ירידה במשקל אחרי לידה

איך יורדים במשקל אחרי לידה? בזהירות ובדרך הנכונה

ירידה במשקל אחרי לידה היא נושא טעון ורגיש שצריך להתייחס אליו בהתאם.

למרות שאת אולי קצרת רוח ומבקשת לחזור למשקל שהיה לך לפני ההיריון, חשוב להבין כי מדובר בתהליך שיש לבצע אותו בדרך מבוקרת ונכונה ובעיקר בעיתוי הנכון.

אין שום סיבה להילחץ ממשקל עודף לאחר לידה ולפצוח בדיאטה מזורזת – גישה זו עלולה להיות בעייתית מבחינה גופנית ונפשית כאחד.

בשלב הזה מומלץ לעשות HIDE לכל תמונות הסלבס שיוצאות מחדר הלידה בגי’נס, לפרגן לעצמך תקופת החלמה ואז להתחיל בתהליך הרזיה מקיף ונכון.

מה נחשב עלייה תקינה במשקל מהלך הריון?

כדי לתכנן נכון ירידה במשקל אחרי לידה, חשוב להבין מהי עלייה תקינה במשקל במהלך ההיריון.

נתון זה איננו אבסולוטי כמובן ויכולה להשתנות בהתאם למשקלה של האישה לפני ההיריון ולגורמים בריאותיים אישיים, ע”פ החלוקה הבאה:

  • משקל תקין – אם התחלת את ההיריון עם BMI 18-25 אשר נחשב משקל תקין, מומלץ לעלות במשקל 12-16 ק”ג במהלך ההיריון.
  • עודף משקל – אם התחלת את ההיריון עם BMI 25-30 אשר מוגדר כעודף משקל, מומלץ לעלות במשקל 7-11 ק”ג במהלך ההיריון.
  • השמנת יתר – אם התחלת את ההיריון עם BMI מעל 30, אשר מוגדר כהשמנת יתר, מומלץ שלא לעלות בהיריון יותר מ- 9 ק”ג.

ירידה במשקל אחרי לידה

כדאי לזכור כי העלייה במשקל במהלך ההיריון אינה אחידה:

  • טרימסטר ראשון – בשליש הראשון להיריון ישנה עליה מועטה במשקל, אשר נובעת לרוב משינוי בהרגלי התזונה ולעתים הפסקה בפעילות הגופנית.
    בדרך כלל בתקופה זו נשים מעלות כ-2 ק”ג במשקל, אבל לעתים הן סובלות מבחילות ועייפות בתחילת ההיריון, עקב כך מפחיתות פעילות גופנית ונוטות להרבות באכילת פחמימות כדי להתמודד עם תחושת הבחילה, וכתוצאה מכך עולות במשקל.
    סיבה נוספת לעליה במשקל בתחילת ההיריון היא פסיכולוגית – תחושה שאפשר “לשחרר את החגורה” וממילא “אני אוכלת בשביל שניים” ולכן הרגלי התזונה משתנים.
    מנגד ישנן נשים שדווקא יורדות במשקל בגלל ההקאות וחוסר התיאבון שנילווה לבחילות.
  • טרימסטר שני – זהו שליש ההשמנה העיקרי, שכן במקביל לגדילת העובר, הצטברות מי שפיר ואגירת נוזלים ברקמות הגוף השונות, ישנה נטייה מוגברת לאכול יותר.
    חשוב לדעת כי עליה תקינה במשקל בתקופה זו נעה סביב חצי קילו בשבוע לנשים עם משקל תקין וכ-300 גרם בשבוע לנשים שהיו עם עודף משקל לפני ההיריון.
  • טרימסטר שלישי – בשליש האחרון נמשכת העלייה במשקל כתוצאה מגדילת העובר, אבל היא נעצרת מעט בחודש התשיעי.
    בשלב זה נשים נוטות לאכול יותר ולכן כדאי להקפיד על תזונה מאוזנת ולהפחית בצריכת פחמימות וסוכרים.
    כדאי לשלב פעילות גופנית למרות הקושי ותחושת הכבדות – הליכה מתונה יכולה לשפר את התחושה הכללית ואת מצב הרוח.
    בדרך זו תוכלי כבר להכין את הגוף לקראת ירידה במשקל לאחר לידה, בדרך שלא תקשה עלייך יותר מדי.

איך נמנע מהשמנה בהיריון ואחריו?

