מה לאכול לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה?

מה לאכול לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה?

זה התפריט המומלץ לאחר ניתוח לקיצור קיבה

ניתוחים לקיצור קיבה הם אחד הדרכים לטיפול בהשמנת יתר, בעיקר במצבי השמנת יתר חולנית.

למרות התנופה של טיפול בהשמנה באמצעות תרופות הרזיה כגון ריבלסוס, עדיין קיימים לא מעט מטופלים אשר מעדיפים את הגישה הכירורגית ובוחרים בניתוח בריאטרי.

אבל חשוב להבין כי גם ניתוח כזה איננו זבנג וגמרנו אלא מחייב שינוי באורחות החיים, כאשר אחת השאלות העיקריות הינה "מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה?"

ניתוח קיצור קיבה – למי זה מתאים?

ניתוחים בריאטריים מיועדים בדרך כלל לאנשים עם אינדקס מסת גוף (BMI) של 40 ומעלה (השמנה קיצונית) או BMI של 35 עד 39.9 (השמנה).

רבים מהם סובלים מבעיות בריאות שונות הקשורות להשמנה כגון סוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה או דום נשימה חמור בשינה.

עם זאת, ההתאמה לניתוח מעקף קיבה אינה נקבעת רק על ידי BMI.

גורמים נוספים, כגון מצב רפואי כללי, ניסיונות קודמים לירידה במשקל, מחויבות לשינויים באורח החיים, והבנת הסיכונים והיתרונות של ההליך, נלקחים גם בחשבון.

מועמדים לניתוח מעקף קיבה עוברים בדרך כלל הערכה יסודית על ידי צוות רב תחומי הכולל דיאטנית, פסיכולוג ומומחים אחרים, כדי לקבוע אם ההליך מתאים להם.

אחת המטרות הינה לוודא כי המטופלים מוכנים להתחייב לתהליך ומבינים מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה.

אורח החיים שיאמץ המטופל לאחר הניתוח יקבע במידה רבה את הצלחתו, כאשר ידוע כיום כי חמישית מהמנותחים נזקקים לניתוח חוזר, פעמים רבות בשל חוסר הקפדה על תפריט ואורח חיים נכון אחרי הניתוח הראשון.

השאלה מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה איננה רק עניין של העדפה אלא קריטית להצלחת הניתוח.

מה לאכול לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה?
מה לאכול לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה?

מים ודייסה תחילה

השאלה מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה נחלקת לשניים – התקופה המיידית לאחר הניתוח והטווח הארוך יותר.

התוכנית התזונתית בטווח הקצר לאחר הניתוח מתמקדת במספר שלבים:

  1. נוזלים צלולים – בימים הראשונים שלאחר הניתוח תתחילו עם נוזלים צלולים כמו מים, מרק, ג'לטין ללא סוכר ומיצי פירות צלולים.
  2. נוזלים מלאים – לאחר מספר ימים ניתן להתקדם לנוזלים מלאים, הכוללים שייק חלבון, יוגורט דל שומן ומרקים.
  3. מחית – בשלב הבא תעברו למזונות מרוסקים או פירה, כגון ירקות מרוסקים, בשר טחון רזה ופירות רכים.
  4. מזון רך – ככל שמתקדמים, אפשר להתחיל לשלב מזונות רכים ולחים שקל ללעיסה, כמו ירקות מבושלים, פירות רכים, בשרים רכים ודגים.
  5. מזון מוצק – בסופו של דבר, תוכלו לשלב מחדש מזון מוצק בתזונה.

בשלוש מילים – תזונה ים תיכונית

השאלה מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה בטווח הרחוק היא לא פחות חשובה.

אם ההחלטה מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה בטווח הקצר קובעת את אופן ההחלמה מהניתוח, הרי שהתפריט לאורך שנים לאחר מכן יקבע את הצלחת הניתוח לאורך זמן.

