לחץ נפשי והשמנת יתר

לחץ נפשי והשמנת יתר

אחת ולתמיד – מה הקשר בין לחץ נפשי למשקל שלנו?

קשה למצוא מאמר על עודף משקל או השמנה אשר לא מתייחס לקשר בין לחץ נפשי והשמנת יתר.

מצד אחד זו בשורה טובה – הנה גורם שלא קשור באוכל ואולי אנחנו יכולים לטפל בו, מצד שני זו בשורה מאתגרת – הפחתת סטרס היא משימה קלה על הנייר ומסובכת מאד בחיים.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי למתן את ההשפעה של לחץ נפשי והשמנת יתר על המשקל שלנו?

מתי לחץ נפשי מתחיל להתבטא בקילוגרמים?

נדמה שכולנו יודעים ומבינים מהו לחץ נפשי, אבל באיזו רמה מתחיל להיות קשר ממש בין לחץ נפשי והשמנת יתר? הרי לא סביר שסטרס נקודתי לפני מבחן או לחץ שקשור בפיטורים מהעבודה כבר יוביל להשמנת יתר, אז מתי מתחילה הבעיה.

ראשית חשוב להבין כי סטרס כשלעצמו מקיף מגוון רחב של תגובות רגשיות, קוגניטיביות ופיזיולוגיות, המתעוררות כאשר אנשים תופסים את הדרישות הסביבתיות שלהם, כחורגות מיכולות ההסתגלות שלהם.

מתח נפשי יכול לנבוע ממקורות שונים כמו לחצים הקשורים לעבודה, ציפיות אקדמיות, קונפליקטים בין אישיים, קשיים כלכליים או אירועים טראומטיים והוא משפיע עלינו במגוון תחומים.

אבל דרוש סטרס ממושך כדי לגרום לנו להגיב גופנית ואם נדע לנהל את המתח בזמן, ניתן יהיה להפחית סיכון להשמנת יתר.

לחץ נפשי והשמנת יתר
לחץ נפשי והשמנת יתר

האשם העיקרי – הקורטיזול

אז מה קורה לנו בגוף במהלך סטרס? מתח גורם לתגובה פיזיולוגית מורכבת בגוף המכונה תגובת "הילחם או ברח", המתוזמרת על ידי מערכת העצבים האוטונומית והמערכת האנדוקרינית.

בעת לחץ, ההיפותלמוס של המוח מאותת לבלוטות יותרת הכליה לשחרר הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול לזרם הדם.

הורמונים אלו מכינים את הגוף להתמודד עם האיום או לברוח ממנו על ידי הגברת קצב הלב, הגברת לחץ הדם והגברת אספקת החמצן והגלוקוז לשרירים.

בנוסף, קורטיזול מגייס מאגרי אנרגיה ומדכא תפקודי גוף לא חיוניים כגון עיכול ותגובה חיסונית באופן זמני.

כולנו מכירם את תחושת ה"פרפרים בבטן" בעת התרגשות או לחץ וכבר ידוע כי המעיים הם "המוח השני" שלנו, בזכות הקשר ההדוק בציר מוח מעי.

אבל שהייה במתח לאורך זמן עלולה לגרום לנזק מצטבר, וחשיפה כרונית לסטרס עלולה להוביל להשלכות שליליות ארוכות טווח כגון בעיות עיכול, דלקת, תפקוד חיסוני מוחלש, בעיות לב וכלי דם וכמובן הקשר בין לחץ נפשי והשמנת יתר.

