השמנת יתר וסוכרת

מהו הקשר בין השמנת יתר וסוכרת?

השמנת יתר וסוכרת הן שתי מחלות אשר קשורות זו בזו באופן משמעותי ושתיהן נמצאות במגמת עלייה בעולם המערבי.

כיום ידוע כי השמנת יתר נחשבת לגורם סיכון משמעותי לפתח סוכרת מסוג 2, גם בקרב ילדים, כאשר מדובר בקשר דו כיווני – השמנה היא גורם סיכון שתורם להתפתחות סוכרת סוג 2, ומאידך הטיפול באינסולין בחולי סוכרת עלול להוביל להשמנת יתר.

מכיוון ששיעורי ההשמנה נמצאים בעליה בישראל ובעולם, כך בהתאמה גם הסוכרת נמצאת במגמת עלייה וברור כי אם נשכיל לטפל במגפת ההשמנה – כך יפחת מספר מקרי החולים המאובחנים עם סוכרת סוג 2.

במובן הזה, תרופות לירידה במשקל הן בשורה גדולה עבור אנשים הסובלים ממצב של השמנת יתר וסוכרת, כיוון שהן תורמות לשיפור בשתי המחלות.

 

מהו מנגנון השמנת יתר וסוכרת?

השמנת יתר היא מצב שבו מצטבר יתר שומן בגוף, כאשר נהוג למדוד את ההשמנה בערכי מסת הגוף – זהו אותו BMI ידוע שמחושב כאשר מחלקים את המשקל בגובה בריבוע, ומחולק לקטגוריות הבאות:

BMI 18.5-25 – משקל תקין

BMI 25-30 – עודף משקל

BMI מעל 30 – השמנת יתר

כאשר אדם סובל מהשמנת יתר, יכולת גופו לנצל אינסולין, הורמון המווסת את רמות הסוכר בדם, נפגעת.

מצב זה ידוע בתור תנגודת לאינסולין.

עמידות לאינסולין ועודף משקל יוצרים סוג של "מעגל רשע" – ככל שהגוף הופך פחות מגיב לאינסולין, הלבלב מייצר יותר אינסולין כדי לפצות.

לאורך זמן, עומס זה על הלבלב עלול להוביל לתפקוד לקוי של תאי בטא, כאשר הלבלב מאבד בהדרגה את יכולתו לייצר מספיק אינסולין.

בסופו של דבר, מצב זה עלול לגרום להתפתחות של סוכרת מסוג 2.

בנוסף, ידוע כי השמנת יתר תורמת גם להתפתחות מחלות לב וכלי דם, שהן כשלעצמן עלולות להגביר עוד יותר את הסיכון לפתח סוכרת ומצבים כרוניים אחרים.

חשוב לציין שלא כל האנשים הסובלים מהשמנת יתר מפתחים סוכרת, ולא כל האנשים עם סוכרת סובלים מהשמנת יתר, אבל ככל שנשכיל להפחית את שכיחות אחת המחלות – כך נצליח לשלוט טוב יותר גם במחלה השניה.

השמנת יתר וסוכרת בקרב ילדים

אחד הנתונים המדאיגים ביותר לגבי השמנת יתר וסוכרת היא הקשר הקיים גם בקרב אוכלוסיה צעירה – ילדים ומתבגרים.

ילדים אשר סובלים מהשמנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2, בעיקר בקרב בנות וסיכון זה גובר משמעותית אם במשפחת הילד/ה ישנו חולה סוכרת נוסף.

למעשה, מבדיקה של מתבגרים עם סוכרת סוג 2 עולה כי מרביתם סובלים מהשמנת יתר, אשר ידוע כי מהווה גורם סיכון גם למחלות נוספות אצל ילדים ומתבגרים.

לפיכך, ילדים הם אוכלוסיית יעד חשובה במיוחד לטיפול בנושא ההשמנה, על מנת למנוע מהם לגדול כמבוגרים חולים, בעיקר לאור ההבנה כי אנשים עם השמנת יתר וסוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, כולל התקפי לב ושבץ מוחי.

הם גם רגישים יותר למחלות כליות, נזק עצבי, בעיות ראייה וסיבוכים בכף הרגל.

