7 סיבות להשמנה פתאומית

מהן הסיבות להשמנה פתאומית ?

השמנה פתאומית או "לא מכוונת" הוא מצב בו אנו מעלים במשקל, למרות שלא שיננו בצורה דרמטית את התזונה או את צריכת הקלוריות והנוזלים וגם לא הפחתנו את הפעילות הגופנית, והיא יכולה להיות מחזורית, מתמשכת או מהירה.

אמנם עודף משקל קטן לא תמיד מהווה בעיה רפואית כמובן, אך כשהמשקל עולה בפתאומיות יתכן כי מדובר בסימפטום שחשוב לבדוק את מקורו. אולי מדובר בבעיה הורמונלית או בחוסר איזון במצב הרוח או כל גורם אחר שמשפיע על הפיזיולוגיה שלנו שאנחנו לא מודעים אליו.

סיבות להשמנה פתאומיתלפניכם 7 סיבות להשמנה פתאומית – הנפוצות שיכולות להסביר למה המשקל התחיל לעלות.

  • תת פעילות בלוטת התריס

יש הרבה סיבות להשמנה פתאומית אך זוהי אחת מהנפוצות מהן – במיוחד אצל נשים. האם מעבר לכך שהבגדים נעשו יותר צמודים הבחנתם בשינויים נוספים בגוף, כגון עייפות, עור שהפך ליבש יותר או שיער שנושר? כל אלו הם סימנים שיכולים להצביע על תת פעילות בלוטת התריס – מצב בו הבלוטה לא מייצרת מספיק מהורמון התירוקסין.

בלוטת האדרנל היא מעין "בלוטת על" בגוף שמבקרת תהליכים פיזיולוגיים רבים, כולל חילוף החומרים. כשהיא נמצאת בתת פעילות, קצב חילוף החומרים במנוחה פוחת, וכפועל יוצא הגוף שורף פחות קלוריות במהלך היום ואנו עולים במשקל. למצב יש פתרון תרופתי, והשיפור בתסמינים ובמשקל אמור להתבטא תוך מספר שבועות.

  • תרופות

סיבות פתאומיות להשמנה עשויות לכלול נטילת תרופות מסוימות כגון:

  • סטרואידים
  • תרופות נוגדות דיכאון, תרופות אנטי-פסיכוטיות, תרופות לטיפול במאניה-דיפרסיה
  • גלולות
  • תרופות להורדת לחץ דם
  • אינסולין

כשמדובר באינסולין, תופעת הלוואי של עלייה במשקל יכולה להיות מתסכלת במיוחד עבור חולי סוכרת, משום ששמירה על משקל מאוזן הוא חלק מניהול המחלה עצמה. במקרה כזה ניתן להתייעץ עם רופא המתמקצע בתחום של השמנת יתר שגם יציע טיפול בהשמנה וגם ינחה כיצד לשמור על תוצאות הטיפול בטווח הארוך.

  • צבירת נוזלים

סיבות להשמנה פתאומית מהירה ולא מוסברת יכולות לכלול צבירת נוזלים, שיכולה להתבטא בבצקות במספר אזורים בגוף, כגון בזרועות, בידיים, ברגליים, בכפות הרגליים ובגוף. חולי כליה, לב או כבד וגם אנשים שלוקחים תרופות מסוימות יכולים לחוות סוג זה של השמנה פתאומית. עלייה מהירה במשקל המלווה בצבירת נוזלים ובצקות יכולה להיות סימפטום לבעיה רפואית חמורה ותמיד יש לדווח על כך לרופא.

  • גיל המעבר

סיבות להשמנה פתאומית על רקע "נשי" כוללות את תקופת המנופאוזה, אליה נכנסות נשים בין הגילאים 45-55. בתקופה זו יש ירידה טבעית ברמות ההורמון הנשי אסטרוגן, שעשויה להתבטא בעליית משקל, עקב אגירת שומן בפרט באזור הבטן התחתונה והירכיים. במקרה זה ניתן להתייעץ עם הגינקולוג לגבי טיפול הורמונלי חלופי. אם העלייה במשקל משמעותית, רופא המתמקצע בתחום ההשמנה וכמובן דיאטנים קליניים יוכלו לסייע לווסת את המשקל באמצעות הכנסת שינויים ממוקדים בתזונה, באורח החיים  ואולי אף תרופתית.

