ירידה במשקל בגיל מבוגר

איך לרדת במשקל בגיל מבוגר?

ירידה במשקל בגיל מבוגר היא תהליך שיש לו מאפיינים ואתגרים ייחודיים לו, אבל אם שמירה על משקל תקין היא חשובה בכל גיל, הרי שאיזון המשקל בגיל המבוגר חשוב כפליים. חשוב להבין כי כאשר אנחנו אומרים "גיל מבוגר" אין הכוונה רק לקשישים וקשישות.

את תסמונת המשקל שמתחיל לטפס אנחנו מזהים פעמים רבות כבר החל מגיל 40, כאשר בכל עשור ניתן להבחין כי ישנה עלייה נוספת במשקל.

ככל שהגיל מתקדם המשמעויות והנזקים של משקל עודף רק מתגברים והופכים חמורים יותר ולכן נדרש טיפול מקיף בבעיה, אשר ייעודי לטובת המטרה של ירידה במשקל בגיל מבוגר.

טיפול תרופתי בהשמנה הוא דרך מצוינת להתמודד עם עודף משקל בגיל המבוגר ולעקוף קשיים רבים אשר מאפיינים את הגיל הזה.

סיבות להשמנה בגיל מבוגר

ישנו מגוון גדול של סיבות רפואיות להשמנה כגון מחלות רקע שונות, אבל פעמים רבות ניתן להבחין כי גם אם אנשים ממשיכים לאכול כפי שנהגו כל חייהם – החל מגיל מסוים הם מתחילים לעלות במשקל, ויש לכך כמה סיבות:

  • האטה בחילוף חומרים – בגיל המבוגר ישנה האטה בקצב חילוף החומרים בגוף שלנו. כמות האנרגיה שאנחנו שורפים – הן בפעולה והן במנוחה – יורדת ולפיכך נוצר מאזן שלילי התורם להשמנה. כל תהליך של ירידה במשקל בגיל מבוגר חייב לקחת בחשבון את המשתנה הקריטי הזה ולהתאים טיפול נכון.
  • דילול מסת שריר – בגיל המבוגר חלה ירידה במסת השריר בתהליך שנקרא דלדול שרירים או לעתים מחלה של ממש שנקראת סרקופניה. במצב זה ישנו איבוד מואץ של מסת השריר, המתבטא בדלדול שרירים ואובדן הכוח, כאשר בפועל המשמעות היא קושי בתנועה ובהליכה. לפיכך כל התפקוד התנועתי נפגע ותורם לירידה הכללית בשריפת האנרגיה בגוף ולעלייה במשקל.
  • בעיות מפרקים – מצב נוסף אשר מקשה על התנועה ובעיקר על ביצוע פעילות גופנית סדירה הינו מחלות מפרקים אשר שכיחות בגיל המבגר. החל משחיקת סחוס ועד דלקות ראומטיות למיניהן – כאבים במפרקים הם קושי של ממש בגיל המבוגר ותורמים להפחתה משמעותית בתנועתיות ובכך להפחתה בשריפת הקלוריות.
  • שיבוש הורמונלי – פעילות הורמונלית היא כידוע גורם חשוב בתהליכי ירידה ועליה במשקל, בעיקר בכל הקשור להפרשת אינסולין ועם הגיל המבוגר חלים שיבושים בפעילות התקינה אשר תורמים להשמנה. זוהי גם הסיבה לעלייה בשכיחות סוכרת בגיל המבוגר והגברת החשיבות של ירידה במשקל בגיל מבוגר.
  • חוסר בשינה – הפרעות בשינה שכיחות מאד בגיל המבוגר ותורמות לכך שאנשים מבוגרים מוצאים את עצמם מתקשים להירדם או לחילופין – מתעוררים מאד מוקדם מבלי יכולת לחזור לישון. המשמעות – עוד הרבה שעות ערות לנשנש מול הטלוויזיה ולעלות במשקל.
  • מצב נפשי – אחת הבעיות העגומות בגיל המבוגר הינה בדידות, דכדוך ומצב נפשי ירוד, כמו גם מצבי מתח וחרדה. במצבים אלו יש פעמים רבות נטייה לאכילה מוגברת על מנת להתנחם ואם מתוך שעמום, כאשר הבחירה המיידית תהיה בדרך כלל באוכל מתוק, פחמימתי וזמין.