משיבוש הורמונלי ועד אכילה רגשית

כיום ידוע כי השמנת יתר כי מחלה אשר יש לה גורמים רבים כגון גנטיקה, מחלות, הורמונים ואורח חיים. אבל הקשר בין לחץ נפשי והשמנת יתר הוא אחד הגורמים אשר עלולים לתרום לעלייה במשקל, מכמה סיבות:

  • קשר הורמונלי – מתח כרוני יכול לשבש את האיזון ההורמונלי של הגוף, במיוחד עם הורמון הסטרס קורטיזול. רמות גבוהות של קורטיזול, הנראות לעתים קרובות בתגובה ללחץ כרוני, נקשרות עם תיאבון מוגבר, במיוחד למזונות עתירי קלוריות, והעדפה למזונות עשירים בפחמימות. בנוסף, קורטיזול תורם לאחסון שומן בעיקר סביב הבטן (השמנה ביטנית), אשר קשורה לסיכון מוגבר לבעיות בריאות הקשורות להשמנה כגון תנגודת לאינסולין ותסמונת מטבולית.
  • אכילה רגשית – גורם מרכזי אחד הוא השפעת הלחץ על התנהגויות אכילה. אנשים רבים פונים למזון כמנגנון התמודדות כאשר הם חווים מתח והדבר מוביל לאכילה רגשית או אכילה מוגזמת. מתח יכול לעורר תשוקה למזון מנחם עתיר קלוריות, שלעיתים קרובות עשיר בסוכרים ושומנים. מזונות אלו מספקים הקלה זמנית במתח על ידי גירוי מרכזי התגמול של המוח והקהה זמנית של תחושות חרדה או מצוקה. עם זאת, לאורך זמן, צריכה תכופה של מזונות כאלה יכולה לתרום לעלייה במשקל ולהשמנה.
  • השפעה על השינה – סיבה נוספת לקשר בין מתח נפשי והשמנת יתר היא דפוסי השינה שלנו, אשר משתבשים בעיתות סטרס. הפרעות שינה נקשרו לשינויים בהורמונים מסדירי תיאבון כמו לפטין וגרלין, שעלולים להגביר את הרעב ולקדם אכילת יתר. חוסר שינה כרוני קשור גם לחוסר ויסות מטבולי ולעלייה בסיכון להשמנה.

טיפים להפחתת סטרס

כאמור, העצה להפחית סטרס היא מלחיצה כשלעצמה, אבל ישנם כמה טיפים שיכולים לסייע לנו להוריד את המתח ובכך לעזור בניהול המשקל:

  1. תרגלו מדיטציה, מיינדפולנס ודמיון מודרך כדי לקדם הרפיה ולהפחית את רמות הלחץ
  2. פעילות גופנית סדירה מכל סוג היא משכך מתח רב
  3. למדו להציב גבולות, להגיד לא למשימות או מחויבויות שגורמות לך ללחץ מוגזם או להצפה
  4. בנו רשת תמיכה חזקה של חברים, משפחה או חברי קהילה שאליהם ניתן לפנות לתמיכה רגשית ועידוד
  5. הקדישו זמן לפעילויות שאתם נהנים מהן, כמו קריאה, האזנה למוזיקה, בילוי בטבע או עיסוק בתחביבים
  6. אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית ממטפל או יועץ אם אתם מתקשים להתמודד עם הלחץ בעצמכם

אף פעם לא מאוחר מדי

גם אם כבר מצאתם את עצמכם במצב של עודף משקל או השמנת יתר, ההבנה לגבי הקשר בין לחץ נפשי והשמנת יתר יכולה לסייע בקידום ההרזיה.

פניה אל מרפאה לטיפול בהשמנת יתר היא צעד ראשון שיכול לסייע לכם בתהליך.

שם יכולים לכוון אתכם בייעוץ מגוון החל מניהול הסטרס לטבת טיפול בקשר בין לחץ נפשי והשמנת יתר ועד התווית תפריטים למצבים שונים כגון מה לאכול לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה.

במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה ד"ר רז משלבים את תהליך הטיפול עם טיפול תרופתי ובאמצעות זריקות להרזיה יכולים לסייע גם לאנשים שמרגישים כי לחץ נפשי והשמנת יתר הם גזירת גורל.

זה בפירוש לא המצב – תרופות ההרזיה יכולות לסייע בהפחתת משקל על אף הסטרס שאנשים שרויים בו, ולפתוח "חלון הזדמנויות" לטיפול רגוע במוקדי הסטרס, לצד תהליך ההרזיה.

הפחתת סטרס בחיים היא מטרה חשובה אבל לא חייבים להיתלות בה כדי להגיע למשקל מאוזן ובריא.