לרדת במשקל מהר

מנסים לרדת במשקל מהר? לפניכם 7 עובדות חשובות על הרזיה מאת רופאים ודיאטנים קליניים, שאתם פשוט חייבים להכיר. המלחמה בעודף משקל איננה פשוטה והתחום מלא במיתוסים והתנהלות שגויה שעלולה להוביל אתכם למשקל תקוע שמסרב לרדת. מכאן הדרך לתחושת כשלון, תסכול והתנחמות בקופסת גלידה בערב קצרה.

לכן שאלנו את אנשי המקצוע שלנו – רופאים ודיאטנים קליניים שמתמחים בתחום ההשמנה, מהם הדברים הכי חשובים בתחום הירידה במשקל שהרבה אנשים לרוב מפספסים. אז קבלו את הטיפים המקצועיים שלהם לגבי איך לרדת במשקל,  וחלק מהם אולי יפתיעו אתכם…

תבדקו את התרופות שאתם נוטלים

מספר תרופות מרשם נפוצות המיועדות למצבים רפואיים כרוניים, כגון יתר לחץ דם, סוכרת ודיכאון, ידועות כ- "weight positive",  כלומר הן עלולות לגרום לעלייה במשקל, או לחלופין להקשות על הפחתת עודף משקל. עובדה זו חשובה בפרט עבור אנשים שמאמצים דיאטה, לעיתים קיצונית, ומצפים לרדת במשקל מהר אך לבסוף נוחלים כישלון ואכזבה. לכן אם אתם מטופלים בתרופות כרוניות, התייעצו עם הרופא לגבי אלטרנטיבות תרופתיות ניטרליות או כאלו שדווקא יעודדו הפחתה במשקל (תרופות שהן "weight negative").

לרדת במשקל מהרתבדקו את תפקוד בלוטת התריס שלכם

בלוטת התריס עלולה להיות מכשלה בדרך ירידה במשקל. אם אתם לא מצליחים לרדת במשקל, מומלץ לבדוק את תפקודי בלוטת התריס. ניסיונם של אנדוקרינולוגים שונים מלמד כי חלק מהאנשים עם השמנת יתר ועודף משקל,  סובלים מבלוטת תריס שאינה מאוזנת, ולכן כחלק מתהליך ההערכה המקדמי של טיפול בהשמנת יתר ועודף משקל, יש מקום להתייעץ עם רופא ולבדוק לא מעט פרמטרים שונים המתקשרים לתפקודי בלוטת התריס.

אצל אחוז מסוים מהנבדקים עלול להתגלות מצב של תת-פעילות בלוטת התריס – גורם מהותי לעלייה במשקל, שגם ימנע מכם לרדת במשקל מהר. מדובר במצב נפוץ הנקרא היפותיירואידיזם ותסמיניו הנוספים, פרט לקושי לרדת במשקל, הם עייפות, רגישות מוגברת לקור, עור חיוור, כולסטרול גבוה, התכווצויות שרירים ועוד.

וכן, גם משקל תקוע. הבשור הטובה היא שאם אובחנתם עם תת פעילות של בלוטת התריס – ניתן לטפל בכך בקלות יחסית באמצעות תוספת של תחליף סינטטי להורמון תירוקסין שחסר בגוף. כבר כשבועיים לאחר תחילת הטיפול ניתן יהיה לחוש הקלה בתסמיני ואיזון בלוטת התריס יכול לסייע לרדת במשקל במהירות.

אלכוהול מפריע לרדת במשקל מהר

אלכוהול לא רק מכיל "סתם קלוריות ריקות", אלא יש לו השפעה עצומה ועמוקה יותר על תהליך הירידה במשקל. הוא יכול להפריע ולעכב את המטבוליזם (חילוף החומרים) של שומנים, מה שיקשה בפועל על הירידה במשקל. מלבד זאת, משקאות אלכוהוליים מכילים תוספת של פחמימות (וקלוריות), מה שיקשה עוד יותר על הירידה במשקל, וזאת גם אם תפחיתו משמעותית את צריכת הקלוריות הכללית שלכם.

אם קשה לכם לוותר לגמרי על אלכוהול ואתם עדיין תוהים איך לרדת במשקל בקלות, לכל הפחות הזמינו משקה שניתן ללגום ממנו מעט ולאט, כמו כוס יין יבש למשל. מבחינת תדירות שתיית אלכוהול – אין כל רע בשתייה חברתית מפעם לפעם, אבל אם תמצאו את עצמכם מזמינים קוקטייל או כוס יין כמעט בכל יום – הדבר עלול להתבטא גם במשקל.