איך מאבחנים השמנה בגיל מבוגר

ההגדרה של השמנה נקבעת לרוב ע"פ מסת שומן – BMI – הבודק את היחס בין הגובה למשקל, ומתקבל כאשר מחלקים את המשקל שלנו בגובה בריבוע. אם התוצאה המתקבלת גבוהה מ-25 מדובר במצב של עודף משקל, כאשר תוצאה של 30 ומעלה מוגדרת כבר כהשמנת יתר.

ע"פ הנתונים כ-5% מהישראלים סובלים מהשמנה חולנית, כלומר ה-BMI שלהם גבוה מ-40, ובגיל המבוגר יש לכך משמעויות הרות גורל.

עד לפני מספר שנים הפתרון היחיד שהיה מצוי במצבים אלו היה ניתוח בריאטרי, אבל בשנים האחרונות הוא מוחלף יותר ויותר בתרופות להורדה במשקל אשר מובילות להרזיה דרמטית, ובעיקר בגיל המבוגר הן יכולות להציל חיים.

ירידה במשקל בגיל המעבר

כאשר מדברים על ירידה במשקל בגיל מבוגר, יש לתת את הדעת לתקופה מאתגרת במיוחד בעיקר אצל נשים – גיל המעבר. נשים רבות מדווחות כי החל מגילאי 45-50, קשה להם מאד לשמור על המשקל שבו היו בעבר.

הן מוצאות את עצמן מעלות במשקל גם אם אוכלות את אותה כמות ובעיקר מתקשות לרדת בחזרה. הסיבה נעוצה במכלול הגורמים שמנינו לעיל ובעיקר בהאטה בחילוף החומרים, אשר גורמת למשקל לטפס.

יתרה מכך – מעבר להשמנה גם צורת הגוף משתנה ונשים רבות חוות השמנה בטנית או השמנה תפוחית, שהיא כידוע צורת ההשמנה המסוכנת יותר בשל השומן התוך בטני המזיק.

אז מה ניתן לעשות? טיפול בעודף משקל באמצעות תרופות להורדה במשקל, יכול לסייע מאד לנשים בתהליך ירידה במשקל בגיל המעבר ולהחזיר להן את הגוף שהן רגילות אליו.

מדוע מומלצת ירידה במשקל בגיל מבוגר?

השמנה בכל גיל טומנת בחובה סיכונים בריאותיים רבים, קל וחומר בגיל המבוגר, אשר ממילא מועד יותר לתחלואה. הסיכון להתפתחות סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סרטן, בעיות מפרקים ועוד הינו גבוה יותר ולכן טיפול בהשמנה בגיל מבוגר הוא צעד חיוני לשמירה על הבריאות.

במרכז הרפואי ד"ר רז קיים ניסיון רב בתחום ירידה במשקל בגיל מבוגר, כאשר הטיפול מתבצע בשילוב תרופות הרזיה מסוגים שונים.

התרופות פועלות במנגנונים של דיכוי תיאבון והשראת שובע לאורך זמן וכך מסייעות גם לאנשים מבוגרים או לנשים בגיל המעבר לעקוף את המכשולים העומדים בפניהם בתהליך ירידה במשקל בגיל מבוגר.

הטיפול כולל שילובי תרופות כדי להעצים את אפקט הטיפול, פיקוח רפואי רצוף בזמינות 24/7 המסייע גם למי שמתקשה בניהול הטיפול בעצמו, ליווי צמוד של דיאטנית אשר מסייעת בהתאמת תפריט ייעודי, המסייע גם להפחתה במשקל וגם כולל את כל מרכיבי התזונה החיוניים לגיל המבוגר.

אז בין אם אתם בגיל 50 ומופתעים ממשקל שלא מפסיק לטפס, או בני 80 ורוצים להפחית סיכון למחלות רקע ולהשיב לעצמכם את איכות החיים – תוכנית טיפול להרזיה המשלבת טיפול תרופתי וייעוץ תזונתי יכולה להיות הדרך הנכונה.

שאלות ותשובות - ירידה במשקל בגיל מבוגר

השארת תגובה