השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער

איך מטפלים בהשמנת יתר בקרב בני נוער?

בשנים האחרונות חלה עליה של ממש בנתוני השמנת יתר בקרב בני נוער.

ע"פ הנתונים אחד מכל שלושה ילדים בין הכיתות ז'-י"ב בישראל סובל מעודף משקל, כאשר חלק מהם אף סובלים מהשמנת יתר.

מדובר בבעיה בעלת השלכות בריאותיות, משפחתיות, חברתיות ואישיות מרחיקות לכת, עם פוטנציאל לנזק ארוך טווח.

לאור העובדת שסיכויים של מתבגר שמן להיות גם מבוגר שמן גבוהים יותר, הרי שדווקא בגיל הצעיר נדרשת התערבות מוקדמת לצורך קידום אורח חיים בריא ואיזון המשקל.

למרבה המזל, בחמש השנים האחרונות נוסף כלי טיפולי יעיל לסל הכלים אשר יכול לסייע לדור הצעיר במלחמתו בעודף המשקל – תרופות לטיפול בהשמנה לבני נוער.

תרופות אלה ניתנות בפיקוח רפואי ובמרכז הרפואי לטיפול בהשמנה ד"ר רז מדווחים על אחוזי הצלחה מרשימים בטיפול בנושא השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער.

השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער – הסיבות העיקריות

אחד הגורמים העיקריים להשמנה הוא כמובן הגנטיקה, אבל היא איננה גזירת גורל.

אמנם לילדים אשר הוריהם סובלים מעודף משקל, יש סיכון גדול יותר להשמין – הן בשל המטען הגנטי והן בשל הרגלי האכילה בבית, אבל קיים משקל רב גם לגורמים סביבתיים ונפשיים.

עם ההבנה כי השמנת יתר היא מחלה כרונית אשר יש להתייחס אליה בכלים רפואיים לכל דבר, ברור כי גם השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער מצריכה התייחסות הוליסטית למגוון גורמים אלה, ובהם:

  • אורח חיים יושבני – השכיחות של פעילויות בישיבה, ריבוי זמן מסך, משחקי וידאו ומעורבות גוברת במדיה חברתית, עלתה משמעותית בקרב בני נוער והיא גוררת השלכות רבות. לא זו בלבד שהרגלי המסך מפחיתים משמעותית את התנועתיות במהלך היום, הם גם תורמים להרגל אכילה בעייתיים כגון אכילה מוך מסך, תוך הסחת דעת וצריכת כמויות גדולות יותר של מזון.
  • תזונה לקויה – צריכת מזון עתיר קלוריות ודל בחומרי תזונה, כגון מזון מהיר, משקאות ממותקים וחטיפים, נפוצה מאד בקרב בני נוער. הזמינות והנגישות של מזון מעובד, מהיר ולרוב גם טעים, היא פיתוי גדול מאד עבור נערים ונערות, אשר מתקשים לנהל ארוחות בריאות בזמנים נכונים. התפריט שלהם פעמים רבות דל בפירות וירקות, דגנים מלאים, דגים וסיבים תזנותיים.
  • גורמים סוציו-אקונומיים – בקרב קהילות בעלות הכנסה נמוכה יחסית קיימת לעתים גישה מוגבלת לאפשרויות מזון בריא ומתקני פנאי, וכתוצאה מכך הם חשופים למזון לא בריא ומיעוט בפעילות גופנית.
  • גורמים פסיכולוגיים – תחום זה הינו בעל משקל רב בתחום השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער. מדובר בגיל רגיש ממילא, עתיר הורמונים מחד ולחצים חברתיים מאידך, וכך ניתן לראות כי מתח, חרדות, דיכאון ואכילה רגשית נפוצים בקרב בני נוער ותורמים לעלייה במשקל. חלק מבני הנוער עשויים לפנות לאוכל כמנגנון התמודדות, והדבר מוביל לעלייה מוגזמת במשקל.

"אני לא מסוגלת להסתכל על עצמי במראה"

ההשלכות של השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער הן קשות וחריפות.

השמנת יתר היא גורם סיכון ממשי להתפתחות סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן – גם בגיל הצעיר.

אבל ההשמנה משפיעה לא רק על הבריאות הגופנית של בני הנוער, אלא גם על הרווחה הכללית, ההערכה העצמית ואיכות החיים של הנער או הנערה.