לא כל הקלוריות שוות בערכן

ישנם הרבה מיתוסים שגויים הקשורים בקלוריות, ודיאטה המתבססת אך ורק על ספירת קלוריות צפויה במרבית המקרים להיכשל. קלוריות אינן רק קלוריות. יש מאכלים שמלבד אספקת קלוריות, גם יזינו את הגוף, ישמרו ויגנו על מסת השריר ויקדמו מטבוליזם תקין – כגון חלבונים דלי שומן, ירקות ופירות טריים ודגנים מלאים.

לעומת זאת, יש מזונות שיספקו לכם קלוריות, אך לא הרבה מעבר לכך מבחינה תזונתית, כגון דגנים "לבנים" מאכלים מעובדים וסוכרים שהוספו למזון. גם הפחמימות נחלקות לפחמימות פשוטות וריקות, מול פחמימות מלאות. ככל שפחמימה מלאה יותר, כך היא מתפרקת לאט ותחושת השובע נשמרת לפרק זמן ארוך יותר ומסייעת לרדת במשקל מהר.

שינה כ"חולייה החסרה" בתהליך ההרזיה

אם תשאלו רופאים ואנשי מקצוע מתחום ההשמנה, הם יגידו לכם שהם מתייחסים לשינה כאל עמוד התווך השלישי בכל הקשור להרזיה. יש מחקרים המעידים כי שינה של פחות מ- 7-9 שעות בלילה, גורמת לעלייה בהפרשת הורמון הרעב גרלין ולירידה בהפרשת הורמון השובע לפטין, וכל זה מוביל למה שמכונה רעב מדומה.

חוסר שינה אף מהווה גורם שמפריע לשליטה בדחף לאכול, ויש הטוענים שהוא גורם המעודד אכילה רגשית, מקשה לשלוט בכמויות ובבחירות מזון מושכלות. למה זה קורה? פשוט מאוד: קחו חוסר שינה, שלבו אותו עם עלייה ברמת הרעב ועם חוסר שליטה בדחף לאכול והרי לכם מתכון לאכילה רגשית בלתי נשלטת וחוסר יכולת לרדת במשקל מהר.

בנוסף הגדלה בשעות הערות מטבע הדברים פותחת עוד הזדמנויות לארוחות ונשנושים מיותרים, בעיקר בשעות הערב כאשר אנחנו נוטים לחפש מזון פחמימתי פשוט וזמין. לכן שינה איכותית ומאוזנת עשוי לתרום לאיזון המשקל ולסייע לכם לרדת במשקל מהר. ומהי שינה איכותית? הקפידו על היגיינת שינה: חדר שינה חשוך ושקט בטמפרטורה נוחה, הימנעו מחשיפה למסכים לפני השינה ואל תאכלו לפחות שעה לפני השינה.

בדקו את רמות ההורמונים שלכם

אם כבר ניסיתם ויישמתם הכל ועדיין לא ירדתם במשקל, כדאי להתייעץ עם רופא המתמקצע בתחום של טיפול בהשמנת יתר, שיבחן באופן מעמיק יותר את התהליכים ההורמונליים בגופכם. תזונה ופעילות גופנית הם לא הכל – גם רמות ההורמון קורטיזול, בלוטת התריס ושאר הורמוני הסטרס שיצאו מאיזון עשויים לעכב את הצלחת התהליך.

כך למשל, אם את אישה בדיאטה ואת לא מצליחה לרדת במשקל, ובמקביל את סובלת מנשירת שיער, מהשמנה בעיקר בטנית, משיעור יתר בגוף, מבעיות מחזור או מבעיות בכניסה להיריון, יתכן מאוד כי את נמנית על מספר לא מבוטל של נשים עם שחלות פוליציסטיות – מצב המתאפיין בחוסר איזון הורמונלי על רקע עלייה ברמות הורמוני המין הגבריים. אך אל דאגה, עם הטיפול הנכון גם את תצליחי לרדת במשקל מהר למדי.

אין דיאטה מושלמת

למרות שבכל כמה שנים צצה לה דיאטה תורנית שמבטיחים לכם שכל הסלבס בהוליווד רזו בזכותה – הרי שבפועל אין דיאטת "one-size" שמתאימה לכולם. דיאטה קטוגנית, פליאו, דלת שומן, ללא סוכר וגלוטן, טבעונית – האפשרויות הן רבות ומגוונות. אולם כל דיאטן המתמקצע בתחום השמנת יתר יגיד לכם שדיאטה חייבת להיות מותאמת-אישית לאדם ולכל הגורמים המשפיעים על בריאותו. כלומר להתאים את התזונה לאדם ולא את האדם לתזונה.