מדובר במצב בעל השלכות רפואיות, אישיות, ציבוריות וכלכליות משמעותיות, אשר בכוחנו למנוע אותו, או לפחות להפחית משמעותית.

הדרך העיקרית לעשות זאת היא באמצעות העלאת המודעות וקידום אורח חיים ובריא, כאשר היום ניתן לשלב גם טיפול תרופתי בהשמנה, אשר יכול לסייע לנו לגדל דור בריא יותר, במשקל מאוזן.

האם הפחתה במשקל מונעת סוכרת?

התשובה היא בפירוש כן.

נתחיל ממניעה – כיום ידוע כי הפחתה של 5% בלבד ממשקל הגוף, מורידה ב-80% (!) את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 וככל שמורידים במשקל יותר ומתקרבים למשקל בריא ומאוזן, כך קטן הסיכון בהתאמה.

כל זאת נכון שבעתיים עבור אנשים אשר ממילא נמצאים בסיכון גבוה לחלות בסוכרת סוג 2 בשל היסטוריה משפחתית, ובמצבים של עודף משקל ניכר הסיכון אצלם גובר עוד יותר.

גם בקרב אנשים אשר כבר נמצאים במצב של טרום סוכרת או סוכרת סוג 2 בתחילתה – ירידה במשקל יכולה למנוע את התפתחות הסוכרת והחמרתה.

אבל לא רק מניעה – מחקרים מוכיחים כי הפחתה במשקל עשויה להוביל להורדה במספר התרופות אשר חולי סוכרת סוג 2 נזקקים להן, עד כדי ריפוי מוחלט.

ואם בעבר חשבנו שרק ירידה דרסטית במשקל תעשה את העבודה – הרי שכיום ברור שגם ירידה מתונה במשקל יכולה לשפר משמעותית את מצב הסוכרת ואף להביא לריפוי מוחלט.

מכאן ההבנה לגבי חשיבותן של תרופות לטיפול בהשמנה, אשר יכולות לתרום ליכולת להשתלט על מגפת הסוכרת.

טיפול במצבי השמנת יתר וסוכרת

בשנים האחרונות גדלה ההבנה לגבי הסיבות להתפתחות השמנת יתר ובהן סיבות רפואיות להשמנה, גנטיקה ואורח חיים לקוי.

השילוב הזה גורם לכך שאנשים מתקשים לשלוט בהשמנה, גם כאשר הם מנסים לאזן את אורח החיים, ולפיכך נחוץ כלי נוסף אשר יכול לסייע להם לעשות זאת.

טיפול תרופתי בהשמנה נותן מענה לשתי המחלות – השמנת יתר וסוכרת ומצליח להוביל לשיפור משמעותית במדדים.

למעשה טיפול תרופתי בהשמנה התפתח מהטיפול התרופתי בסוכרת, לאחר שהתברר שהתרופות החדשות נגד סוכרת מצליחות להוביל להפחתה משמעותית במשקל.

מדובר ברווח כפול – מטופלים מצליחים להפחית במשקל ולשפר את מצב הסוכרת, עד כדי ריפוי מוחלט, בחלק מהמצבים.

במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה ד"ר רז מטפלים הן בסוכרתיים והן באנשים עם השמנת יתר ללא סוכרת, באמצעות תוכנית מקיפה הכוללת שילובי תרופות להרזיה, פיקוח רפואי, ליווי תזונתי ושינוי באורחות החיים.

טיפול רב תחומי משולב זה נועד לוודא כי המטופלים יצליחו לשמר את המשקל החדש גם בתום הטיפול, לטובת חיים בריאים וטובים יותר.

אין ספק כי טיפול במצבי השמנת יתר וסוכרת הוא אינטרס ציבורי ומערכתי מהמעלה הראשונה וככל שנבין עד כמה חשוב לקיים התערבויות ממוקדות והעלאת המודעות, בצד טיפול תרופתי בהשמנה, נוכל להפחית את נטל השמנת יתר וסוכרת, ולשפר את הבריאות והרווחה של אנשים וחברות בכלל.

שאלות ותשובות - השמנת יתר וסוכרת

השארת תגובה