בני נוער שמנים נוטים יותר לחוות דימוי עצמי נמוך, חוסר שביעות רצון עצמית, דיכאון וחרדה.

הם מועדים לדחייה חברתית, לעג ומכאן לעתים לשנאה עצמית הרסנית, ואלה עלולים להוביל כדור שלג שכולל גם התדרדרות בלימודים, שרק מעצימה את הדימוי העצמי הנמוך.

השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער בעייתית שבעתיים בעידן הרשתות החברתיות, המקדש ניראות נוצצת וסלפי ייצוגי.

ריבוי הזדמנויות הצילום והתמונות מחד וקלות הביקורת שניתן להעביר מאידך, מרתיעה בני ובנות נוער רבים מלהעלות את עצמם לרשת, קל וחומר במצב של עודף משקל.

לצערנו בני נוער עם עודף משקל או השמנת יתר נופלים פעמים רבות קורבן לבריונות וחרם, עד כדי הסתגרות ודיכאון.

מכאן נגזרת גם השלכה על המשפחה כולה, אשר מקיפה את בן הנוער ורואה בסבלו אבל פעמים רבות אינה יכולה לסייע בשיפור ביטחונו העצמי.

יתרה מכך, הורים רבים מנסים לקדם תהליכי הרזיה אצל ילדיהם בדרכים שגויות אשר מערערות את הדימוי העצמי אף יותר ותורמות להתפתחות הפרעות אכילה.

במרבית הפעמים נדרש פתרון רב מקצועי אשר יידרש למגוון המאפיינים של השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער, על מנת לעודד ולהוביל תהליך נכון ובריא של הפחתה במשקל, לטווח הארוך.

שיטות טיפול בבני נוער עם עודף משקל

המרכז הרפואי ד"ר רז מטפל כבר מספר שנים בהצלחה רבה בילדים ובני נוער, באמצעות תוכניות טיפול המותאמות עבורם באופן אישי.

מסגרת הטיפול מציעה מערך תמיכה מקיף שכולל כלים ייחודיים עבור בני נוער, ובהם טיפול תרופתי משולב לירידה במשקל, שמותאם אישית לגילאי 12-18.

תרופות לטיפול בהשמנת יתר הן המהפכה הגדולה של העשור האחרון בתחום טיפול בהשמנה, וחלק מהן מותאם גם לבני ובנות נוער.

התרופה רזין למשל, אשר פועלת על מנגנון דיכוי התיאבון, מותרת לשימוש החל מגיל 16 בקרב בני נוער הסובלים מהשמנת יתר חמורה, התרופה סאקסנדה אשר משרה תחושת שובע לאחר ארוחות ומדכאת תיאבון מותרת לשימוש החל מגיל 12 ובדרך לישראל נמצאת התרופה המדוברת וויגובי, שגם היא נמצאה במחקרים כיעילה מאד בהרזיה עבור בני נוער, ורשמה הפחתה מרשימה של מעל 16% מהמשקל במשך שנה.

אבל חשוב להבין כי תרופות לירידה במשקל אינן קסם. מאד לא מומלץ לגשת לרופא ולבקש תרופת הרזיה כדי להתמודד עם השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער.

טיפול תרופתי בהשמנה צריך להינתן במרפאה לטיפול בהשמנה, תחת פיקוח של רופא ובליווי תזונאית, על מנת להוביל תהליך נכון ומבוקר של הרזייה. כלל זה נכון עבור מבוגרים ותקף שבעתיים במקרה של בני ובנות נוער.

תוכנית הטיפול במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה מפוקחת באופן ישיר ע"י ד"ר רז הגואל, המתמחה בטיפול בהשמנה, וכוללת ליווי תזונתי למען קידום אכילה בריאה ועידוד תזונה מאוזנת עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים.

זאת מתוך הבנה כי חינוך מגיל צעיר של בני נוער ובני משפחותיהם לגבי תזונה, שליטה במנות ואכילה מודעת, יכול לעזור לטפח בחירות מזון בריאות יותר לאורך כל החיים.

בנוסף ישנה חשיבות גדולה להגברת הפעילות הגופנית המסייעת בניהול המשקל והרווחה הכללית, ותורמת לאימוץ אורח חיים בריא לאורך שנים רבות.

שאלות ותשובות - השמנת יתר ועודף משקל בקרב בני נוער

השארת תגובה