לכן בבניית אסטרטגית ניהול המשקל חייבים להיות מעורבים אנשי מקצוע מתחום ההשמנה, שיתאימו למטופל תזונה מדויקת עבורו ויסייעו לו לאמץ שינוי באורח החיים לטווח הארוך. אחרת, היעד של לרדת במשקל במהירות לא יחזיק מעמד זמן רב. בשורה התחתונה – מה שמתאים עבור אדם אחד, לא בהכרח יתאים עבור אדם אחר ואף עשוי לפגוע בבריאותו, או שהשינוי פשוט לא יהיה יעיל מספיק.

לסיכום, ירידה במשקל היא הדרך, לא היעד

היעד "לרדת במשקל מהר" טומן בחובו מלכודת. זוהי ראיה לטווח קצר בלבד, אבל ירידה במשקל ותמיכה בתחזוקת המשקל, הם 2 הצדדים של אותו המטבע. רוב האנשים פשוט מחפשים דרך קלה לרדת במשקל מהר ככל שניתן, מבלי לעשות שינוי אמיתי, ארוך טווח, בהרגלי התזונה ובאורח החיים.

ראיה כזו לטווח קצר סופה שתסתיים במרבית המקרים בחזרה למשקל המקורי. לכן השינוי חייב להתחיל מדרך החשיבה: אל תאמרו "מתחילים דיאטה", כי משמעות הדבר שהדיאטה גם  תסתיים, והמשקל עלול לעלות בחזרה. אימרו "מתחילים שינוי", כלומר מפנימים ומיישמים שינוי הרגלים כחלק מוטמע באורח החיים, לצורך תחזוקה של המשקל החדש והשימור שלו לטווח הארוך. משקל הוא ריצה למרחקים ארוכים, וגם אם תצליחו לרדת במשקל במהירות, בסופו של דבר אתם נמצאים בריצת מרתון ולא בספרינט, וחשוב להבין את זה.

טיפול תרופתי יכול לסייע לרדת במשקל מהר

במצבים שבהם אתם זקוקים לתהליך ירידה מהירה במשקל, ניתן להיעזר בטיפול תרופתי הניתן במסגרת תומכת ומקיפה הכוללת ליווי רפואי ושינוי תזונתי. התרופות לירידה במשקל מבוססות על השראת שובע לאורך זמן ויכולות להפחית משמעותית את כמות המזון הנצרכת ובכך לסייע לכם לרדת במשקל, אבל כדי שהתהליך יצליח לטווח ארוך הוא צריך להינתן כחלק מטיפול רב תחומי במרפאה מסודרת לטיפול בהשמנה.

 

שאלות ותשובות - לרדת במשקל מהר

תפקוד לא תקין של בלוטת התריס עלול להקשות על ירידה במשקל וכדאי לבדוק האם אתם במצב של תת פעילות בלוטת התריס או אולי יתר פעילות בלוטת התריס ולאזן אותה.
ירידה מהירה במשקל היא תהליך בעייתי הכולל מספר פרמטרים אשר קשה ליישם אותם לאורך זמן. גם אם מצליחים לרדת במשקל מהר – סביר שקשה יהיה לשמור על המשקל החדש לאורך זמן, ללא שינוי משמעותי באורחות החיים.
ניתן להיעזר בטיפול תרופתי לטובת ירידה מהירה במשקל, במסגרת תכנית מקיפה הכוללת ליווי רפואי ושינוי תזונתי.
ככל שאנחנו ערים יותר , כך גדל חלון ההזדמנויות לאכול, בעיקר אוכל פחמימתי זמין. בנוסף ישנם מחקרים המעידים כי שינה לא מאוזנת עלולה לתרום להפרשה מוגברת של הורמון הרעב.
כדי לרדת במשקל בעזרת תרופות מומלץ להגיע למרכז רפואי המנוסה בטיפול תרופתי בהשמנת יתר במסגרת תכנית טיפול רב תחומית, שכולל ליווי רפואי, שילובי תרופות, ניטור תופעות לוואי, שינוי תזונתי וביצוע שינויים בהרגלי החיים.
השארת תגובה