גנטיקה והשמנת יתר

האם גנטיקה להשמנת יתר היא גזירת גורל?

בשנים האחרונות חלה עליה מדאיגה בממדי ההשמנה בארץ ובעולם ויש מדינות כמו ארה"ב שבה מעל שני שלישים מהאנשים סובלים מעודף משקל ורבים מהם נמצאים במצב של השמנת יתר.

נהוג להטיל את האשם המיידי באורח החיים המערבי, אשר מנגיש מזון מעובד וכרוך לעתים במיעוט של פעילות גופנית, אבל נשאלת שאלה גם לגבי גנטיקה והשמנת יתר.

איזה משקל יש לגנטיקה בהשמנה והאם זו גזירת גורל? האם מי שהוריו סובלים מהשמנת יתר יסבול מכך גם הוא?

אין ספק שחקר תפקידה של הגנטיקה בהתפתחות השמנת יתר הוא נושא שמעסיק את המדע והרפואה שנים רבות, אבל נראה שבשנים האחרונות חלה פריצת דרך אשר מאפשרת להתמודד גם עם נטייה גנטית להשמנה ולנצח אותה – ואלו הן התרופות להורדה במשקל.

משקל הגנטיקה בהשמנה – תרתי משמע

אז איזו משמעות יש לתחום גנטיקה והשמנת יתר? אין ספק שגנטיקה ממלאת תפקיד מרכזי בקביעת נטייתו של אדם להשמנה.

מחקרים שנערכו על תאומים ומשפחות הראו שהשמנה אכן נוטה להופיע בשכיחות גבוהה יותר במשפחות שבהן אחד ההורים או שניהם סובלים מהשמנת יתר.

במקרה כזה הסבירות שגם ילדיהם יפתחו השמנה עולה באופן משמעותי.

ומדוע? נטייה גנטית להשמנה כוללת גורמים רבים ובהם מוטציות שונות, קצב חילוף חומרים, מנגנוני רעב ושובע, אגירת שומן, הפרשת אינסולין, תפקוד בלוטת התריס, איכות שינה ואפילו התנהגות שונה של חיידקי מעי.

כל אלה הם מרכיבים אשר משפיעים על המשקל שלנו ואם אחד או יותר מהם משובש אצל ההורים, ייתכן שהדבר עבר בתורשה גם לילדים ומוביל גם אצלם להשמנת יתר.

אבל הבעיה העיקרית היא כי גנטיקה והשמנת יתר כבר הפכו לתירוץ – אנשים רבים סבורים שנטייה גנטית להשמנה היא גזירת גורל ולמעשה אין להם אין לעקוף אותה ולהילחם בה, אבל מדובר בטעות.

גנטיקה והשמנת יתר הם בפירוש קשר שניתן לנתק ולנצח, ולחיות חיים מאוזנים ובריאים.

לא על הגנטיקה לבדה

קשה לנתק את גנטיקה והשמנת יתר גם מהסביבה – שהרי במשפחות עם נטייה גנטית להשמנה יש לעתים גם דפוסי התנהגות ואכילה שעוברים אל הילדים והם בפירוש לא גזירת גורל.

החל מהבחירה איזה אוכל לקנות ולהחזיק בבית, זמני ארוחות, אכילה מול מסך, שתיית משקאות ממותקים ועוד – כל אלה משחקים תפקיד דרמטי מעבר לתחום של גנטיקה והשמנת יתר ותורמים גם הם להשמנה.

אנחנו יודעים כי קיימת אינטראקציות מתמדת בין גנים לסביבה, וברור כי סביבה המעודדת אורח חיים יושבני וגישה קלה לאוכל משמין תתרום להשמנה, ולעומת זאת אנשים עם אותה נטייה גנטית, עשויים להישאר רזים בסביבה המקדמת הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית סדירה.

מעבר לכך – שמעתם על אפיגנטיקה? זהו התחום הכולל השפעות גנטיות שאינן קשורות במבנה הגנים, כגון תזונה של האם בהיריון, סטרס, חשיפה לכימיקלים, השפעות הורמונליות ועוד, אשר יכולים לשנות דפוסי ביטוי של גנים ולהגביר את הסיכון להשמנה.

