אי ירידה במשקל

לא מצליחים לרדת במשקל? אלה הסיבות

שוב מצאתם את עצמכם מול משקל תקוע?

אוכלים במידה, עושים הליכה בשעות הערב הקרירות, מוותרים על עוגה ליד הקפה ובכל זאת לא מצליחים לרזות?

אי ירידה במשקל היא תופעה מתסכלת שמאפיינת אנשים רבים, למעשה מחקרים מצאו כי רק שליש מהאנשים אשר מבקשים לרדת במשקל מצליחים לעשות את זה, אז לפחות אתם בחברה טובה.

לא מנחם מספיק? בצדק.

מצב של אי ירידה במשקל עלול להיות בעייתי מבחינה רפואית, בעיקר אם אתם סובלים מהשמנת יתר ולכן כדאי להבין מהן הסיבות שבגללן השומן מסרב לרדת, ובהתאם לגבש תוכנית טיפול בהשמנה יעילה.

גורמים גנטיים שמקשים על ההרזיה

גנטיקה והשמנת יתר כרוכות זו בזו ומחקרים רבים שנערכו על משפחות הראו שהשמנה אכן נוטה להופיע בשכיחות גבוהה יותר כאשר אחד ההורים או שניהם סובלים מהשמנת יתר.

ומדוע?

ישנם כמה מנגנונים שמעורבים גנטית בקביעת המשקל שלנו ויכולים להוביל למצב של אי ירידה במשקל, כגון:

  • חילוף חומרים – שינויים גנטיים יכולים להשפיע על קצב חילוף החומרים הבסיסי (BMR), כלומר כמה קלוריות הגוף שלכם שורף במנוחה, ואם לא התברכתם בחילוף חומרים מהיר באופן טבעי, ייתכן שתסבלו ממצב של אי ירידה במשקל גם במהלך דיאטה.
  • אגירת שומן – גנטיקה יכולה להשפיע על המקום והאופן שבו הגוף אוגר שומן, ולרוב כאשר אנשים נוטים להשמין בבטן או בירכיים, קשה להם יותר לרדת במשקל.
  • תיאבון ושובע – לגנים שלנו יש השפעה גם על ויסות מנגנוני התיאבון והשובע, ואם ניחנתם בנטייה גנטית לאכילת יתר או לתחושת שובע מופחתת, אתם עלולים להתקשות לרזות. בנוסף, שינויים גנטיים יכולים להשפיע על ויסות ההורמונים המעורבים בתיאבון, כגון לפטין וגרלין ואלה יכתיבו עד כמה נרוץ למקרר.
  • גודל ומספר תאי שומן – כמו הרבה תכונות אחרות, גם את התנהגות תאי השומן אנחנו יורשים לרוב מהורינו, ואנשים מסוימים עשויים להיות בעלי מספר גבוה יותר של תאי שומן או תאי שומן גדולים יותר.
  • רגישות לאינסולין – עמידות לאינסולין, כלומר תגובה מופחתת של תאים להורמון האינסולין, יכולה להיות מושפעת מגנטיקה ותנגודת לאינסולין יכולה להוביל לעלייה במשקל, בעיקר בהשמנה בטנית.
  • תגובה לפעילות גופנית – אפילו האופן שבו הגוף שלנו יגיב לפעילות גופנית מושפע מגנטיקה, כאשר לחלק מהאנשים יש יתרון גנטי בכל הנוגע לבניית שרירים או שריפת קלוריות באמצעות פעילות גופנית.

ההשפעות של מחסור בשינה על המשקל

מעבר לגנטיקה, לפעמים האשמה למצב של אי ירידה במשקל טמונה במיטה שלכם. לחוסר שינה יכול להיות השפעה משמעותית על המשקל, מכמה היבטים:

  • הורמוני תיאבון – חוסר שינה עלול לשבש את איזון ההורמונים המווסתים את הרעב והשובע.
    גרלין, הורמון המעורר תיאבון, נוטה לעלות עם שינה לא מספקת, בעוד הלפטין, הורמון שמסמן שובע, פוחת.
  • צריכת קלוריות מוגברת – אנשים שסובלים ממחסור בשינה צורכים לעתים קרובות יותר קלוריות מאלה שישנים מספיק, בין היתר מהסיבה הפשוטה שהם פשוט ערים זמן ממושך יותר, ויעיד על כך כל מי שמתמודד עם הנשנושים של שעות הלילה המאוחרות.
  • פגיעה במטבוליזם – חוסר שינה עלול להוביל לתנגודת לאינסולין, לפגוע ביכולת הגוף לווסת את רמות הסוכר בדם ולעודד את הגוף לאגור שומן בעיקר באזור הבטן.
  • ירידה בפעילות הגופנית – ניסיתם פעם לרוץ כשאתם עייפים?
    לאנשים חסרי שינה יש לעתים קרובות רמות אנרגיה נמוכות ומוטיבציה פחותה לעסוק בפעילות גופנית.
  • מיקרוביום מעי שונה – המוח השני שלנו גם הוא איננו אוהב מחסור בשינה ומחקרים מצביעים על כך ששינה לא מספקת עלולה להשפיע על הרכב המיקרוביום של המעי, ומכאן על חילוף החומרים ועל ויסות המשקל.

לכן, בצד כל השיטות להורדה במשקל, טיפים לירידה במשקל יכללו גם שינה איכותית הכוללת לוח זמנים קבוע לשינה, סביבת שינה היגיינית ו- 7-9 שעות שינה איכותיות בלילה.

זה לא אומר שתקומו רזים יותר, אבל הסיכון למצב של אי ירידה במשקל פוחת.

מצבים רפואיים שמונעים ירידה במשקל

אי ירידה במשקל עלולה לנבוע מכמה מצבים רפואיים כגון:

  • תת פעילות של בלוטת התריס:
    היפותירואידיזם הוא מצב שבו בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמוני בלוטת התריס והתסמינים עלולים להיות עייפות ועלייה במשקל או קושי לרדת במשקל.
    אם כי כדאי לדעת שאנשים רבים עם עודף משקל נוטים להאשים את בלוטת התריס, בעוד שפעמים רבות זהו איננו הגורם העיקרי.
  • תסמונת שחלות פוליציסטיות:
    הפרעה הורמונלית שעלולה להוביל למחזור לא סדיר, עמידות לאינסולין ורמות מוגברות של אנדרוגנים, אשר יכולים לתרום לעלייה במשקל ולהקשות על ההרזיה.
  • תסמונת קושינג:
    מצב נדיר המאופיין בייצור יתר של קורטיזול, הורמון שעלול להוביל לעלייה במשקל, במיוחד סביב הבטן והפנים.
  • דיכאון וחרדה:
    מצבים נפשיים יכולים להשפיע על הרגלי אכילה ורמות פעילות גופנית, ולהוביל למצב של אי ירידה במשקל.
    מצבי סטרס ידועים גם כמעודדים אכילה רגשית, שגם היא מכשול ידוע בפני כל דיאטה באשר תהיה.
  • תרופות:
    תרופות מסוימות, כגון תרופות נוגדות דיכאון, תרופות אנטי פסיכוטיות או קורטיקוסטרואידים ידועות כמעכבות ירידה במשקל כתופעת לוואי.

מה ניתן לעשות במקרה של אי ירידה במשקל?

בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום הטיפול בהשמנה, כאשר תרופות לירידה במשקל הפכו כלי משמעות בטיפול במשקל עודף.

יתרון הטיפול התרופתי בכך שהוא עוקף מכשולים רבים אשר לאנשים קשה לשלוט בהם כגון גנטיקה, תרופות שונות או מצבים רפואיים ומאפשר להם לווסת את מנגנוני השובע והתיאבון למרות המגבלות הללו.

במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה מתאימים תוכניות טיפול הכוללות שילובי תרופות המתבצעים ע"י ד"ר רז, רופא המטפל בהשמנה, לצד ליווי תזונתי וביצוע שינויים בהרגלי החיים.

בדרך זו ניתן לעצור את אי ירידה במשקל ולהוביל תהליך הרזיה בטוח ויעיל.

אז אם אתם מרגישים שהמשקל פשוט מסרב לרדת, וגורמים בלתי נשלטים מונעים מכם להגיע למשקל מאוזן ובריא – פנו לקבל תוכנית טיפול תקיפה הכוללת תרופות הרזיה בפיקוח רפואי, ותראו את ההבדל.

שאלות ותשובות - אי ירידה במשקל

השארת תגובה