צריכת סוכר גבוהה – מהן הסכנות?

קשה להעלות על הדעת מישהו מאיתנו שאינו אוהב דברים מתוקים. בין אם בשגרה (בסיום הארוחה או כ”פיצוי” על יום עבודה ארוך ומתיש) ובין אם כנחמה בעת שברון לב.

הרי כל סרט נעורים אמריקאי מציג את הנחמה האולטימטיבית כשהיא מגולמת בצורה של “דלי” גלידה עתיר קלוריות וסוכרים בפרט.

אבל, מאחורי האהבה שלנו הטבעית שלנו למתוק-מתוק הזה, מסתתרים לא מעט השלכות בריאותיות , שלמרביתם, כנראה, איננו מודעים, במיוחד לא כשתוקפים אותנו החשק הבלתי נשלט והצורך הפיזי, המוחשי ממש, במשהו מתוק.

כמה סוכר זה “יותר מידי” סוכר?

הנחיות ה- 2015-2020 The Dietary Guidelines for Americans, ממליצות, למשל, להגביל את סך הקלוריות המתווספות מסוכרים ללא יותר מ-10% מסך הקלוריות היומי המומלץ, ואף קבע שישנם יתרונות בריאותיים בהגבלת הצריכה ל-5% ומטה.

אם ננסה לכמת זאת למספרים: אם אתם צורכים 2,000 קלוריות ביום, סך כמות הקלוריות המגיעות מסוכר אמור להגיע עד לכ-200 קלוריות (בערך 12 כפיות מכל מקורות הסוכר הנצרכים).

בעוד ש-WHO, ארגון הבריאות העולמי, מצידו, ממליץ, כי כמות הסוכר ביום צריכה שלא לעלות על 8 כפיות (32 גרם) לגברים ו-6 כפיות (24 גרם) ביום לנשים.\

צריכת סוכר גבוהה - מהן הסכנות?

כמה אנחנו באמת צורכים, בפועל?

לפני מספר שנים, פורסם דו”ח מיוחד של ה־OECD (ארגון המדינות המפותחות), שקבע, כי הכמות הממוצעת היומית של סוכר שצורך אדם בישראל עומדת על כ-170 גר’ לנפש – דבר שזיכה אותה במקום הראשון (והמפוקפק למדי) בעולם בצריכת הסוכר לנפש.

אחרינו, בדירוג שבדו”ח ניצבות מלזיה (כ־160 גר’ לאדם), ברזיל (כ-155 גר’ לאדם), ורק לאחריהן, המדינה שהסטיגמה הכלל-עולמית מזהה אותה, יותר משאר מדינות העולם, עם השמנת יתר – ארה”ב (עם כ-142 גר’ לנפש).

אילו נזקים צריכת סוכר גבוהה עלולה לגרום לגופכם?

אחרי שהגדרנו מהו “עודף בסוכר”, סביר להניח שהאסוציאציות הראשונות שעולות במוחכם כנזק בריאותי ישיר הנגרם מעודף סוכר, הן הסכרת והעששת.

אבל, למעשה, הן רק קצה הקרחון ברשימה ארוכה למדי של מחלות ומצבים בריאותיים שונים, אשר לכולם קיים מכנה משותף אחד – צריכת סוכר גבוהה. הנה מספר תופעות המגובות במחקרים, שעלול לגרום הסוכר לגוף האנושי:

סוכרים נחשבים לקלוריות ריקות, כלומר, צריכתם אינה תורמת דבר וחצי דבר לאנרגיה של הגוף, אלא “מנותבת” על ידי הגוף להשמנה.

כתוצאה מכך, צריכת סוכר מוגזמת (למשל, בשל שתיית משקאות קלים מתוקים / ממותקים) מקושרת, ישירות, להשמנה ולעלייה במשקל. זאת, מאחר והיא מהווה מקור מיותר ועיקרי לקלוריות שערכן התזונתי נמוך, או שהן חסרות כל ערך תזונתי.

מחקר שהתפרסם ב-The Journal of Pediatrics ב-2018, גילה קשר ישיר בין שתיית משקאות ממותקים בתדירות גבוהה (7 פעמים, או למעלה מכך בשבוע) להתפרצויות אקנה ברמה בינונית או חמורה.

מחקר נוסף משנת 2019, אישש את המסקנות וגילה, כי הפחתת צריכת הסוכר עשויה אף להפחית את הגורמים התורמים להתפתחותה של האקנה.

מחקר מ-2014 שהתפרסם ב-JAMA Intern Med גילה, כי לאנשים שצרכו 17%-21% תוספת סוכר מעל לסך צריכת הקלוריות היומית שלהם, הגדילו ב-38% את סיכוניהם ללקות במחלות קרדיו-וסקולריות (מחלות לב וכלי דם), מאשר האנשים שצרכו 8% תוספת סוכר מעל לצריכת הקלוריות היומית שלהם.

מחקר שנערך בשנת 2011 גילה קשר ישיר הקיים בין צריכת משקאות ממותקים ליתר לחץ-דם. כידוע, יתר לחץ-דם נחשב כגורם מזרז להתפתחותן של מחלות לב וכלי דם, ולכן, פירושו של דבר הוא כי צריכת סוכר גבוהה עלולה לזרז את הופעתם או להחמיר את מצבם של האנשים שלהם נטייה לאחד מהמצבים האלה או לשניהם גם יחד.

עודפי הסוכר בדם מובילים ליצירתם של חומרים המכונים AGEs (Advanced Glycation End products) האחראים, בנוסף לתפקיד בסוכרת, גם על ייצור הקולגן בעור. ממחקר שהתפרסם ב-Skin Therapy Letter עולה, כי AGEs ברמה גבוהה בגוף מזרזים את הזדקנות העור באופן ניכר.

לסיכום

צריכה גבוהה של פחמימות פשוטות  תורמת לשבוע רק לטווח הקצר מה שככל הנראה יוביל לצריכה קלורית גבוהה יותר ואכילה לעיתים תכופות במשך היום . צריכת סוכר גבוהה עשויה לגרום למגוון רחב של מחלות והשלכות בריאותיים לטווח אורך.

ביניהם השמנה ומחלות נוספות הקשורות בהשמנה, דבר אשר עלול להשפיע על בריאותו של האדם, כמו גם על איכות חייו הכוללת.

המומחים שלנו, במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה של ד”ר רז, עומדים לרשותכם בכל שאלה הנוגעת לטיפול בהשמנה ואיזון רמות הסוכר.

שאלות ותשובות - צריכת סוכר גבוהה – מהן הסכנות?

השארת תגובה