מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל

בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית במספר הילדים הסובלים מעודף משקל. ע"פ דו"ח של ארגון הבריאות העולמי, ישראל ממוקמת בצמרת רשימת המדינות בנושא השמנת ילדים, ונתונים של משרד הבריאות מגלים כי יותר מרבע מתלמידי בית הספר בישראל סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר!

המגמה הזו צברה תאוצה מדאיגה בתקופת הקורונה, ומחייבת התייחסות לאומית מערכתית, אבל גם פרטנית של כל ילד ומשפחתו.

פניה אל מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל יכולה להיות הצעד הראשון בדרך לחיים חדשים ובריאים יותר של ילדיכם.

מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל – מהן הסיבות לעודף משקל אצל ילדים?

אחת הסיבות העיקריות למצב של עודף משקל אצל ילדים היא גנטיקה, כלומר סיכויים של ילד להורים שמנים לסבול מעודף משקל גבוהים יותר. אבל לא רק גנים, עודף משקל נגרם גם כתוצאה מסיבות סביבתיות. אורח החיים המודרני שמזמן פיתויים בדמות אוכל מהיר ומזון מעובד הוא מכשלה גדולה בפני אנשים בכלל וילדים בפרט.

מזון מהיר כולל מאכלים עתירי קלוריות, שומן וסוכר, ובעקר אצל ילדים יש משמעות רבה גם לאכילה חברתית, ולרוב באירועים או בימי הולדת שכיח לראות פיצות והמבורגרים המוגשים באופן חופשי לצד בקבוקי משקאות מותקים, והילדים מסתערים עליהם בשמחה.

בנוסף, אורח החיים היושבני לא פוסח גם על הילדים. בעידן הדיגיטלי הילדים תקועים שעות רבות ביממה מול המסכים, ממעטים לצאת החוצה, עושים הרבה פחות פעילות גופנית, ולכך יש תרומה גדולה מאד להשמנה.

על כל אלה יש להוסיף את תקופת מגפת הקורונה. הסגרים והבידודים, המעבר ללימוד בזום וההתנתקות החברתית תרמו משמעותית להחמרת התופעות הללו. בנוסף בעקבות הקורונה נרשמה עליה גדולה בשיעור של דיכאון וחרדה בקרב ילדים, וכתוצאה מכך התפתחות דפוס של אכילה רגשית שהינו אחד הגורמים לעודף משקל אצל ילדים.

חשוב להבין כי מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל מכיר את כל התופעות הללו ויש בידיו הכלים להתמודד עם כך בצורה יעילה ומוצלחת.

מה המשמעות של עודף משקל אצל ילדים?

השמנת יתר אצל ילדים עלולה להזיק לבריאות שלהם יותר מאשר נהוג לחשוב. מחקרים מצאו כי ילדים שמנים סובלים יותר מבעיות נשימה, מסוכרת סוג 2, ואף ישנה עליה בשכיחות מחלות כגון כבד שומני ויתר לחץ דם – גם אצל ילדים.

והבעיה ממשיכה בבגרות – ע"פ מחקרים כ־82% מהילדים שסבלו מהשמנת יתר בילדותם, המשיכו לסבול מהשמנה גם בבגרותם.

מבחינה חברתית לעודף משקל אצל ילדם יש משמעות כבדה. ילדים שמנים סובלים יותר מהצקות ולעג, כינויי גנאי ונידוי חברתי, ובעידן שמקדש נוכחות ברשתות חברתיות ולמרבה הצער מנגיש אפשרויות לבריונות בקבוצות השונות, ילדים עם עודף משקל הם טרף קל.

כתוצאה מכך עלולים ילדים אלו  לפתח דימוי עצמי ירוד ולהתדרדר למצבי דיכאון וחרדה. גם בהיבטים הללו ניתן לטפל במסגרת מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל, אשר מתייחס גם לפן הרגשי והנפשי המורכב אצל ילדים שמנים.

הילד לא משתף פעולה

הורים רבים מוטרדים מכך שהילד הסובל מעודף משקל איננו משתף פעולה, והם חוששים כי שיח בנושא עלול לתרום להתפתחות הפרעת אכילה אצל הילד. יש בסיס לחשש הזה. מחקר בינלאומי ענק שנעשה לאחרונה, גילה כי שליש מבני הנוער שסובלים מהשמנה חשים שאינם יכולים לשוחח על כך עם הוריהם או חבריהם.

עם זאת אותו מחקר העלה כי 75% מבני הנוער השמנים מעוניינים לרדת במשקל ומתכוננים לעשות דיאטה, אבל סביר שרבים מהם אינם יודעים כיצד. בדיוק מהסיבה הזו יש יתרון גדול בפניה אל מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל, אשר מגיע כגורם חיצוני, מקצועי ולא שיפוטי, ונתפס בעיני הילד כסמכות אשר זו תפקידה.

טיפול במסגרת עודף משקל לילדים חוסך את זירת העימות בין ההורה לילד ומשמש מתווך מקצועי אשר מעניק גם לילדים וגם להורים כלים כיצד לרדת במשקל בצורה בטוחה ונכונה לאורך זמן.

אז איך לעזור לילד לרדת במשקל בעזרת מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל?

טיפול בהשמנת אצל ילדים צריך להיעשות כחלק מתוכנית טיפול מקיפה, אשר לוקחת בחשבון היבטים רבים בחיי הילד כגון תזונה, הרגלי אכילה, שינה, פעילות גופנית ומצב אישי ונפשי של הילד. מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל – ד"ר רז מיומן מאד בתהליך טיפול בילדים עם עודף משקל, באמצעות טיפול רב תחומי הכולל ליווי רפואי ותזונתי, אשר תורם לשינוי אורח החיים של הילדים, וכתוצאה מכך מוביל למשקל מאוזן תוך מתן כלים לשמירה על המשקל לאורך זמן.

ישנם מצבים שבהם ניתן להיעזר גם בטיפול תרופתי בהשמנת יתר, המותאם במיוחד לילדים. תרופות הרזיה לילדים הן כלי נהדר המסייע להם לרדת במשקל בצורה מהירה אך מבוקרת, ומעלה את המוטיבציה שלהם להתמיד בתהליך. ולחוששים מתרופות לילדים – כאשר האלטרנטיבה היא עודף משקל מסוכן, תרופות להרזיה יכולות להניע שינוי משמעותי לעבר חיים בריאים. אל תתנו לחשש לעצור אתכם – פניה לעזרה היא הורות טובה, ויכולה לשנות את חיי הילדים שלכם. ואת החיים שלכם.

 

שאלות ותשובות - מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל

ילדים שמנים סובלים ממחלות בשכיחות גבוהה יותר, כגון אסתמה, סוכרת 2, כבד שומני, שומנים בדב ולחץ דם גבוה, ושיעור הדיכאון והחרדה אצלם גבוה יותר.
ישנו טיפול תרופתי בהשמנה אשר מותאם במיוחד לילדים מגיל 12, ומסייע להם לרדת במשקל בצורה משמעותית במסגרת תוכנית מקיפה לשינוי אורחות חיים, המתבצעת בליווי רפואי ותזונתי במסגרת מרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל של ד"ר רז.
השארת תגובה