שינויים אפיגנטיים אלו יכולים לעבור בתורשה על פני דורות, ולהנציח עוד יותר את הסיכון להשמנה.

תרופות להרזיה – לעקוף את הגנטיקה

לאור כל האמור, נראה כאילו המשחק לפעמים אבוד מראש. אנשים אומרים לעצמם שהשפעות של גנטיקה והשמנת יתר מכתיבות את חייהם ונגזר עליהם להיות שמנים.

ממש לא! טיפול בהשמנה באמצעות תרופות הוא אחת הדרכים הטובות ביותר לנצח את הגנטיקה ולעקוף אותה, לטובת ירידה מבוקרת ויעילה במשקל.

תרופות להרזיה פועלות ברובן על מנגנוני הרעב והשובע – הן מדכאות את התיאבון ומשרות תחושה ממושכת של שובע לאחר ארוחות.

כך שגם אם בגלל הגנטיקה קיבלתם בתורשה מנגנונים משובשים של ויסות תיאבון, אגירת שומן או הפרשת אינסולין – התרופות להרזיה יוכלו לאזן זאת.

יתרה מכך, בשל מנגנוני הפעילות היעילים שלהן, תרופות להרזיה יכולות להתמודד גם עם מצבים של אכילה רגשית, לעודד גמילה מסוכר במקרי הצורך ולהפחית חשקים פתאומיים שמשגרים אותנו אל המקרר, בעיקר בשעות הלילה…

ע"פ הוראות משרד הבריאות, טיפול תרופתי בהשמנה ניתן לאנשים עם BMI מעל 30 או BMI מעל 27 עם גורם סיכון נוסף הקשור בהשמנת יתר.

במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה ד"ר רז כבר צברו ניסיון רב שנים בטיפול באמצעות התרופות הללו, וכיום כבר עושים שם שילובי תרופות מסוגים שונים, על מנת להגביר את האפקטיביות של הטיפול ולהפחית תופעות לוואי.

תהליך הטיפול כולל פיקוח רפואי של ד"ר רז, רופא המתמחה בטיפול בהשמנת יתר, וליווי תזונתי שמסייע לאמץ תפריט בריא והרגלי אכילה נכונים לאורך זמן.

במרכז הרפואי מעידים כי הם מכירים היטב את הנטייה של אנשים להיתלות בנושא של גנטיקה והשמנת יתר כתירוץ (או סיבה) למצבם, והמטופלים מופתעים לגלות שהטיפול התרופתי להשמנה מסיר את המגבלה הזו מעל הפרק.

אבל – כאן נכנס במלוא חשיבותו הנושא של טיפול רב תחומי בהשמנה. אם התרופות להרזיה יינתנו שלא במסגרת טיפול מסודרת, הרי שבתום הטיפול הגנטיקה תרים ראש והמשקל יעלה מחדש.

הטיפול הרב תחומי מבטיח שבצד התרופות, יקבלו המטופלים הדרכה מלאה וכלים יעילים כיצד ליישם את אורח החיים החדש לטווח ארוך.

זאת על מנת להבטיח שגם אלו אשר סובלים ממצב שך גנטיקה והשמנת יתר, יוכלו להמשיך ולנצח את הגנטיקה, גם לאחר שהטיפול יסתיים.

לסיכום – גנטיקה ללא ספק משחקת תפקיד משמעותי בהתפתחות השמנת יתר, אבל ניתן לנצח אותה.

טיפול תרופתי יכול להניע תהליך שלאחריו ניתן לארגן גורמים סביבתיים ובחירות אורח חיים באופן שימנע עליה מחודשת במשקל.

בסופו של דבר כך ניתן להוביל לאסטרטגיות מניעה וטיפול יעילות יותר בהשמנה, גם במצבים של גנטיקה והשמנת יתר, הן עבור הפרט והן לטובת המערכת.

שאלות ותשובות - גנטיקה והשמנת יתר

השארת תגובה