  • מחלת קושינג

סיבות להשמנה פתאומית על רקע מחלה כוללות הפרעות הקשורות לקורטיזול –  הורמון שמשתחרר בגוף בתגובה למצבי סטרס. אך אם קורטיזול מופרש בגוף בעודף לאורך זמן ממושך, יכולה להתפתח מחלת קושינג, שאחת מההתבטאויות שלה היא הצטברות של שומן באזור הבטן והפנים. אנשים שנוטלים סטרואידים לאורך זמן עלולים לפתח מחלת קושינג, וגם גידולים בבלוטת ההיפופיזה במוח עלולים לגרום למחלה להתפרץ.

מעבר לעלייה במשקל, סימפטומים נוספים כוללים אודם בפנים, סימני מתיחה בצבע סגלגל באזור הבטן, הדקקות של העור, אקנה, שיעור יתר בנשים ועוד. הטיפול במחלה הוא תלוי גורם, כפי שיאבחן הרופא המטפל.

שחלות פוליציסטיות

סיבות להשמנה פתאומית על רקע הורמונלי בקרב נשים בגיל הפריון, כוללות את 'תסמונת השחלות הפוליציסטיות' – מצב הנגרם על רקע עלייה ברמת הורמוני המין הגבריים (הורמונים אנדרוגנים). תסמונת זו מתבטאת באי סדירות של המחזור החודשי, בבעיות ביוץ, באקנה, בשיעור יתר בגוף, בדלדול שיער הראש ועוד. בנוסף, התסמונת גורמת להפרעות בכל הקשור לדרך שבה הגוף מנצל את ההורמון אינסולין, וכפועל יוצא נראה עלייה במשקל ובפרט השמנה בטנית.

  • סיבות להשמנה פתאומית הדרגתית

ראינו כי לרוב יש סיבות רפואיות להשמנה פתאומית, אך לא תמיד זה כך. למשל, אם אנחנו עובדים בפול גז אחרי 4 שנות שינה בלבד, במהרה נפנה לנשנושים שיתנו לנו אנרגיה כדי לשרוד את היום. ואם מצב זה ימשך, לבסוף נעלה במשקל. מדוע תשישות ועייפות מעוררות בנו תשוקה בלתי נשלטת לנשנש? משום שחוסר שינה גורם לחוסר איזון בהורמוני הרעב והשובע.

רמות ההורמון גרלין – שמאותת למוח שהגיע זמן לאכול, עולות לאחר לילה עם מיעוט שעות שינה, ובמקביל, רמות ההורמון לפטין אשר גורם לתחושת שובע – יורדות. מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מצא כי יותר שעות שינה יכולות לתרום להפחתה בצריכת הסוכר היומית עד לכמות של כ- 10 גרם.  המיעוט בשינה אם כן, עלול לגרום לעלייה פתאומית, בלתי מכוונת במשקל.

מתי מומלץ להתייעץ עם רופא המתמקצע בטיפול בהשמנה?

ד"ר רז הגואל עומד בראש מרפאה לטיפול בהשמנה ועודף משקל. לדבריו, אם נשללו סיבות להשמנה פתאומית הדורשות טיפול רפואי ספציפי, והגעתם למצב כרוני של עודף משקל או השמנת יתר, רופא המתמקצע בתחום הטיפול בהשמנה יוכל לסייע לאבחן את הטריגר לעלייה במשקל ולהעניק את הטיפול המתאים.

המרכז לטיפול בהשמנה של ד"ר רז פועל תחת הקונספט של 'יחד מטפלים בהשמנה' –  לפיו כל מטופל זוכה לתכנית טיפול היקפית מותאמת אישית, הכוללת מערך תמיכה של צוות מקצועי רב-תחומי לאורך כל תקופת הטיפול – עד להגעה למשקל היעד. בהתאם לקריטריונים ושיקול הדעת המקצועי, הטיפול הרפואי-תזונתי-רגשי עשוי להיתמך בתרופות מרשם לייעול תהליך הירידה במשקל.

שאלות ותשובות - 7 סיבות להשמנה פתאומית

השארת תגובה