבר החלו להגיע לתובנה שיש לנסות למגר השמנה בכל דרך אפשרית. המטרה בחוק הסימון התזונתי הייתה לייצר מעין “תעודת זהות” שתבהיר מהם הרכיבים ותכולת המוצר.

החיים הפכו לקלים יותר, כבר לא היה צורך לתור אחרי טבלאות בעיתונים ובספרים (האינטרנט היה אז בחיתוליו) ולעשות את החישובים. בראש הטבלה שהתנוססה על המדבקה ניצב דרך קבע סימון הקלוריות, מתוך הבנה והסכמה שזהו הנתון החשוב ביותר עבור הצרכן.

מהי קלוריה, בעצם? הגוף החי מפיק אנרגיה מחמצון של גלוקוז, וקלוריות הן מאגר האנרגיה שהגוף זקוק לו כדי להמשיך לתפקד. המונח הנכון, אגב, למדידה בתחום המזון הוא קילו-קלוריה (קק”ל) – אלף קלוריות, האנרגיה הנדרשת לחימום ליטר מים במעלה אחת. יש שיטות שונות למדידת קלוריות, והן משמשות כיחידה האוניברסלית והפשוטה ביותר לפיקוח על הצריכה היומית שלנו. השאלה היא האם אנחנו יודעים כיצד לעשות את זה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, התשובה עבור רובנו היא לא.

משמירה לדיכאון: הרעבה עצמית היא לא שיטה לתזונה נכונה

“העיכול הוא עסק מורכב במיוחד”, כתב הביולוג האמריקאי רוברט דאן, “השיטה פותחה במאה ה-19 כדי לחשב מספר קלוריות ממוצע בגרם אחד של שומן, חלבון ופחמימה, אבל אין כזה דבר, מזון ממוצע”. גם אם דאן ומומחים אחרים עדיין מסכימים שלא נמצאה שיטה טובה יותר, תהליכי ייצור המזון שונים ותהליכי קבלתם בגוף מסועפים, שלא לדבר על כך שכל אדם מעכל את המזון באופן שונה.

בניגוד לחידה הישנה “מה כבד יותר, קילו ברזל או קילו נוצות”, במקרה של קילו-קלוריות בהחלט יש הבדל בהרכב החומרים, בדרך בישולם, בדרך אכילתם ובעוד הרבה מאוד גורמים. להבדלים הללו אנשים רבים אינם מודעים.

אז מדוע כל כך חשוב להבהיר שקיים ספק גדול באשר לאמינותה של ספירת הקלוריות? משום שכמו בכל דבר, חישוב לא נכון מוביל לטעויות, ועל טעויות משלמים, במקרה הזה לא בכסף אלא במשקל. מאמר שפורסם במגזין “Health” מנה מספר מיתוסים שגויים שהופרכו, בהם הטיעון לפיו חישוב קלוריות הוא שיטה בטוחה להפחתה במשקל ותזונה נכונה.

במאמר אף הוצג מחקר שבדק קבוצות שונות של נשים, שרובן שמרו על ספירה של 1,200 קלוריות ביום, הנחשבת למינימלית עבור בנות מינן. במחקר נמצא כי חלק גדול מנשים אלה לקו בלחצים נפשיים שגרמו להפרשת הורמון הקורטיזול. הורמון זה מעורר את הצורך בסוכרים ובשומנים, מעודד צריכת מאכלים עתירי שומן וגורם לעלייה במשקל.

השימוש בספירת קלוריות כמדד מוחלט וכמעט בלעדי לשמירה על משקל עלול לייצר את הפעולה ההפוכה. כשאוכלים פחות נהיים עייפים, עצבניים ומדוכאים. השאלה העיקרית היא לא כמה אתה אוכל אלא מה אתה אוכל. מי שלא מקפיד על תזונה נכונה עלול להגיע למצב של עודף משקל, גם אם נדמה לו שמבחינת צריכת הקלוריות הוא עושה הכול נכון.

הפיתרון לתזונה נכונה? ייעוץ וליווי של איש מקצוע מוסמך 

אז מה אתם צריכים לעשות כדי לרזות? אם אתם סובלים מעודף משקל, אל תניחו שירידה בצריכת הקלוריות היומית שלכם פשוט תעשה את העבודה. נהפוך הוא, רוב הסיכויים שבטווח הארוך רק תעלו במקום לרדת, וייתכן שלא תוכלו בכל מקרה לעמוד בתנאים שגזרתם על עצמכם.

מומלץ להיוועץ בדיאטן קליני מוסמך כדי להימנע מחישובים לא נכונים של צריכת מזון ולקבל הרגלי תזונה נכונה המתאימים לשגרת חייכם. כמו כן, מומלץ לבדוק שילוב של טיפול תרופתי בהשמנה המותאם אישית עבור ירידה במשקל בגיל המעבר עם טיפול תזונתי מתאים, לירידה מאוזנת, מבוקרת ונכונה במשקל.

השארת תגובה

envelope foter
זה הזמן להתחיל את
הטיפול שלכם בהשמנה
השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם:












    [media_param]

    דרכים נוספות
    לדבר איתנו

    דרכים נוספות לדבר איתנו

    כל הזכויות שמורות למרכז הרפואי לטיפול בהשמנה – ד”ר רז 2020
    שיתוף ב facebook
    שיתוף ב linkedin
    שיתוף ב whatsapp
    שיתוף ב email
    שיתוף ב print