לכן חשוב לבסס את התזונה ע"פ העקרונות הבאים:

  • חלבון – חלבון חיוני לריפוי ושמירה על מסת השריר שנפגעת גם היא בניתוח. התמקדו במקורות חלבון רזים כגון עופות, דגים, נתחי בשר רזים, טופו, שעועית וקטניות.
  • ירקות ופירות – שאפו לכלול מגוון רחב של ירקות ופירות צבעוניים בתזונה כדי לספק ויטמינים, מינרלים וסיבים חיוניים, להקלה על מערכת העיכול. בחרו בעיקר ירקות ופירות שאינם עמילניים עם תכולת סוכר נמוכה יותר.
  • דגנים מלאים – שלבו דגנים מלאים כגון קינואה, אורז חום, לחם מחיטה מלאה ושיבולת שועל בתזונה, לקבלת סיבים ואנרגיה מתמשכת. הימנעו מדגנים ומוצרים עם תוספת סוכרים.
  • שומנים בריאים – כללו מקורות לשומנים בריאים כגון אבוקדו, אגוזים, זרעים ושמן זית במידה. שומנים אלו חשובים לבריאות הלב ולספיגה של חומרים מזינים. צמצמו למינימום צריכת מזון מעובד, חטיפים ממותקים ומשקאות עתירי קלוריות, מכיוון שהם יכולים לתרום לעלייה במשקל ולבעיות בריאותיות אחרות.
  • נוזלים – הקפידו על שתיית מים מרובה לאורך היום אשר מקלה על העיכול, הגבילו משקאות ממותקים וקפאין, מכיוון שהם יכולים לתרום להתייבשות.
  • ויטמינים ותוספי מזון – מעבר לשאלה מה לאכול לאחר ניתוח לקיצור קיבה, חשוב מאד להקפיד על נטילת ויטמינים ומינרליים, עקב שינויים בספיגת חומרים מזינים לאחר הניתוח. תוספים אלה יכולים לכלול סידן, ויטמין D, ויטמין B12, ברזל, חומצה פולית ועוד.

תשכחו מארוחת אושר אחת גדולה

מעבר לתפריט יש להקפיד גם על הרגלי האכילה, לשים לב לגודל המנות ולאכול מספר ארוחות קטנות על פני היום ולא ארוחה גדולה, כדי שלא להכביד על מערכת העיכול.

קבעו סדר יום אכילה קבוע עם ארוחות מאוזנות וחטיפים בריאים לשמירה על רמות האנרגיה ומניעת רעב מוגזם. העדיפו אכילה קשובה ולא מול מסך, תוך לעיסה איטית ומודעת.

כל אלה הם המלצות נכונות תמיד, אבל לאחר ניתוח לקיצור קיבה יכולות להפחית משמעותית אי נוחות ואף כאבים או הקאות.

חשוב להבין כי ליווי רפואי ופסיכולוגי יכול לסייע מאד לאחר ניתוח לקיצור קיבה, על מנת להתמודד עם השינוי הגופני, הנפשי והתדמיתי ולמנוע חזרה של דפוסי אכילה בעייתיים, שהובילו מלכתחילה להשמנה.

בנוסף, אנשים רבים תוהים איך להיפטר מעודפי עור לאחר ניתוח, אשר שכיחים מאד לאחר הפחתה משמעותית במשקל, ולכך קיימים פתרונות טיפוליים טכנולוגיים וגם כירורגיים שיכולים לפתור את הבעיה.

גם תרופות להורדה במשקל יכולות לסייע לאחר ניתוח בריאטרי.

במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה ד"ר רז, יודעים לספר כי טיפול תרופתי בהשמנה יכול להפחית את הסיכון להשמנה חוזרת לאחר ניתוח ולמנוע את הצורך בניתוח חוזר.

תרופות ההרזיה מסייעות למטופלים לנתב נכונה את אורח החיים והתפריט לאחר ניתוח בריאטרי, ולהגיע לחלום שאליו שאפו שנים רבות – משקל מאוזן ובריא יותר, לאורך זמן.