הנה כמה טיפים שימנעו השמנה ניכרת בהיריון ויעזרו לך לתכנן ירידה במשקל לאחר לידה:

  • סדר יום – חשוב מאד להקפיד על תזונה מאוזנת ומסודרת ולכן זה לא הזמן להיות ספונטנית.
    תכנני לך בתחילת כל יום את סדר הארוחות ונסי להכין את המנות מראש.
    אם את עובדת במשרד קחי אוכל מהבית ואל תתפתי להזמנות מבחוץ – אוכל מוזמן הוא כמעט תמיד משמין יותר מאשר אוכל ביתי.
  • הישארי פעילה – שעמום הוא פתח לאכילת יתר, לעומת זאת כאשר אנחנו עסוקים הזמן יכול לחלוף מבלי לגשת למקרר.
    נסי לתכנן פעילות אקטיבית במהלך היום כדי שלא למצוא את עצמך מנשנשת מול הטלוויזיה.
  • שתי מים – שתייה מרובה מפחיתה את כמות האוכל הנצרך, הקפידי להתחיל כל ארוחה בשתיית שתי כוסות מים ובמהלך היום הורידי אפליקציה שתזכיר לך לשתות, זה גם בריא לך ולעובר.
  • שינה מספקת – נסי לישון 7-9 שעות בלילה, ידוע כי שינה לא מספקת תורמת לעליה במשקל וגם מאפשרת לנו יותר שעות ערות כדי לבלות בזלילה.
    אז נכון, אולי בחודש התשיעי כבר לא נוח לך ואת מתעוררת כל שעה, אבל עד אז נסי לתכנן שינה איכותית וטובה.
  • ניהול סטרס – הלחץ הוא אבי האכילה הרגשית וגם איננו בריא לך ולעוברך.
    נסי לאמץ טכניקות להרגעה כגון נשימה עמוקה, מדיטציה או יוגה לפני לידה כדי למנוע מתח, שעלול לתרום להרגלי אכילה לא בריאים.
  • הנקה – לאחר הלידה מומלץ להניק את תינוקת, במידה והדבר מתאפשר לך.
    ההנקה ידועה כתומכת בתהליך ירידה במשקל לאחר לידה והיא גם כמובן המזון הבריא ביותר לתינוק.
    אמנם מומלץ להימנע מלעשות דיאטה בהנקה כדי שלא לפגום במרכיבים החיוניים של חלב האם, אבל ההנקה כשלעצמה שורפת קלוריות ותורמת להרזיה.

לרדת במשקל אחרי לידה

מהם הגורמים המשפיעים על ירידה במשקל לאחר לידה?

ראשית חשוב להבין כי אסור למהר עם דיאטות לאחר לידה, אלא לאפשר לגוף ולנפש להתאושש מהאירוע המורכז שעברו.

שנית, חשוב להימנע מרגשי אשם – ירידה במשקל אחרי לידה איננה תלויה רק בך ואם את מתקשה לרזות אין זה אומר שאין לך כוח רצון או שאת “מפונקת”.

ממש לא.

ישנם גורמים רבים שמשפיעים על המשקל לאחר לידה, למשל גורם פיזיולוגי.

לידות מרובות מגדילות משמעותית את מצבורי השומן בגוף, יעילות חילוף החומרים נפגמת ושינויים הורמונליים כגון פגיעה בבלוטת התריס מקשים על שמירה על משקל תקין.

לכל אלה נוסף מחסור בשעות שינה אשר תורם לעלייה במשקל, העדר זמן וכוח לעשות פעילות גופנית, רמות מתח גבוהות שמשפיעות על המשקל ומעודדות אכילה רגשית וכמובן הגנטיקה שלנו, אשר משחקת תפקיד באופן שבו הגוף שלך עולה ויורד במשקל.

בשל כל הסיבות הללו לא רק שקשה ליישם ירידה במשקל לאר לידה, אלא לעתים רבות נרשמת השמנה אחרי לידה, אשר מתסכלת את הנשים מאד.

ירידה במשקל אחרי לידה בצורה נכונה

כדי לנהל נכון את תהליך ירידה במשקל אחרי לידה, כדאי להיפרד מהשאלה “איך לרדת מהר במשקל” ולהבין “איך לרדת נכון במשקל”.

טיפול בהשמנה לאחר לידה חייב להתבצע בצורה בריאה ומבוקרת ובעיתוי הנכון.

במרכז הרפואי ד”ר רז מציעים תוכניות טיפול מותאמות לנשים לאחר לידה, המבקשות לשחזר את המשקל הקודם שלהן.

תהליך הטיפול משלב תרופות להורדה במשקל הניתנות בפיקוח רפואי של ד”ר רז, לצד ליווי תזונתי והתאמה של הרגלי החיים למציאות המחודשת.

השארת תגובה